första projekt:Fm sändare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Kommer den fuka?

Ja!
32
54%
Nej!
27
46%
 
Antal röster: 59
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

thank u !! nu ska vi se om skiten funkar... Kanske ska köra ut bilen i skogen först och prova bilradion? vad tycker ni?
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

:(

AARGH! Det verkar som att majoriteten har vunnit.. sändaren verkar inte funka.. eller så måste jag vrida lite på trimkondensatorn...

Nåja får väl börja med ett enklare projekt..
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hmm lite udda med 3 polig mic.. dom micar jag pulat med är 2 poliga. Ena polen till jord och andra till spänning via resistor och signal ut via konding. Men det funkar säkert bra. Ser med spänning fram emot resultatet :)

edit: Ojdå. Men prova att trimma in rätt frekvens också. Det brukar vara ganska känsligt. Testa koppla in nån ljud signal in på sändaren och snurra trimpotten väldigt långsamt samtidigt som du lyssnar med en radiomottagare på säg 100mhz och ser ifall du får in något!

Jag byggde en långvågsradio mottagare för nått år sedan. Den funkade inte först med det visade sig att elfas miniatyrspolar inte funkade särskilt bra i radioteknik, så jag lindade en egen liten spole av en sladd och lödde på. Funkade utmärkt :) Fick in massa konstiga stationer från hela Europa bl.a Radio Sweden och engelska BBC.

Har du nån antenn förresten? Det är rätt viktigt
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Tack för svaren frizell:
Missade det där med antenn. vi provade att snurra på radiomottagaren istället.
Tror du att jord är nödvändigt till mik:en?

Ska pröva om ikväll med att vrida på trim:en
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jord är viktig ja. Jordar du inte micen till samma jord som sändaren har går det inte ut nån signal från den. Sen tror jag att signalen från micen utan förstärkning är väldigt svag så även om du skulle råka ratta in exakt rätt frekvens skulle du inte höra nått ändå. Prova att koppla in en cd, mp3 spelare eller nån annan pålitlig ljudkälla. Sen måste du som sagt trimma in kondensatorn på sändaren. Kom ihåg att snurra _EXTREMT_ långsamt samtidigt dom du lyssnar med en mottagare. Hör du en klick kan du ha hittat rätt frekvens. Då snurrar du tillbaks lite men _ännu_ långsammare. Det kan skilja över 30-40Mhz på max och min kapacitans på kondensatorn beroende på kapacitansen. Då försår du att det är svårt att få in rätt frekvens.

Du vet det är ju smartare att ställa mottagaren på en fast frekvens, sen ändrar du sändningsfrekvensen på sändaren. Med tanke på alla toleranser överallt kanske din sändare går mellan 79-96Mhz och råkar den stå på 79Mhz medan du försöker få in signalen med mottagaren genom att scanna av 88-108Mhz kan du inte få in signalen. Men har du en gammal radio man skruvar på för att ställa in frekvensen kan du ju prova att försöka få in signalen på det sättet med. Det funkar ju också men det blir lite svårare eftersom man inte vet vart sändaren ligger
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Sen bör du komma ihåg att anävnda en icke-ledande skruvmejsel (typ keramisk/plast/trä/modifierad klädnypa/whatever) att trimma in frekvensen med, annars ändras det när du tar bort mejseln från kondingen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den där elektretmikrofonen med 3 ben har en inbyggd förstärkare, dom från elfa brukar vara aningen längre än vanligt. Denna typ till skillnad från den vanliga typen med bara 2 ben behöver oftast ingen förstärkning av dess signal eftersom den redan har en förstärkare inbyggd. Kopplar man in en sådan ändå så blir det så kraftiga signaler vilket stör svängningskreten så mycket att den kan sluta fungera.

Ser att du har 5.6pf, själv använder jag alltid 4.7pf kan kanske göra något. Dom här kretsarna är ganska så känsliga så jag hade inte haft lera som underlag utan byggt ett kråkbo med korta avstånd mellan komponenterna istället, större chans att det fungerar då. Linda sen en egen spole med 1mm koppartråd 8 varv runt ett 6mm borr och använd den i stället för köpspolen. Då brukar den kunna ställas in i 100Mhz området.




Jag har byggt ett antal små fm sändare sedan några år tillbaka och hade det till slut som ett roligt mål att göra en sändare på sammanlagt 14 komponenter så liten som möjligt. Resultat av dom minsta som följer alla innehåller 14 komponenter spole inkl:

Bild

Bild

Bild

Den översta fungerar hur bra som helst den mittersta likaså men saknar mikrofon, den sitter på den översta. Den understa saknar 2 tantal kondensatorer av den minsta storleken som är beställningsbar från Elfa. Mikrofon har jag dock en som är ca 5mm i bredd som nog kan passa.


Skall kanske nämna att jag gjort alla med en 25 watts lödkolv med en 3 mm lödspets.
Senast redigerad av Henry 21 april 2005, 16:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Henry: Mycket snyggt jobbat! Har du kopplingschema?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Tackar :) Jag letade efter det på datorn igår men jag hittade det tyvärr inte schemat jag använde. Dock så har jag ett standard schema som man för några år sedan kunde hitta lite här och var på nätet. Det är ett sådant jag använt men som jag förbättrat och använt när jag byggde dessa sändare. Detta har jag i huvudet så jag kan nog sätta ihop ett schema till dig. Postar det när det är klart.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

snyggt gjort henry!! Räckvidd?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ja, det där var coolt!
Jag får lite James Bond-vibbar av dom där byggena!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jag undrade själv också över räckvidden på den så jag tog och testade den mellersta på bilderna en natt för några år sedan dock inomhus. Den hade en ca 1 dm lång antenn fastsatt och jag satte den på vinden nära ett fönster med dubbla glas. Huset är en hög två plans villa med vind och en källare som är gjuten i betong. Frekvensen på sändaren ligger på 127Mhz för att man inte skall kunna lyssna med den på en vanlig radio, så antennen är egentligen alldeles för kort för denna frekvens men det fungerar hur bra som helst märkte jag.

Jag satte igång sändaren och gick längs ner i källaren med en handhållen skanner så långt bort från sändaren som möjligt. Jag hade ändå full mottagning på den och jag kunde utan problem höra en bil som åkte förbi utanför på en gata som ligger ca 20 meter från huset genom sändaren. För den bilen hörde jag definitivt inte där nere genom tjock betong. Tar jag bort antennen helt så klarar signalerna av gå genom några väggar.

Det schemat jag byggt efter har jag ändrat så jag har högre uteffekt och att den är mycket mer känsligare för ljud men ändå stabil. Ändras inget så sägs det att dom utan hinder har en räckvidd på ca 300 meter dock inte bekräftat, får ta och testa hur långt denna når nån gång. Skulle vara roligt att mäta uteffekten från den.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag gillar den där varianten som går att sättas på ett 9V-batteri!
Där har man ju en liten bugg som man kan råka glömma på spännande ställen... :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kan kanske hända att man råkar "glömma" kvar den på nåt ställe. :) Nej allvarligt jag är för gammal för sånt. :) Sen så är förstås denna sändare olaglig, men det pratar vi tyst om. :twisted:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe den där 9V batteri sändarn var imponerande! En sån skulle man ju bara _råka_ tappa i en blomkruka nånstans :)
Skriv svar