Detta är med en "vanlig" dator och säg 17" crt skärm.
Har för mig att det var det jag mätte upp min till för några år sedan.
Det var bara ett exempel.danei skrev:Vad får du 300W från? Om du syftar på märk effekten på nätagregatet så är det lika logiskt som att säga att ett grenurtag drar 10A. Bara för att det är märkt med det....
jaja, så klart det beror på det där med antalet elektronkanoner som är på. Ville bara säga att det är skillnad så man ska försöka att stänga av skärmen så ofta man kan, använda mörka bakgrunder och mörka skärmsläckare.Tony skrev:Chrille>>
Mätte du med en wattmeter eller mätte du strömmen och räknade fram värdena ?
När du säger att skärmen är avstängd menar du väl att den gått i energisparläge pga att datorn är avstängd ?
(du har alltså inte tryckt på knappen)
Jag funderar över hur stort fel man får när man mäter strömmen & räknar pga. fasvinkeln ?
Att datorn drar lite effekt även när den är avstängd är rimligt eftersom det finns en spänning som alltid är på.
Minns inte vad den kallas men det är 5V till bl.a. nätverkskortet (för att kunna köra wol ; Wake On Lan) .
Att skärmen drar mer när bilden är helt vit än när bilden är helt svart kan nog förklaras så här.
Vitt ljus innehåller alla färger, alltså går alla elektronkanoner (en vardera för rött, grönt & blått) på max.
Svart är frånvaro av ljus så alla kanoner är avstängda.