Eagle pads?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Eagle pads?

Inlägg av JimmyAndersson »

Har letat en bra stund nu, men var hittar man "sånadär vanliga" pads?

På kretskortet ska jag löda fast sladdar till bl.a ljud-utgång. Vad ska jag använda för något i Eagle? Det är *en* pol jag är ute efter.

Kan samtidigt passa på att fråga: Hur döper jag den sedan till "Ljud ut" t.ex ?


Nästa fråga: När man kör autoroute så ser det ut som programmet antar att man har ett dubbelsidigt kort (Det blir både blåa och röda 'banor'.) Har jag missuppfattat funktionen? Om inte så skulle jag vilja veta var man ändrar detta så att den bara routar efter ensidiga kort.
Bäst att förtydliga: Det finns ju inga ensidiga kort, alla kort har en ovansida och en undersida. Men jag har tänkt etsa ett kort med laminat på *en* sida. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Hej
a) wirepads
b) name (intill value)
c) sätt topplagret till n/a

Hoppas det hjälper.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå!

Nya frågor: :)

A: Under tiden som jag väntade på svar så routade jag kortet som det var. Med följden att jag nu har både över och underbanor. (Inga korsade däremot.) Går detta att ändra så att alla banor räknas till "bottom-lager"?

B: I schemat har jag satt ut +5v, -5v och GND och kopplat dit det ska (bland annat till 2st op-förstärkare.) Men i kretskortslayouten visas de inte. Det finns alltså ingenting kopplat till t.ex matningspänningen på op-förstärkarna. Varför och hur löser jag det?

Varningarna för schemat ser ut såhär:


WARNING: Sheet 1/1: POWER Pin IC1 V+ connected to +5V
WARNING: Sheet 1/1: POWER Pin IC1 V- connected to -5V
WARNING: Sheet 1/1: POWER Pin IC2 V+ connected to +5V
WARNING: Sheet 1/1: POWER Pin IC2 V- connected to -5V

No board loaded - consistency has not been checked




edit: En till fråga:

Där kondensatorerna ska kopplas har jag inte bestämt storleken ännu. Därför skulle jag vilja ha lite större fyrkanter (eller rättare sagt rektanglar) där dessa ska lödas, så att jag kan modifiera borrhålen i framtiden beroende på kondensatorns yttre storlek. Hur gör jag sådana och så de får kontakt med 'banorna' ?


Annars har jag blivit ganska bra kompis med programmet. Tidigare har jag tyckt att det var så begränsat jämfört med Photoshop som jag annars använt för att göra kretskort. Där var det bara att rita det som man ville. Nackdelen var att det tog lite längre tid.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

(Snacka om natt-ugglor.)
A) JA, tools->layer.... och vänster klicka
B) Konstigt.
Varningarna skall man ta på alvar, med dessa brukar jag ignorera.

För större lödöar: tag "pads" bestäm storlek och borr, och placera.
Vill du ha dem ovanpå en koponents pad, sätt först den "nya" paden jämte den befintliga och sedan flytta paden dit den skall.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Välj "Invoke" till vänster, sen klickar du på den IC du vill ha matning till. Då kommer det fram några pinnar som du kan routa med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lysande! Tack!

Jag kom på en till fördel med Eagle nu när jag bytte till "natt-datorn": Man behöver inte installera Eagle. Bara att kopiera över mappen. Mycket bra. Det känns lite som på Amiga eller Mac... :)


"(Snacka om natt-ugglor.)"

Hahaha, men jag har blivit 'duktigare' på att lägga mig ""tidigt"". Det var värre när jag satt uppe till 7-8 på morgonen... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, vänta nu..., i min Tools-meny finns inte layers.
Jag kör förresten Light-versionen (4.15).


När jag valde "invoke" och klickade på IC-kretsen så fick jag ett felmeddelande:

"Part has only 1 gate: IC1"

Hum?

Sedan undrar jag över en grejj som Baron3d skrev:
"För större lödöar: tag "pads" bestäm storlek och borr, och placera."
Pads från library eller? Jag skulle helst vilja ha en avlång pad utan förutbestämda borrhål.


Tja, det är inte så många vakna så jag skickar in fler frågor allt eftersom de kommer. Vet att det kan vara lite tjatigt med alla nybörjarfrågor, men ju bättre man blir på Eagle desto bättre scheman kan man bidra med på forumet. Dessutom kan man hjälpa fler som har liknande problem. Det finns några Eagle-skolor på nätet, men jag slår vad om att det finns många här som vill läsa nybörjar-tips på svenska. Man kanske kan göra en FAQ när det kommit in tillräckligt många frågor och svar.


Här är nästa fråga:

När jag kopierade Eagle till min "nattdator" (den är tyst, därav namnet) så är det tomt i "komponentlistan" (dvs ingen library är vald). För att inte klicka ihjäl sig borde det väl finnas en funktion som lägger in alla libraries, eller åtminstone de mest vanliga?

Detta löste jag visst själv, men jag kan ändå berätta hur:
Man väljer ControlPanel, dvs den sida man kommer till när man startar Eagle. Högerklicka på fliken "Libraries" och välj t.ex "Use all".
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Brukar lägga in bilden i PS när man är klar för att göra de småändringar man inte orkar pilla med i programet.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

I verktygsfältet med ratsnet, ripup o.s.v. :
"Knappen" som ser ut som ett verktyg borde ha "layers".
"Pads" nära "ratsnet"

Eagle kan vara lite krånglig att komma igång med, t.ex. välj "cut" för att kopiera är inte det första nybörjaren kommer på. Men oavsett nybörjar problemen är den mkt bra!!! :)
Kör själv med 4.03.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

baron3d: Aha, det var så man gjorde. Nu fungerar det! Tänkte inte på den knappen. :)

zeus: Jag har också börjat göra så nu. Då får man det exakt som man vill.


Har en kul utmaning framför mig: Chassit ska ha formen av ett T. Om jag inte får plats med allt på 2.5x8cm så blir även kretskortet T-format. :)
Skriv svar