Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av anders_bzn »

Jag har kört med programmet Teledisk. Det funkar mycket bra, men det ska finnas andra. Att använda Teledisk är lite problematiskt tycker jag eftersom det är ett stängt format (nåja det är ganska bra reverse engineerat) till en mjukvara som sedan länge inte uppdateras.

Jag har med framgång använt Teledisk för att kopiera Luxors ABC830 (40 spår, 160K) formaterade skivor i en standard 1,2 megabytes PC drive.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av pbgp »

MiaM skrev:Därmed bör det alltså gå bra att stoppa i en IDE-kontroller och en IDE-CF-adapter och ställa BIOS-hårddisktypen på nån som ser lagom stor och fin ut, även på en gammal 286:a från 1984 :)
Ja, det finns ju t.o.m. moderna saker att köpa, googla på "XT-IDE".
MiaM skrev:Utan att faktiskt veta så har jag svårt att tro att hastigheten på skivrotationen och exaktheten på avläsningen av indexhålet är såpass bra att diskdriven kan träffa rätt på mindre än en bits upplösning efter att ha skrivit 4,5kbyte formatterad data under nästan ett varvs rotation.
Ja, när jag tänkte till en extra gång så insåg jag att spåren nog hamnar ur fas.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Tyvärr har jag ingen 360KB enhet :(

Läser man runt lite så verkar det vara lite blandade resultat med att skriva en 360KB floppy i en 1,2MB enhet, för en del fungerar det verkar det som. Säkert beroende på floppydriven. Jag skulle helt enkelt kunna prova och se vad som händer. Eller försöka jaga fram en 360KB drive, ingen som har en liggandes? :)

pbgp:
Nu har jag kollat, och jag mindes fel. Det stod "VAX maskin" i konfigurationsfilen till kermit. Kollegorna trodde att det kunde ha varit SKB:s VAX maskin som de hade på något kontor, eller möjligen på testanläggningen i Stripa som folket här då jobbade mycket mot. Här på dåvarande SGU i Malå var det visst PDP11:or, "ett par stycken" enligt kollegorna. Det var seriesnören från 11:orna in till varje kontor där man jobbade med terminaler, bland annat fanns något ordehandlingsprogram. Kan denna information stämma? Var det ett vanligt sätt att använda en PDP11??
PDP maskinerna finns inte kvar här :(

Gjorde lite mera tester igår och fick fram en låsning även i netcat, då kunde jag se att just vid det tillfället fungerade inte skärmuppdatering, eller något annat heller. Maskinen slutade svara på PING också. Jag har läst i dokumentationen till mTCP att .exe filerna som watcom kompilatorn producerar, programmen i mTCP är kompilerade med watcom 1.9, kan behöva patchas för att fungera med vissa BIOS. Jag undrar om .exe filerna som finns i mTCP paketet redan är patchade? Det är en av sakerna jag frågat Mike Brutman om i ett mail, får se om han svarar!
Provade också att sätta en miljövariabel "MTCPSLEEP=0", som då inaktiverar mTCP:s anrop till DOS interrupt 0x28, vilket mTCP gör som standard för att berätta att det finns CPU tid till övers för TSR program. Efter att jag satt den variabeln fick jag inte fram någon låsning! Hann dock inte testa mer än cirka 15 minuter, men det är sällan mTCP gått så länge utan en låsning. Skall testa mera i afton. :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av pbgp »

Eftersom PDP-11 användes till nästan allt så kan det mycket väl stämma :)

Men det var nog ganska typiskt att man hade en lite större PDP-11 med många seriesnören och delade på den med terminaler ute på kontoren. Jag har själv varit med och plockat ned Alphor och VAX:ar i rum med mååånga seriesnören som kommer ut ur väggen. Innan dom maskinerna stod där så stod där säkert PDP-11:or.

Beroende på tidsperioden så var det antingen en större Unibus-maskin (11/4x, 11/70) eller om det var senare en eller flera "MicroPDP", kanske med terminalväxlar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Vart man überhacker så hade man sådant seriesnöre hem via hyrd linje ;)

Kanske finns det backup av programmen och datat som PDP/11:an använde?

Apropå 0x28:
INT 28 - DOS 2+ - DOS IDLE INTERRUPT
Desc: This interrupt is invoked each time one of the DOS character input
functions loops while waiting for input. Since a DOS call is in
progress even though DOS is actually idle during such input waits,
hooking this function is necessary to allow a TSR to perform DOS
calls while the foreground program is waiting for user input. The
INT 28h handler may invoke any INT 21h function except functions
00h through 0Ch.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

pbgp skrev:Ja, det finns ju t.o.m. moderna saker att köpa, googla på "XT-IDE".
Ja, fast XT-IDE är ju en XT-kontroller, d.v.s. 8-bit-buss och eget BIOS på kortet (eftersom det var först med 286:orna som moderkortets bios hade inbyggt stöd för någon specifik typ av hårddiskkontroller. Tidigare fanns "bara" möjligheten för moderkort-BIOS att detektera BIOS på expansionskort och köra koden där. Den möjligheten tillkom kanske i sin tur rätt tidigt i PC-BIOS, givetvis absolut senast då XT'n kom).
Oskar skrev:Tyvärr har jag ingen 360KB enhet :(

Läser man runt lite så verkar det vara lite blandade resultat med att skriva en 360KB floppy i en 1,2MB enhet, för en del fungerar det verkar det som. Säkert beroende på floppydriven. Jag skulle helt enkelt kunna prova och se vad som händer. Eller försöka jaga fram en 360KB drive, ingen som har en liggandes? :)
Men om du inte har någon 360KB-enhet så lär du väl å andra sidan egentligen inte ha något problem? Du kan skriva 360KB-format i valfri 1,2MB-enhet och de disketterna blir då läsbara i alla 1,2MB-enheter (men inte i 360KB-enheter) eller åtminstone i samma 1,2MB-enhet som du skrev med. Med andra ord, om du vill skriva ut någon slags imagefil på en 360KB-diskett så kan du göra skrivningen med compaq'en och sedan använda disketten i compaq'en.
Oskar skrev:Det var seriesnören från 11:orna in till varje kontor där man jobbade med terminaler, bland annat fanns något ordehandlingsprogram. Kan denna information stämma? Var det ett vanligt sätt att använda en PDP11??
Det var säkert vanligt, även på VAX gjorde man ofta så en gång i tiden. Trenden gick senare mot att ersätta de direkta serieportarna på datorn med terminalservrar (typ t.ex. Decserver 200) som anslöts via ethernet, och hade man då redan seriekablar dragna så placerade man väl terminalservern strax invid datorn. Poängen med detta var väl att kontoren skulle kunna göra något över huvud taget även om man behövde ta en dator offline eller så. Det där med att inte ha digital-maskiner online är väl däremot inte så jättevanligt, de var väl både driftsäkra och med VAXkluster så kunde de ha typ oändlig uptime.
Oskar skrev:Gjorde lite mera tester igår och fick fram en låsning även i netcat, då kunde jag se att just vid det tillfället fungerade inte skärmuppdatering, eller något annat heller. Maskinen slutade svara på PING också.
Intressant, men då var det ju ett annat fel eftersom ping dog.
Oskar skrev:Jag har läst i dokumentationen till mTCP att .exe filerna som watcom kompilatorn producerar, programmen i mTCP är kompilerade med watcom 1.9, kan behöva patchas för att fungera med vissa BIOS.
Åh, det här är ett skäl gott som något att hata hur PC-världen såg ut före de riktiga 32bit-OS'en (som helt abstraherar hårdvaran) slog igenom.

Exempelvis funkar inte vissa kompilatordirektiv i (en ur 8088-sammanhang modern) Turbo Pascal (d.v.s. 5.x, 6.x eller liknande) ihop med Ericssons 8088-PC.

I en del fal kan man kringgå det genom att flytta bios-rom mellan burkar, men t.ex. just Ericssons PC hade ostandardhårdvara för tangentbordsinterfacet och stoppar man i ett annat tangentbord så slutar tangentbordet att fungera.

Det här var för övrigt även problem med BIOS på grafikkort. Man kunde få flytta runt BIOS mellan olika EGA-kort för att finna en BIOS-version som funkar med just det moderkortet som grafikkortet skulle sitta i...
Oskar skrev:Jag undrar om .exe filerna som finns i mTCP paketet redan är patchade? Det är en av sakerna jag frågat Mike Brutman om i ett mail, får se om han svarar!
Provade också att sätta en miljövariabel "MTCPSLEEP=0", som då inaktiverar mTCP:s anrop till DOS interrupt 0x28, vilket mTCP gör som standard för att berätta att det finns CPU tid till övers för TSR program. Efter att jag satt den variabeln fick jag inte fram någon låsning! Hann dock inte testa mer än cirka 15 minuter, men det är sällan mTCP gått så länge utan en låsning. Skall testa mera i afton. :)
Har du nåt special i autoexec.bat/config.sys? Det finns ju nåt program som sätter CPU'n i sömnläge när det där DOS-interruptet anropas, och om det programmet är installerat så kan det där peka på nån slags problem med strömförsörjningen.

Gamla nätagg är väl inte riktigt tänkta för lika varierande last som moderna nätagg. Praktiska studier visar t.ex. att nätdelen från en Unisys 386:a visserligen fungerar helt stabilt ihop med ett moderkort med en Cyrix 6x86 (som jag tror drog 25W vid max last men bara 0,1W idle), men kör man ett budgetljudkort ihop med den kombinationen så läcker rejäla störningar ut från strömförsörjningen till ljudutgången för att kortet inte klarar att filtrera de stora störningarna.

Alllmänt vad gäller nätverk och låsningar så ifall du har någon annan typ av nätverkskort att prova så kan det väl vara en idé...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ja, jag tänkte mest på hur man skall göra för att någon skall kunna ta imagen och skriva till en floppy för att få en bootbar och kompatibel diskett om orginaldisketterna saknas. Då måste jag nog få tag i en 360KB enhet att läsa in och göra imagen på. Ett annat alternativ är väl att formatera en bootbar floppy i Compaqens 1,2MB enhet, kopiera över innehållet från orginal 360KB disketterna till 1,2MB disketter och sedan göra image av dessa. Då bör man få bootbara disketter som i allafall fungerar på de Portable II som hade 1,2MB enheter. Det mest kritiska förutom en bootbar DOS diskett är Compaqs "Setup" utility, där man kan göra inställningarna i BIOS. Sådana viktiga program kan man ju ladda upp och göra tillgängliga någonstans, även om jag misslyckas med att skapa användbara images av disketterna.

Från filen "POWER.TXT" som följer med mTCP:

Kod: Markera allt

  Starting with the 2012-04-29 version mTCP applications will try
  to minimize unnecessary CPU usage.  When in the idle loop 
  each application will check for packets and work to do and if
  nothing is found they will try to "sleep" for a short period.
  The mechanisms to do this are: 
  
    - Calling the DOS "idle" interrupt 0x28.  Traditionally this
      allows TSR programs to come active while DOS is waiting for
      a keystroke but it is also a general purpose way for DOS
      to signal that the machine is generally idle.
      
    - Calling int 0x2F function 0x1680.  This is the "VM yield
      time slice" signal.


  The first method (int 0x28) is controversial; many people will
  claim that it is not needed.  It has existed since DOS 2.x
  and it is documented as being used by DOS to signal to TSRs
  that there is idle time.  After doing a lot of research and
  testing there is no reason why an application should not
  use it too, especially if the application does not use DOS for
  keyboard input (thus depriving DOS the ability to call int 0x28
  itself.)

  If power saving is enabled in mTCP (which is the default) the
  calls to int 0x28 will always be made during idle loops.

  The second method (int 0x2f 0x1680) is well documented and should
  work in other environments such as DOS boxes in Windows, OS/2,
  and other virtual environments.  I've tested it in Windows XP
  when using SwsVpkt.

  When mTCP first starts up it will use int 0x2f function 0x1680
  to see if the function is supported.  If it is supported mTCP
  will use it during idle loops.
Jag kan för lite om DOS innersta och BIOS rutiner för att kunna se någon anledning till varför inte ovan nämnda "power saving" skulle fungera, men det kändes bara onödigt och jag ville testa utan för att se om maskinen beter sig annorlunda på något sätt. Peppar peppar så verkar avaktiveringen av power saving funktionerna i mTCP ha gjort susen. Nu har IRCjr gått i nästan en timme, och det är nog rekord! Skall lämna det igång under natten och se vad som händer ..

Det enda som är lite speciellt med systemet är en "enhanced disk driver" som laddas i config.sys
config.sys:

Kod: Markera allt

device=c:\fixt_drv.sys
shell c:\command.com  /p /e:256
DEVICE=C:\DOS\ANSI.SYS
break=on
files= 20
BUFFERS=20
autoexec.bat:

Kod: Markera allt

@echo off
VER
SET PATH=C:\;C:\DOS;C:\NORTON;d:\nos\bin;d:\nos\;c:\mtcp\;
PROMPT $p$g
BREAK ON
REM set cgipath=c:\ramac\drivers
rem c:\ramac\drivers\drivers
REM artic.com
d:
cd workarea
rem mode com1:9600,n,8,1,p
REM mode com2:9600,n,8,1,p
En del är ändrat senare .. ANSI.SYS ex tog jag bort, den behöver jag inte. Skall återkomma med aktuella konfigurationen.

Jag tackar och bugar för allas informativa bidrag i tråden så här långt, ett speciellt tack för dina inlägg MiaM. Verkar som du haft mycket tid framför gamla PC burkar? :)

Avslutar med en fin liten videosnutt med en "Matrix" skärmsläckare som körs på Compaqen. Passar fint ihop med eftersläpningen på den gröna skärmen ;)


Framledes blir det att testa stabiliteten i burken ytterligare. Skall också göra mera försök att kompilera program i mTCP paketet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Apropå filhanterare så kan jag rekommendera XTree som hade i mitt tycke bättre översikt av filträd än Norton commander:

Bild
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Oskar skrev:Ja, jag tänkte mest på hur man skall göra för att någon skall kunna ta imagen och skriva till en floppy för att få en bootbar och kompatibel diskett om orginaldisketterna saknas. Då måste jag nog få tag i en 360KB enhet att läsa in och göra imagen på. Ett annat alternativ är väl att formatera en bootbar floppy i Compaqens 1,2MB enhet, kopiera över innehållet från orginal 360KB disketterna till 1,2MB disketter och sedan göra image av dessa. Då bör man få bootbara disketter som i allafall fungerar på de Portable II som hade 1,2MB enheter. Det mest kritiska förutom en bootbar DOS diskett är Compaqs "Setup" utility, där man kan göra inställningarna i BIOS. Sådana viktiga program kan man ju ladda upp och göra tillgängliga någonstans, även om jag misslyckas med att skapa användbara images av disketterna.
Men 360KB-disketterna går ju bra att läsa med valfri 1,2MB-drive, så du kan både skapa imagefiler med något DOS-program på compaq'en och med något modernare program på din modernare PC.

(Ifall du kör t.ex. Linux på din modernare PC med 1,2MB-drive så kanske det måste trollas lite för att den ska göra rätt, eller så kanske det funkar rakt av).

Men, disketterna finns ju redan att ladda ner från compaq :wink: Jag orkade till slut googla lite mer, här finns t.ex. setupdisketten:
Readmefil 720k: ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp0000-0500/sp0308.txt
Readmefil 360k: ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp0000-0500/sp0316.txt
Dumt nog har compaq inte själva zip-filerna kvar, de har försvunnit i nån flytt. 0000.txt innehåller dock index så man kan klura ut vad man ska googla på. ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp0000-0500/

Själva zip-filerna verkar finnas här: http://oldcomputers.net/compaqiii.html
(Sidan är för Portable III men som man kan läsa i txt-filerna på compaq's egen ftp-site så är det samma diskett för alla gamla burkar. För övrigt så är innehållet i CMOS-RAM'et vad jag minns likadant i alla "jättegamla" 286/386-burkar. Jag vet inte ens om det fanns burkar med specialinnehåll som inte hade inbyggt setup-program i ROM).

Jag har inte googlat men det går säkert att finna "Compaq DOS" också. Värt att veta är att Compaq DOS 3.31 är väl ungefär samma som DOS 4.0 om jag inte minns fel. Båda dessa är också första DOS-versionerna som stödjer partitioner större än 30MB :)


Vad gäller strömsparfunktionen i mTCP så kan det väl teoretiskt vara så att int 0x2F function 0x1680 inte är rätt implementerat men mTCP detekterar den som fungerande, och det oftast inte händer något dumt men enstaka gånger så strular något. Men annars kan det ju ha något med nätdel & co att göra.
Oskar skrev:Jag tackar och bugar för allas informativa bidrag i tråden så här långt, ett speciellt tack för dina inlägg MiaM. Verkar som du haft mycket tid framför gamla PC burkar? :)
Tack :) Jodå, jag har micklat en del med några PC-burkar då det begav sig. Jag hade turen att ha några bekanta som också pysslade med PC-burkar då det begav sig så jag hade några att bolla idéer och funderingar med.
Oskar skrev:Avslutar med en fin liten videosnutt med en "Matrix" skärmsläckare som körs på Compaqen. Passar fint ihop med eftersläpningen på den gröna skärmen ;)
Snyggt!

Förresten, nog är det väl ett CGA-kort i den där maskinen? I så fall har du nog en NTSC kompositvideoutgång på RCA-kontakt baktill på kortet, så om du av någon anledning vill göra "snyggare" skärmdumpar så borde det gå bra att kolla den utgången till videoingången på något videofångarkort/"tv-kort" (analogt) i en modern dator.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av pbgp »

Oskar skrev:Avslutar med en fin liten videosnutt med en "Matrix" skärmsläckare som körs på Compaqen. Passar fint ihop med eftersläpningen på den gröna skärmen ;)
Mycket snyggt! nu måste jag testa mina skärmar och se vilken som har mest/bäst eftersläpning för rätt känsla :) Tyvärr har jag nog bara en sorts grön.. blir inte riktigt rätt med vitt eller amber.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Jag delar ut ett svart bälte i googling till MiaM :) Det blir att dra hem och spara de där filerna!

Tillbaka till låsningarna då. Trodde ju att jag var något på spåren, eller till och med att jag hade löst det. Imorse var datorn "låst" igen :(
Nu fick jag dock en ledtråd. Kände på utblåsluften där fläkten sitter på nätaggregatsidan av datorn, och den var misstänkt "kall". Utblåsluften är vanligen "aningen varmare än ljumen", och värmen kommer snabbt efter man slagit på datorn. Jag undrar om det inte är problem med nätagget trots allt! Har ju fått tips om nätdelen tidigare i tråden :) Kan vara därför som jag också upplevt att det gör skillnad på hur snabbt låsningen kommer om jag har "skärmsläckaren" laddad eller ej. Kan väl tänkas att svajet som blir när innehållet på skärmen töms och blir svart får nätagget att hicka till.

MiaM:
jodå, det är ett CGA kort! Men jag är osäker på om det finns någon kompositutgång. Jag har för mig att det bara var 9p D-sub för extern TTL monitor. Finns ett snabbkomando som Compaqen använder för att växla mellan extern och intern monitor. CTRL+ALT+> och <. Går också att växla mellan intern och extern monitor med DOS kommandot MODE CON.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Nu vore en värmekamera perfekt..
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Jag ska väl erkänna att jag för ett antal år sen nog haft anledning att ladda ner de disketterna. Underst-bakom tror jag att jag har nån bärbar Compaq 286:a med LCD-display (och som saknar hårddisk, antingen var disken trasig eller så var diskinterfacet trasigt, det var specialinterface vad jag kunde se), och den behöver väl setup-diskett. På den tiden kunde man finna rätt nedladdningar via compaq'a hemsida.

Jag läste på lite mer. Den här sidan om Portable II hänvisar till sidan om föregångarna och av detta kan man läsa ut att grafikkortet är en specialare som är CGA-kompatibelt för mjukvaran men hårdvarumässigt normalt kör MDA-synkfrekvenser för textlägena för att få bättre bildkvalitet i textlägena.

Den inbyggda skärmen bör därmed klara både 15,x och 18,x kHz h-synk och kanske både 50 och 60 Hz v-synk.

Det verkar finnas någon bygel som väljer om kortet bara ska skicka ut signal vid 15kHz-lägena (default på portable) eller om det alltid ska skicka ut signal (default på deskpro). Om du av nån anledning är sugen på att få ut signal även från textläget så borde den bygeln alltså gå att ändra.

En märklig grej står på Wikipedia: "one of the 8-bit slots was used by the ATA drive controller board".
Stämmer det i dina burkar? I så fall har du något så ovanligt som XT-IDE-diskar. Håll hårt i dem, de är specialare. Det borde gå att känna igen en sådan disk/kontroller på att klart fler ledningar är jordade än på vanligt 16-bitars AT-IDE.

Maskinen borde väl rimligtvis fungera med en vanlig 16-bitars AT-IDE-kontroller och motsvarande disk. (Du nog kan vara helt säker på att datorn inte tar skada av det, så det vore väl läge att prova eftersom dina befintliga diskar verkar vara på väg att ge upp).

Vad gäller XT-IDE-diskar så verkar det för övrigt finnas flera olika standarder. Commodores A590, extern minnesexpansion+hårddiskkontroller till Amiga 500, har förutom SCSI också något som kallas "XT-IDE". Praktiska studier visar att något läge som kallas 8-bitars på någon gammal Seagate-disk (på kanske 40MB) inte verkar fungera med det interfacet. Den variant commodore har har t.ex. bara två adressledningar medan 16-bitars IDE (som kör kommandona i 8-bitarsläge) har tre adressledningar och därmed är i/o-interfacet mjukvarumässigt annorlunda.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Kanske denna tråd kan vara intressant om datorn trots allt vart uppkopplad till en PDP-11?

EF: Restaurera en PDP11/04
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Framsteg!
Har lite av och till jobbat med att undersöka "låsningarna". Jag började med att kolla om tangentbordet fortfarande skickar något när låsningarna kommer. Det gör det inte, eftersom en av dataledningarna (antingen data eller klocka) går låg när datorn låser sig. Provade köra RAM test med ett gammalt program jag hittade, "checkit" heter det, men det gav ingen ytterligare information, eftersom datorn låste sig i det programmet på samma sätt som i IRCjr, utan att ge några ytterligare meddelanden.
Troligen är det något på moderkortet som fallerar, möjligen nätdelen. Kanske är det ett någon tantalelektrolyt som dör när det blir varmt i maskinen. I detta läge bestämde jag mig för att i stället sätta igång en av de andra två maskinerna och se om den var friskare. Sagt och gjort, hämtade ner kartongen med datorer och delar från sågspånsbottn och lät den stå in i värmen till nästa dag.
Det visade sig att den maskinen jag nu började greja med var friskare på många sätt, skärmen var mycket ljusare bland annat, trots att det ser ut som om maskinen använts mer. Jag undrar om det kan vara så att någon spänning är klen på den första maskinen även när den verkar fungera som den ska, det är därför som skärmen lyser mycket svagare. Jag skulle kanske med lite mer jobb kunna ringa in problemet och få fart på första maskinen, men jag har ändå bara ett fungerande tangentbord och ett komplett plasthölje till de här datorerna.

Gjorde en första koll på maskin nummer två, att den startade upp och kunde gå någon halvtimma eller så utan säkringsploppande, sedan fick det bli en omgång med tryckluftsblåsaren och avlägsna gammalt damm. Nu har jag skruvat så mycket med de här datorerna att det gick raskt att flytta över hårddisk+floppy, nätverkskort, CMOS batteri och annat användbart från den första maskinen.
Efter en vända med Compaqs "user programs diskette" var CMOS inställt och jag kunde boota från hårddisken. Nu var det sanningens ögonblick, på med plasthöljet och igång med mTCP, började med att synka tiden mot sp med NTP. Sedan igång med IRCjr och lite surr i Electriguys IRC kanal.
Datorn fick sedan gå hela natten och den snurrade fortfarande på fint imorse när jag steg upp!

Jag fick förresten tag på Mike Brutman som skrivit mTCP via kanalen #vc på slashnet. Mitt mail till honom hade fastnat i spamfilter, därför jag inte fått något svar. Han var väldigt hjälpsam och kom med förslag på vad jag skulle testa och erbjöd sig tillhandahålla debugkod om det skulle behövas, jag hade dock redan insett att problemen jag hade berodde på skakig hårdvara. Fick även veta att Mike Brutman jobbar på spännande ny programvara för att bygga ut mTCP ytterligare :)
Skriv svar