Julafräs på Parres vis

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Hej allihopa! Har haft min "julafräs" köpt på Swedol ett tag nu och kände att det var dags för den där obligatoriska byggtråden.

Än så länge har jag plockta ner koordinatbordet och rengjort det samt bytt tillSKF-lager i spindeln och remhjulet. Kände vid ihopmonteringen av y-axeln att det inte kändes riktigt rätt så har bestämt mig för att jag på nått vänster ska lyckas skava glidytorna m.m.

Något att poängtera är att jag ej har tillgång till varken svarv eller fräs så allt arbete kommer göras med diverse handverktyg. Arbetet utförs till största del i köket dessutom :p

Alla tips, råd och varningar är välkomna.

Här kommer ett par bilder att starta tråden med:

Ordning och reda :D
alladelar.jpg
Nya fina lager
lagerspindel.jpg
Inte ett rätt med "spännjärnet"
glid1.jpg
Fick böja lite :D
böj.jpg
Fortsättning följer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Dags för en fråga eller två.

Först vore det fantastiskt bra om någon ville berätta vad denna del heter. Det är alltså "spännjärnet" som ligger mot dovetailen.

Borde inte hålen rimligtvis ligga på en rak linje?

För övrigt är det stora skillnader i tjocklek på den från en ände till den andra. Borde jag kanske försöka skaffa en ny?

När jag monterat den och spänt ställskruvarna med en lagerkula i varje hål så rör den sig fortfarande när jag skruvar y-axeln fram och tillbaka och verkar dessutom klämma lite olika beroende på vart jag vänder håll och den flyttar sig.
spännjärn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8284
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av X-IL »

På engelska kallas den gib, men vad sjutton den kallas på svenska har jag glömt bort. Sitter ställskruvarna på samma nivå så tycker jag att hålen skall vara raka också, det där ser bara handborrat ut på en måndag efter tre dagars festande eller nåt. Det kan vara ett helsike att få jämnt tryck över hela längden oavsett, men det där underlättar inte. Du får kanske slipa in allt med slippasta, nåt jag själv planerat att göra men aldrig kommit mig för.
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Här kommer en liten uppdatering så ni ser att jag inte gett upp :p

Har under några dagar provat på skavning på "giben" för y-axeln och det gick väl sådär. Gav upp i brist på rätt verktyg och bestämde mig för att montera ihop skiten å se hur det betedde sig.

Fail igen! Eftersom förskningarna i "giben" inte ligger i linje och för högt upp trycker dom ner den istället för in mot glidytan. Ringer Swedol i morgon och beställer en ny men måste nog i slutändan få en tillverkad av någon som kan.

Tvärstopp just nu i alla fall :/
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Mr3D »

Om det visar sig att du måste köra fram en ny hade jag använt mässing, just a thought. :P
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Tack! Mässing får det bli. Har du några fler tips på hur en bra gib ska se ut när jag ändå är igång?

Det kanske t.o.m. vore värt att att höra vad dom tar för att fräs om glidytorna med?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av tecno »

vad dom
Förklara, fattar inte vem/vilka 'dom' är?
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

tecno skrev:
vad dom
Förklara, fattar inte vem/vilka 'dom' är?
Oj, sorry. Dom är i detta fallet den mekaniska verkstad som vill ta sig an jobbet.

Var precis och pratade med en verkstad. De ville ha 2000 spänn för att tillverka nya gibbar i mässing. Jakten fortsätter.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Mr3D »

Jag tror att det är bättre att fräsa om dovetailsen alla dagar i veckan än att tillverka en ny "gib". När fräsen är up-and-running kör du lätt fram en ny "gib".

Kolla runt vad de ska ha för att fräsa av dovetailen istället, säg att du skaffar verktyg om de inte har 60* fräsar. En dovetailfräs köper du på ebay för 250kr.

EDIT: Och om du fräser ny dovetail rekomenderar jag att du fyller basen med betong först. Jag gjorde det, har dock inte testat hur mycket stabilare det blev.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av tecno »

ny "gib".
Detta kallas för "Linjal" i min dokumentation till CombiMillen.


Gib = Kil översatt
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

En liten uppdatering igen då.

Ringde Swedols reklamationsavdelning och fick veta att det inte fanns några reservdelar att tillgå. Lyckades till slut få tillåtelse att ta "gib stripparna" från den förra fräsen som jag lämnade tillbaka. Den stod som visningsex i butiken med min katts päls fortfarande kvar på den :p

Med dom nya gib stripparna går det åtminstone flytta axlarna. Monterade ihop allt för att se hur illa glapp os.v. är.

Har nu bara ett litet problem kvar innan första testet. Tog bort spännhjulet till spindeldrivningen och ska istället köra med enbart en längre rem. Hur får jag bort remhjulet från motorn? Kommer varken åt krysskilen underifrån eller ovanifrån remhjulet.

Fler bilder kommer så fort jag vänt på remhjulet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av tecno »

Hur får jag bort remhjulet från motorn?
Lossar på stoppskruven.
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Hmm, finns ingen stoppskruv på det remhjulet :S
Ser inget på sprängskissen heller.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av tecno »

Äh, blandade ihop maskiner sorry.
Då är det väl avdragare som gäller då.
Parre
Inlägg: 26
Blev medlem: 8 mars 2012, 11:58:23
Ort: Nybro

Re: Julafräs på Parres vis

Inlägg av Parre »

Verkar som krysskilen spänner riktigt hårt. har lyckats få upp kilen en bit men hjulet sitter som berget då jag lyckades dra loss en flisa från det med avdragaren.

Aja, får jag loss kilen lossnar nog hjulet med.
Skriv svar