Digitalt skjutmått

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hato

Digitalt skjutmått

Inlägg av hato »

Har köpt ett billigt digitaltskjutmått på
http://www.verktygsboden.se/?id=64788 Vad jag kan se så finns det någon form av interface att ansluta till när man pillat bort en liten lucka. Verkar vara 4 poligt.
Gissar att det är seriellt.
Men här finns väl ingen standard? Om man kollar in ett "kvalitets mått" ex.
Mitotyo så finns det interface att köpa men skulle själv vilja göra ett för denna "kinesvariant". Har någon labbat med detta?
Senast redigerad av hato 1 december 2007, 19:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, men kommer du på hur det fungerar så låt oss gärna veta - information man kan ha nytta av... ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den länken sparades omgående :)

brukar finnas gott om sådanna skjutmått på ebay, billigast jag hittade och köpte var ca 100 kr inklusive frakt

det börjar komma längre modeller för två tre hundra kronor, funderar på ett sådant med vad tiden lider
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

hato

Inlägg av hato »

Toppen MadModder!
Precis vad jag letade efter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har köpt en exakt likadan för nästan 2 månader sedan fast då från kina för aningen lite över 100:- inkl frakt men kunde inte tro att den skulle kunna gå att kommunicera med då den var så billig. När jag nu såg på bilderna och ser att denna är exakt likadan så tänkte jag att jag trycker och skjuter upp den sidan med tummen som om där skulle vara något. Då lossnar också en lucka och där finns några kontakter. :D Luckan var så exakt gjord så jag har inte sett att det satt någon lucka där. :)

Edit: upptäckte fler överaskningar mha ovan länk. Kunde även ändra uppdateringshastigheten till 50 ggr i sek i stället för 3 ggr i sek vilket är helt underbart och hittade även hold och att den visar enbart ökning av ett mått och något mer som jag inte vet hur jag fick fram eller vad det var. Snacka om att vara värd pengarna. :) En sådan här variant med ett gränssnitt i en svensk butik hade nog kunnat kosta runt 300 - 400:- skulle jag tro.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Henry: Du glömde lägga in den Kinesiska länken där du köpte skjutmåttet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant. :) Stället har varit uppe förr dock kanske inte att dom även säljer billiga men bra skjutmått där tror jag men du hittar dessa på http://www.dealextreme.com. Med dagens kurs och inkl frakt så ger du ca 110:- för en.

Denna jag köpte då för nästan 2 månader sedan var dock från en batch där några få hade blivit feltillverkade. Den jag fick var en av innermåtts käftarna slipade för mycket så när dom stora käftarna är helt ihop så är det ett litet glapp på 0.13 mm mellan innerkäftarna. Dealextrem är dock väldigt kundvänliga så då det skulle kosta mig ca 80:- att skicka tillbaka denna till dom för utbyte så menade hon jag pratade med att det inte var lönt så jag fick då istället hela summan jag betalade för den tillbaka men fick ändå behålla den. :)

Helt ok för mig och det går ju att kompensera för detta glapp genom att nollställa den men tror inte det var något vanligt förkommande i den batchen och dom har säkert fått in en ny batch vid detta laget.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

För er som vill handla i Sverige så köpte jag ett digitalt skjutmått på Micro Bildelar för 199kr.

Micros Digitala skjutmått

Bilden på hemsida stämmer inte överens med hur dom ser ut i verkligheten. Men dom ser exakt ut som denna.
Bild
Det vill säga samma som det på Verkstadsboden.se som hato länkade till i sitt inlägg.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Betalade 69.90:- för ett sådant på senaste bilden på Netto i våras.

Var på företaget mätteknik nu i höst och de mätte upp det till samma precision som deras betydligt dyrare.

Fick även med extra batteri.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Skulle det inte gå att använda ett sådant elektroniskt skjutmått eller skala till att återkoppla ex.vis fräsbordets rörelse och på detta sätt styra en stegmotor. Då borde man komma bort från alla fel som felaktigstigning på ledarskruvar och glapp i dessa, då man hela tiden mäter bordets rörelse och kompenserar för detta.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jorå, det funkar säkert, det brukar kallas "closed loop" men då behöver du ett program som klarar av det och det kan inte tex Mach3.
Per
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Var det inte någon här som gjort ett program för något liknande? :humm:
tobbe

Inlägg av tobbe »

Jag tror minsann jag bunkrar upp med minst ett par iaf, såg dom fanns på dealextreme, livsfarlig sida!

Speciellt när man har pengar på kontot, utan pengar orsakar den bara oro och sömnbesvär.
Skriv svar