ljud från MP3-spelare till 2 stora högtalare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

vill bra ljud från min MP3-spelare till ett par stora boston högtalare
Här vill jag instämma med Tekko.

Att bygga en hifi förstärkare som första elektronikprojekt är en nästan omöjlig bedrift. Kan möjligtvis funka om du köper nån byggsats eller nått men då måste man oftast skaffa nätdel separat. Vill inte verka pessimistisk men det blir både enklare, lättare, snabbare och billigare att fixa en begagnat förstärkare om du bara är ute efter att spela lite musik och inte har ett elektronikintresse
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu har jag fixat en stereostärkare med en stk modul, rättare sagt reparerat den jag byggde för några månader sen som jag råkade bränna. Den är byggd på en bit veroboard och är din om du vill ha den.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Jag är elektronikintreserad men är ny inom kategorin ljud, när jag pratar förstärkare menar jag bara något som förstärker ljudet i högtalarna inget med rattar och knappar för bas, diskant och balansinställning.
Eller är det något jag har missat?
vad mer behövs till förstärkaren du gjorde Tekko? är det för avancerat?

EDIT:
Gärna Tekko, vad tar du för den? skicka gärna ett pm eller hotmail med pris så kan vi göra upp!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Allt du behöver är: en likriktarbrygga, en trafo som ger 2x24vac, ett 3.5/6.5mm telejack eller ett stereo rca jack, en volympot, en kylfläns som klarar att kyla bort tot 60W (2x30w stärkare) och en stereo högtalarterminal.

Tonkontroller behövs inte, de förstör bara signalen.

Just nu hade jag bara ett pc nätagg tillgängligt för test men jag ska testa med en riktigt trafo också så jag ser att allt funkar som det ska.

Hade det inte vart för vikten och fraktpris så hade jag kunnat bygga stärkaren komplett med låda och allt så hade det bara vart för dig att koppla in utan oro för missöden.

Jag har visserligen chassit från en marantz stärkare med kompletta tonkontroller och ingångsväljare, skulle kunna ställa iordning stärkaren i det så har du en komplett stereostärkare med allt som behövs, även phono ingång. Om det låter intressant så kan du få den för bara frakten så slipper du göra nått själv.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Vet inte vad jag ska säga, tack så mycket. Dem sakerna kan jag få tag i men vilken volympot syftar du på, vilken fungerar bäst?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

En 10K log duger fint.

Men om du vill så jag jag fixa iordning stärkaren komplett med tonkontroller, loudness, låda och allt så den blir färdig att använda.

Du får höra av dig hur du vill göra.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag kan bara inte låta bli att tipsa om T-amp som jag läste om tidigare idag! Företaget Sonic Impact tillverkar en otroligt ful men ACK så väljudande klass-T förstärkare som inte alls är speciellt dyr med tanke på vad man får för pengarna.. 25USD + frakt, moms och tull.. det landara på 5-600 gissar jag.
Tydligen så har den blivit mycket populär och är dessutom mycket lätt att modifiera. Samma ljudkvalité sägs kosta 100ggr upp...
Jag har själv inte testat den då jag varken har råd eller behov just nu, men jag skulle väldigt gärna prova den.

I orginalutförandet så drivs den på batteri (vilket skulle vara lämpligt för dig Stolleman) men många väljer att modifiera den för nätdrift och byter samtidigt ut kontakterna mot "riktiga" hifikontakter.
Här finns en massa intressant info:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 12231&st=0
Det kommer snart en svensk å.f. som vill ha 599:- för den...
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

om vi snackar "klass T" förstärkare kan jag isåfall rekommendera att handla av http://www.41hz.com Maila Jan direkt och fråga om du kan betala i förskott eller nåt så lär det inte kosta mycket i frakt.
En svensk kille som satt ihop ett gäng förstärkarmoduler till bra priser och suverän ljudkvalitet. finns en 2*25W modul (AMP3) för ca. 200:-.
MYCKET prisvärd och förvånansvärt strömstark!
Senast redigerad av Loial 31 januari 2006, 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Tack för tipsen, ska ha det i baktanke. Just nu får jag hjälp av Tekko som bygger en.. :)
Skriv svar