Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Åhå, jag måste testa! Fanns det något ljudkort från samma tid som var användbart? Förutom LPT DAC:en då?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Jag har för mig att MODPlay Pro kan hantera Gravis Ultrasound och soundblaster kort med :)

Här är några ljudexempel från min släpbara maskin med en hemmasnickrad PCM54 DAC på LPT porten
Turrican 2 theme:
Louts Turbo Challenge 2 theme:
Och en lite enklare tracker jag hittade på modarchive.org:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Vad gäller stabiliteten så tror jag inte på att kolla på nätdelar eller liknande ifall felet bara visar sig när du kör IRC.

Om man inte körde något specialprogram (som typ nästan ingen verkar ha gjort) så gick alltid processorn på 100%, d.v.s. den "sov" aldrig, och därmed kan man anta att datorn drar ungefär lika mycket ström oavsett vad den kör för program.

Jag antar att du inte kört några galet stora mängder nätverkstrafik, så du skulle kanske kunna prova att låta datorn vara på med den där webservergrejen och låta nåt script på en annan burk generera massor av trafik, och se om nåt knasar då.

Jag antar att du redan har koll på att undvika krockar för IRQ och minnesmappad I/O (egentligen RAM) på nätverkskortet.

Annars kan du väl testa att köra nåt program som gör alla tänkbara tcp/ip-elakheter mot burken, med eller utan irc-programmet gående. Om inte allt är uppdaterat på modern tid så är väl risken stor att det finns nån bugg som åtminstone går att använda för att få maskinen att hänga sig.

Ja, eller så finns det nån bugg i irc-klienten som går att exploita. Låt nån sniffer på annan dator logga all trafik på irc-porten (och ev. öppnade portar för DCC) och se vad som verkar hända när det hänger sig...

Svarar burken på ping när den verkar ha hängt sig?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Det är inte en stor processorbelastning som kan ge instabilitet i sig utan att nätagget kan vara instabilt helt oberoende av resten. Har datorn befunnit sig hos en rökare så kan kolpartiklar ställa till det osv.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

MiaM: bra tipps att prova pinga. Det hade jag inte tänkt på! Skall testa imorgon. KA9Q går i timmar, ja tillochmed dagar utan problem. Har inte provat generera ng större mängd trafik dock"
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Uppdatering. Vid hängningen svarar datorn fortfarande på ping. Så det kan helt enkelt vara tangentbordet som ger upp. Märkligt att det bara händer i IRCjr i så fall.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Fungerar TCP servern när datorn i övrigt hängt sig?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ja det verkar så. TCP stacken är ju vid liv om maskinen svarar på PING. Så datorn i sig är inte låst, utan vissa in/ut funktioner har slutat att fungera. Ingen reaktion alls från tangentbordet. Inte ens NUM / CAPS lock fungerar, och de sköts väl ändå på tämligen "låg" nivå? Inget händer på skärmen heller, även om det är lite svårare att diagnostisera genom att bara ha igång IRCjr. Skulle prova öppna en socket med netcat i stället kanske...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Hur var det, körs den där webservergrejen som en TSR? I så fall kan du ju lägga till lite debugfunktioner där :)

Förr var det vanligt att tangentbordet inte återinitialiserades korrekt om man kopplade ur och i det i drift, så risken är att det inte hjälper att rycka ur + koppla i tangentbordet (om det ens går smidigt).
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Webservern, KA9Q NOS har jag inte lyckats få någon "hängning" på än. IRC klienten IRCjr är säkraste sättet att få datorn att låsa sig. Jag har gott om delar då jag har två kompletta Portable II i delar, så det blir kanske att byta runt leta grejor.

Det verkar vara värmerelaterat också faktiskt. Kör man tills det kommer en låsning, så kan man få datorn att låsa sig direkt den kommer till prompten vid en omstart. Fast ändå inte, KA9Q har som sagt gått i flera timmar utan problem. Skall göra lite mera försök med de andra programen som kommer ihop med mTCP (där IRCjr ingår), finns ju bland annat netcat, som visar data som kommer in på en socket på skärmen. Då borde det gå att se om displayadaptern och skärmen fungerar vid "låsningarna". Kan ju som sagt bara vara tangentbordet som lägger av.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Port "chargen" till en annan maskin över TCP i bakgrunden borde ge en hint.

Ett annat test är en fejkad IRC server som servar olika testmedelanden. Då kan du ju se om det är en specifik sekvens som orsakar problemet eller om det dyker upp med tiden alldeles oavsett.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av pbgp »

Hej. Jag kommer in lite sent i tråden här så jag svarar på lite gammalt också:

PDP11!? Frågan är ju var den tog vägen? förmodligen "long gone" vid det här laget.

Angående IDE på ISA så har jag läst att IDE-bussen är väldigt lik ISA-bussen just för att de första kontrollrarna var gjorda för att enkelt interface:as med ISA-bussen.

Om du vill göra images av floppysarna så kan jag rekommendera Teledisk, ett väldigt kompetent program. Enda nackdelen är att image:arna lagras i ett proprietärt format så dom kan inte användas i emulatorer eller dylikt (om jag förstått det hela rätt)

MiaM: Angående 1.2MB och 360KB, tror du man skulle kunna lura en 1.2MB-drive att skriva samma data två ggr? en gång på udda spår och en gång på jämna spår och därmed få en läsbar 360KB-disk även om det funnits 1.2MB-data där en gång i tiden? Jag kan gissa att Teledisk gör så isåfall.

Och till sist, om du verkligen misstänker IRCjr så kan du ju hoppa in i #vc på slashnet (irc.slashnet.org). MBBrutman som skrivit mTCP och IRCjr hänger där.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Ja, jag tror att det var PDP11, stod som en kommentar i konfigurationsfil till Kermit. Jag skall fråga kollegorna som var här när det begav sig och mins datorn också. Kanske de vet vart den tog vägen.

Jag har inte hunnit kolla närmare på olika imageprogram. Teledisk hamnar på listan att undersöka. Finns det något program som betraktas som "standard"?

Japp, jag har hängt lite i #vc redan :) Det blir dock lite sporadiskt pga de irriterande hängningarna. Kanske skall ansluta via vanliga, tråkiga bruksdatorn i stället. Tog kontakt med Mike som skrivit mTCP igår också, så vi får se vad som händer. Jag gillar verkligen mTCP annars, slimmat och riktigt kompetent verkar det vara. Synd bara att det är skrivet i C++, som jag inte kan så bra. Hade vart skoj att prova bygga egna nätverkade applikationer!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Finns redan ett alternativ till Teledisk tidigare i tråden.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

pbgp skrev:Angående IDE på ISA så har jag läst att IDE-bussen är väldigt lik ISA-bussen just för att de första kontrollrarna var gjorda för att enkelt interface:as med ISA-bussen.
Ja, det är ju till och med så att IDE är ett superset av den MFM-kontroller som satt i IBM AT, WD 1002 :)

Därmed bör det alltså gå bra att stoppa i en IDE-kontroller och en IDE-CF-adapter och ställa BIOS-hårddisktypen på nån som ser lagom stor och fin ut, även på en gammal 286:a från 1984 :)
pbgp skrev:MiaM: Angående 1.2MB och 360KB, tror du man skulle kunna lura en 1.2MB-drive att skriva samma data två ggr? en gång på udda spår och en gång på jämna spår och därmed få en läsbar 360KB-disk även om det funnits 1.2MB-data där en gång i tiden? Jag kan gissa att Teledisk gör så isåfall.
Utan att faktiskt veta så har jag svårt att tro att hastigheten på skivrotationen och exaktheten på avläsningen av indexhålet är såpass bra att diskdriven kan träffa rätt på mindre än en bits upplösning efter att ha skrivit 4,5kbyte formatterad data under nästan ett varvs rotation.

Men den som samlar på gammalt datorskrot har väl nån 360k-diskdrive i samlingen? En stationär PC kan ju förses med en 360k-drive och en 1,2MB-drive. 3,5"-disketter har man väl ändå diskdrive för i ett gäng datorer så det kan man kanske klara sig utan på nån stationär burk. :)

Jag är som sagt inte säker men tror det funnits någon diskdrive som faktiskt växlade mellan två bredder på huvudet för att lösa problemet.
Oskar skrev:Jag har inte hunnit kolla närmare på olika imageprogram. ... Finns det något program som betraktas som "standard"?
Av det lilla jag sett så är det väl råa imagefiler rätt vanligt förekommande, kanske mest på den tiden man skrev diskettimages till filer för att skapa bootdisketter för Linux...

Vad gäller emulatorer så borde man kunna köra imageprorgrammet i emulatorn och därmed skriva ut filen till det format emulatorn vill ha. Omständig omväg men fungerande lösning.
Skriv svar