Lödstation på Kjell och Co

PeterS
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 april 2008, 08:42:28
Ort: Tyresö

Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av PeterS »

Hej.

Jag undrar om någon har erfarenhet av den här : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p40570

som Kjell säljer med rabatt just nu. Är den värd 499? Jag har en billig skrutt sedan förut som funkar ok, men har tänkt uppgradera lite.

Erfarenhetsbaserade råd uppskattas :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av Glenn »

Har den feedback på temperaturen ? om nej, eller om det är oklart.. köp ej.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av Hobbyisten »

En subjektiv oerfaren kommentar är att hållaren till lödpennan ser lite plastig ut. De som löder vet att lödpennan har tendens att hamna lite varstans under disträ koncentration.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och finns det reservspetsar (av olika dimensioner) att köpa till?
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 264
Blev medlem: 11 september 2005, 14:36:49
Ort: Borås

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av Odur »

En genomgång av stationen med en intressant diskussion i kommentarsfältet.

Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av Sverige »

HUGGBÄVERN skrev:Och finns det reservspetsar (av olika dimensioner) att köpa till?

Ja
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p40572
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av Sverige »

Odur skrev:En genomgång av stationen med en intressant diskussion i kommentarsfältet.


Menar han att den här är bättre... :humm:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40255
PeterS
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 april 2008, 08:42:28
Ort: Tyresö

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av PeterS »

Efter att ha tittat på videoklippet och klämt lite på den så slog jag till. Mjuk och fin sladd, så det blir nog bra mycket bättre än det jag hade. Spetsen såg ok ut, men om det är Haako-spetsar på den så är det ju lätt att hitta såna.

Tack för råden, kamrater.



Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan ha varit ett klokt beslut. Om man inte är proffslödare är det kanske overkill att köpa en lödstation för 3000 spänn. Inte köper man en specialnycket till en infemma (eller vad det kan heta) för niohundra om man kan bara ska lossa två bultar och hittar en grunka på Biltema för femtiolappen.
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av mindlight »

PeterS skrev:Efter att ha tittat på videoklippet och klämt lite på den så slog jag till. Mjuk och fin sladd, så det blir nog bra mycket bättre än det jag hade. Spetsen såg ok ut, men om det är Haako-spetsar på den så är det ju lätt att hitta såna.
Jag skulle köpt lödstation för ett par månader sen, tipsades om rea på en Hakko, tvekade om jag skulle lägga 1000kr... och glömde av det.
Nu såg jag Kjells erbjudande och blev riktigt sugen. Efter att ha kollat videon med norrmannen som plockar isär, letar upp tillverkaren och originalmodellen plus foruminlägget angående glapp i "värmepatronen" och möjlig Hakko-spets-kompatibilitet blev 500kr supernajs pris.
Jag löder typ en två gånger i halvåret när nån konding fått ballongsjukan eller så och jag vill inte visa upp mina lödningar för någon som jobbar med det :-D

Det enda jag funderar på om Kjells station är att om "värmepatronen" (Har ingen idé om vad det korrekta namnet är) är för smal, kan man byta ut mot en från Hakko då möjligtvis?

Så fort du lött lite med den får du gärna uppdatera här. Har inga Hakko-förväntningar men väl förhoppningar om att det går smidigt och snabbt att löda av grejer.
PeterS
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 april 2008, 08:42:28
Ort: Tyresö

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av PeterS »

Jag har provat den, nöjd med hur snabbt den värms, kvalitet etc. Däremot har jag beställt bättre spetsar. Den nålvassa som följde med är lite pillrig för mig som inte löder småplock som ytmonterat.



Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: Lödstation på Kjell och Co

Inlägg av mindlight »

Jag köpte en idag... skruvade av spetsen och det är verkligen så att värmeelementet / patronen har lägre dimension än spetsens hål s a s.
Ska det vara så eller är det en "miss"?

Läste på nätet om någon som lindat koppartråd för att "fylla ut" och få bättre kontakt mellan element och spets. Verkar vara rimligt att det blir bättre tryck i spetsen men funderar på om man ska kolla annat element som passar spetsar bättre?

Någon som har idé / kommentar?
Skriv svar