Synkron Nixieklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nejdå.

Inga missförstånd här inte. Sant att ELFA bara säljer fjuttinduktorer ;)

http://www.vvttransformers.co.uk/vtl103100.htm

http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Mod ... taticPages

http://www.hificollective.co.uk/catalog ... cts_id=945

Som några exempel... Visst kostar det lite mer, men oj vad fin spänningen blir !
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Inlägg av Quanton »

bengt-re: Vilka monster! :shock:
Om du rekomenderar induktanser i denna storleksordning så antar jag att de jag har råd med inte kommer göra någon skillnad alls. De var himla fina, men klockan blir tillräckligt dyr iaf.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, jag tror dig. ;) tänkte lite närmare på det senare och du behöver inte så fin spänning. Kör du med 400V elektrolyter, billigt och bra - synd bara att de är så fula oftast.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Inlägg av Quanton »

bengt-re: Just elektrlyter tycker jag ser ganska bra ut, speciellt om de är galet stora. Jag har ett par pjäser som pallar 0,63F som man borde kunna hitta på nåt skoj med :twisted:

Idag har jag funderat lite på hur regleringen med transistorn egentligen fungerar. Som jag har förstått det så ligger fördelen med denna koppling i att man slipper bränna effekt resistorn när man drar ström från aggregatet. Hur jag än vrider och vänder på det så är I & II (i mitt schema som postades tidigare) likvärdiga om man inte belastar aggregatet. Stämmer det? Det långa IN-13-röret som ska visa sekunder vill ha en konstant spänning på ca 140Vdc, så då behöver jag ytterligare en zenerdiod. Tjänar man fortfarande på att koppla med transistor då strömmen som IN-13 vill ha är lika stor som den zenern vill ha vid genombrottet? Det blir ju liksom ingen strömförstärkning att tala om då.. =/

Dessutom insåg jag att jag inte funderat så mycket på hur mkt resten av klockan drar. Den kraftigaste trafon som ger 9Vac på hos Kjell & Co ger maximalt 1000mA, dva 9VA. Enligt tidigare beräkningar bör inte rör och dylikt dra mer än 6VA. Jag tycker inte att logikkretsar (även om jag ska ha ganska många :roll:) borde suga så mkt effekt att det är någon fara, men jag har som sagt ingen erfarenhet..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Beror på vilka logikkretsar du kör med. Standard TTL är inte så överdrivet strömsnål (10 mW), LS, är klart snålare
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Beror på vilka logikkretsar du kör med. Standard TTL är inte så överdrivet strömsnål (10 mW per grind), LS, är klart snålare
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Quanton skrev: Idag har jag funderat lite på hur regleringen med transistorn egentligen fungerar. Som jag har förstått det så ligger fördelen med denna koppling i att man slipper bränna effekt resistorn när man drar ström från aggregatet. Hur jag än vrider och vänder på det så är I & II (i mitt schema som postades tidigare) likvärdiga om man inte belastar aggregatet. Stämmer det?
Nja, det fungerar faktiskt tvärtom som du beskriver.

Koppling I:
Tänk dig att dina rör inte drar någon ström alls. Då måste den ström som rören kan dra + zenerströmmen (säg 5mA) gå genom zenerdioden. Det går då 25mA genom zenerdioden.
Om rören drar maxström, kommer 20mA att gå till rören, och 5mA genom zenerdioden. Oavsett om rören lyser eller inte kommer alltså kretsen att dra 25mA. Detta kommer inte att fungera med din zenerdiod heller, eftersom den bara klarar av 18mA.

Koppling II:
Om inte rören drar någon ström alls, kommer bara zenerströmmen på 5mA att behövas, eftersom transistorn då inte leder.

Om rören drar maxström, kommer 5mA att gå igenom zenerdioden, och 20mA genom transistorn. Här kan man bortse från basströmmen, eftersom den är så liten.

Nackdelen med I framför II är alltså att I ständigt drar 25mA, oavsett belastning. Detta kräver dessutom en mycket mer effekttålig zenerdiod (5W).
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Inlägg av Quanton »

Schnegelwerfer: Nu verkar det alldeles självklart! Vette tusan vad jag tänkte på tidigare.. :wall: Då kan man sova gott inatt iaf.

bengt-re: Jag funderar på 74hc- alternativt 74hct- eftersom jag har hittat samtliga kretsar jag behöver i dessa klasser. Är de effektsnåla? Hastighet spelar ingen roll i detta projekt. Känns lite som om det kvittar om en utgång är stabil efter 3ns eller 10ns när klockpulsen ändå är 1Hz =)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

HC(T) och andra CMOS-varianter drar praktiskt taget ingen ström utom när de switchar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

HCT är strömsnåla och rätt snabba. Kör du dessa långsamt så drar de typ inget alls. Du har en aspekt till att tänka på. Utseende ! Titta runt och var inte främmande för att hitta kapsar som ser bra ut. Coolast är om du hittar 74xx utan mellannamn i keramiska kapslar. Är det nostalgibygge så är det ;)
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Inlägg av Quanton »

Som ni kanske har noterat så har denna tråd inte uppdaterats på en tid. Detta pga tidsbrist och långa leveranstider. Under dessa månader har schemorna reviderats ett oräkneligt antal gånger. Otaliga tankegrodor har avlägsnats och dessutom har en och annan funktion lagts till.

För att spara rören, som inte nytillverkas längre, så har jag tänkt mig att de ska aktiveras först då någon är i närheten. Jag råkade på en tysk hemsida där man hade en fräck lösning baserad på dopplerradar, men det verkade helt klart over-kill för min lilla studentlya. Jag hade snarare tänkt mig en infraröd modul med det mesta integrerat. SGM 5910 från Elfa verkar passa perfekt. Dock så vet jag inte riktigt hur den ska kopplas in... Hur kopplar man lämpligen in en enhet med "öppen-kollektor-utgång"? Enligt datablad som jag hittade på nätet tidigare lär enheten vara "active low". Jag har för mig att utsignalen vid rörelsedetektering endast varar ett fåtal sekunder, vilket känns lite kort. Alltså vore det bästa om modulen kunde trigga en fördröjningskrets som i sin tur drar ett halvledar- eller tungelementrelä.

Finns det någon här som sitter inne med information om hur modulen kan kopplas in och hur kvarhållning av utsignal kan ordnas, så är tips, råd och referenser välkomna.
Skriv svar