Det är ett "fel" i detta schema, kan nån förlar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Det är ett "fel" i detta schema, kan nån förlar

Inlägg av benring »

Halloj, Schemat längst ner är det Fransson här på forumet som gjort.
Jag har byggt enligt denna och det funkar bra så när som på en sak, och det fick jag även innan på mitt första bygge. (http://hem.passagen.se/ftpserver/DS2405-relay.jpg)
(D1 är inte med i bygget)

Jag måste sätta en lysdiod i serie med pin-out (nr 3) på DS2405, som går till transistorn, om jag inte har den, dvs så som schemat visar nu, så kommer DS2405:an alltid att dra.
Det är ju korrekt att den drar då jag har en NPN transistor (BC547) och inte en PNP transistor (BC557) som schemat visar. Jag vill dock ha en NPN så det är rätt. Den SKA dra så fort ström läggs på kretsen.
Dock så går den inte att slå av om jag inte har denna lysdiod, beror väl på pullupen?!

Jag provade med en switch-diod och då ser allt bra ut så när som på att transistorn inte "drar", men DS2405 slår på och av ok.

Det enda jag kan ha, som jag kan komma på, är en lysdiod, då funkar allt (och jag får en käck liten indikering på köpet)

Nu behöver jag inte en lysdiodsindikering och tänkte försöka slopa den men hur då en switch-diod inte funkar?! Finns det andra dioder som funkar för detta? Är switch-dioden fel i detta sammanhang kanske?

Hoppas jag förklarat någorlunda :)

http://img230.imageshack.us/img230/1053 ... ssagn0.gif
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske ska berätta hur du kopplar NPN'en....

Om du bara bytar ut och sätter emitter på emitter osv förstår jag mycket väl dina problem. Om vi antar att du faktisk kopplar rätt vid bytet, alltså emitter till GND, kollektor till relät och basen till DS2405'an kommer du ju att få inverterat funktion, alltså när DS2405'porten slår PÅ slår det AV optorelät.
benring

Inlägg av benring »

Ok, då förstår jag.

Jag antog att jag bara skulle byta ut PNP mot NPN rakt av och koppla lika.
(Hur vet man sånt? Ser inget i databladet...)

Ska det funka om jag vänder den, med en vanlig diod istället för LED´en?

/B
bearing

Inlägg av bearing »

Det är alltså såhär du kopplat nu?
http://hem.passagen.se/ftpserver/DS2405-relay.jpg
Det ser rätt ut.

Jag förstår inte riktigt var du kopplat in lysdioden. Om den är kopplad mellan +5 och DS2405'an när det funkar är problemet nog att 4.7k är för litet. DS2405'an orkar antagligen inte dra spänningen till under 0.6 V så att transistorn slås av. Fast med en lysdiod som minskar spänningen över motståndet med några volt orkar den.

Testa att öka 4.7k till 10k och se om det funkar. Då blir det ungefär samma ström som med lysdioden i serie.
benring

Inlägg av benring »

Tjena!

Jo jag har kopplat transistorn som i det schemat.
Dock kör jag med 47k motstånd enligt det andra schemat.

Lysdioden sitter i serie med pinout, ben 3 på DS2405, till base på transistorn. Bara o klippa o sätta mellan så funkar det.

Här är ett nytt schema som jag fått det o funka på:
http://benny.ageone.se/1wire5vtrissagn0.gif

Jag minns inte i huvudet hur jag kopplat lysdiodens polaritet just nu.

EDIT: Jag har ändrat transistortyp i schemat.

/B
Senast redigerad av benring 20 september 2006, 10:00:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alternativ 1: Bytt ut NPN-transistorn till en LL-MOSFET.
Alternativ 2: Byt LED'n till ett motstånd på 10K, bytt 47K till 10K och montera ett 4K7 motstånd mellan bas och emitter.
benring

Inlägg av benring »

Ok, alternativ 1 går bort, jag har en hög med just sådana transistorer.

Alternativ 2: Jag skulle vilja ha mer förklaring till varför jag skall koppla så.
Vad påverkas?

Alternativ 3 är att jag fortsätter med lysdioden, verkar enklast.

Jag har fått många olika förslag på scheman som alla har sina olika "fel" i detta.

Jag orkar inte hålla på o löda om hela tiden för att ni inte kan enas :)

Vi kör på LED ´en, kostar några kronor mer men det spelar ingen roll :)

Tråd avslutad.
bearing

Inlägg av bearing »

Mitt antagande om var lysdioden satt var ju fel. Vi är inte oense om hur det ska lösas nu när vi vet hur du kopplat.

Att det funkar bara för att det sitter en lysdiod där verkar helskumt.
benring

Inlägg av benring »

Bearing, jag syftade inte på dig när jag sa "oense" :)

Det va mest allmänt gällande dom som kommit med konkreta förslag på lösningar som visat sig inte funkar, trots att dom varit bombsäkra:)

Mitt förra bygge hade ett 2k2 motstånd där det står 4k7, ink lysdioden då.

Sen bytte jag 2k2 till 47k enligt andra schemat, enda skillnaden är att lysdioden lyser mindre.

Utan går icke, med en switchdiod går det icke.

Ska jag kanske kombinera en diod med en resistor för o simulera en LED?

Jag kan mycket väl köra vidare med LED-varianten men blev lite nyfiken på varför en diod inte vill göra samma jobb.

/B
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, grejen är att när DS2405'an går ON är spänningen tydligen inte under 1,4V. Varför det är så vill jag inte sia om, det krävar ett antal mätningar men jag har ett par misstankar.

Med en LED får du ett spänningsfall på ett par volt, alltså ska Q vara under 2,6V för att transistorn ska stänga av.

Mitt förslag med motstånderna var helt enkelt för att "trolla" bort spänning utan en LED men jag tror att Q-utgången ska gå "helt" ner vid tillslag men att en system-felkoppling utlöser problemet.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

>Jag kan mycket väl köra vidare med LED-varianten men blev lite nyfiken på varför en diod inte vill göra samma jobb.

En lysdiod har mycket högre framspänningsfall (> 2V) än en switchdiod...
benring

Inlägg av benring »

Då borde jag väl kunna ta en switchdiod med en resistor i serie istället för LED´en?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men.... alltså.....
Man får inte spänningsfall över ett motstånd utan att dra ström genom det! Så svaret är NEJ.

Spänningsdelare, javisst men den lösning beskrev jag ju.
benring

Inlägg av benring »

Ok, då missförstår jag nog detta lite, tänkte på detta:

"En lysdiod har mycket högre framspänningsfall (> 2V) än en switchdiod... "

Tänkte att ett motstånd är som en LED men utan ljus, dvs motståndet drar ström som en LED. En LED lyser ju när den sitter i serie på pinout och drar ström.

Fast, ok, motståndet funkar väl inte om det sitter i serie...

Så det enda sätt att slippa en LED är att löda enligt alternativ 2 ovan?
(efter som alternativ 1 inte är aktuellt)

synd att man aldrig gick alla fina kurser när man va yngre... :cry: visste inte att intresset för detta skulle komma :roll:

Jag förstår inte skillnaderna mellan en LED i serie och en resistor i serie, varför dom inte kan utföra samma uppgift?!

Ni får ursäkta mig för min okunnighet i detta.

Tycker ni det blir för jobbigt o förklara så kör vi på LED-alternativet :)

EDIT: Citat från webben:
När man kopplar in ett motstånd i serie med en komponent så får man ett spänningsfall över motståndet.

Det låter som att det skulle funka men det gör det alltså inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spännings fallet över resistorn är beroende av strömmen. Det är det inte på en diod. Det är stor skillnad.
Skriv svar