Svävarrobot som projektarbete

Berätta om dina pågående projekt.
Ludvig
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 november 2004, 12:01:57

Svävarrobot som projektarbete

Inlägg av Ludvig »

Tänkte ta och visa mitt och en kompis projektarbete, som går ut på att bygga en robot. Den kommer vara en svävare som styrs av en BasicStamp II och en ultraljuds-avståndsmätare. Driften kommer ske med hjälp av fyra Deltafläktar (2st 120mm för lyftkraft och 2st 80mm för framdrift). Styrning kommer ske genom att rotera de fläktar som driver den frammåt.

Hittils har vi mest skissat och gjort lite testriggar, snart ska vi även börja konstruera den riktiga svävaren. Mest information finns på http://10m.be eller http://ludw.no-ip.com/10m/.

Om ni har några synpunkter på något vi kan göra smartare eller har några andra fiffiga idéer vi kan ha nytta av så är det bara att posta.. Kan svara på frågor om projektet också om någon är nyfiken :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Undrar bara om 2 delta fläktar kommer orka lyfta upp hela paketet..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mullemeck: Jag tror den orkar lyfta. Mitt första svävarbygge bestod av en legomotor och en motor av samma sort som brukar användas till bilbanor. "Fläktvingarna" plockade jag från en tvättmaskinpump. Den lyfte, trots alla batterier och monteringsmissar. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5310
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

jag lovar dig, mullmeck. JAg byggde en svävaremed en 10 cm propeller. Till små leksaker.

Den lyfte hela svävaren när jag hade framdriftmotorer, lyftmotorn, batteripacket, Vilket är ett 7*sub-c pack. 3000 mAh. 8,4 volt.
o det väger mycket.
Det var inga som helst problem.
den flög fram, det säger jag bara.

Men tänk på, ludvig att se till att göra kjolen i ett mycket tätt tyg. Jag använde tyg från ett paraply. O sen även att ni tätar alla skarva, så att det inte läcker ut någon som helst luft. Gör det det är kan man lika gärna ge upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"O sen även att ni tätar alla skarva, så att det inte läcker ut någon som helst luft."

Det var det jag menade med "monteringsmissar" i mitt inlägg. :)
Otroligt nog så fungerade det ganska ok. Provade däremot inte med några större vikter. 1kg hade den nog aldrig klarat. Var nog uppe i ett halvt kilo. Nu har det gått 15 år sedan dess och jag är lite nyfiken på att bygga en ny med mina chassifläktar.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Ludvig

Snygg projektsida!

Jag tror nog att många här hade velat att ni valde en PIC eller AVR som processor istället för Basic Stamp. Men det är så dax att säga nu...

Hur mycket "robot" ska det vara? Ska den köra framåt tills den upptäcker att den är i kollisionskurs? Hur ska den veta hur snabbt den kör? Hur ska ni styra motorerna?

Fortsatt lycka till!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ser ut att kunan bli riktigt bra!

Några saker bara:
-Annan typ av batterier, vanliga AA kanske inte är det bästa ut viktsynpunkt.
-Blir den inte ganska hög med fläktarna monterade som de är nu?
-Ingen strut på fläktarna, det borde få strålen att bli mer riktad tror jag.

Håll oss uppdaterade!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

$tiff:Men BS är ju sååå enkel. :D

Bra att ha en när något inte funkar, det är som "gamla bettan" för mig. För övrigt den krets som fick en annan att ta steget!
Ludvig
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 november 2004, 12:01:57

Inlägg av Ludvig »

Med tanke på att vi har nära noll erfarenhet av microcontrollers så är det lika bra att börja med något enkelt :)

Jag tror nog deltafläktarna kommer orka lyfta den. De är sjukt kraftiga för sin storlek... Angående höjden, någon som har nån idé hur man kan göra den lägre och behålla styrbarheten av fläktarna?

Ska fundera på andra batterier..


Hur pass självstyrande den blir beror nog till största del på hur mycket tid vi har kvar när den är byggd :) Har dock inget sätt att mäta hastigheten för tillfället.

Vi funderar även på att ha någon form av fjärrstyrning för att överföra kommandon och få tillbaka feedback från sensorer etc. Frågan är bara hur man ska sköta överföringen, några förslag? Billigt är bra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

zeus: Bra tips om strut på fläktarna. 5 minuter pappslöjd som kan påverka ganska mycket.

Så är frågan hur bra den styr med bara motor av/på. Kanske ska dom ha en 12cm fläkt och roder istället.

Så är frågan om höjden på fläktarna, kommer inte svävaren att tippa framåt och slå nosen i golvet när båda fläktarna går för fult. Fläktarna får ju lite hävstång som det är nu...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ehh...

Kom på en sak till. Inte för att va dum, men är inte svävare något av det svårare att kontorlera?
Styrningen är vecktobaserad + tröghet + gud vet vad. Det är inte samma sak som en "rulstol" om man säger så...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du kan ju sätta fläktarna direkt på skivan(på något som gör att den kan snurra såklart) sen sätta servorna där kretskorten sitter. Överför kraften med en pinne.

Kommer nog få sänka ner fläktarna för lyftet en anning för att det inte ska blockera luften.

Man tjänar ju även att man kan få den utväxling man vill ha.
Ludvig
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 november 2004, 12:01:57

Inlägg av Ludvig »

Nej, det blir nog inte bara av/på utan mera steglöst.

Ska fundera på lite andra monteringar av fläktarna.
Tror dock inte den kommer tippa frammåt, den har nog tillräckligt med tryck uppåt för att hålla sig plant. Men vi får väl se vad som händer...
Och att styra den kan nog bli lite av en utmaning, får hoppas på det bästa :)
Ludvig
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 november 2004, 12:01:57

Inlägg av Ludvig »

Vi har uppdaterat med en del aluminiumarbetande och även en info-text som kort sammanfattar projektet. Kan vara smidigt för de som inte orkar läsa allt :)

Vad bör man tänka på vid design av kjolen?
Alla tankar om hur vi ska kunna överföra kommandon till den trådlöst (och gärna billigt) mottages tacksamt :)
Skriv svar