Hjälp med identifikation

PeterS
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 april 2008, 08:42:28
Ort: Tyresö

Hjälp med identifikation

Inlägg av PeterS »

Hej.

Jag har hittat en funktionsgenerator som ser ut att vara från slutet av 70-talet, början av 80-talet ungefär på en second-hand affär. Den saknar tillverkarnamn eller annat sätt att identifieras. På kretskortet inuti står ett telefonnummer, 046-147760, men det är inte i bruk förstås.

Det jag kan utläsa direkt är att funktionsgeneratorn är baserad på en xr2206, att den har en 74ls123 kopplad som en one-shot med inställbar pulslängd från 0,05 us till 50 ms och att designen ser väldigt professionell ut. Den är troligen inte ett kit utan en färdig produkt. Min gissning är att den antingen följt med någon hem från jobbet när den blev utbytt eller att någon reparatör/radioamatör med gott om pengar köpt den ny.

Jag bifogar bilder på innehållet och lådan. Om någon känner igen den eller har tips om var jag kan hitta mer information, eller idealt en manual, så vore jag mycket tacksam. Den ser ut att vara i gott skick, även om nätsladden med två lösa WAGO-kontakter känns lite...osäker.
front.jpg
ovan.jpg
Sida.jpg
sida_pcb.jpg
sladd.jpg
botten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med identifikation

Inlägg av sodjan »

"Mater import" i Lund kanske är en ledtråd. Inte många träffar men
i alla fall någon som har handlat komponenter där:
https://www.ham.se/threads/det-aer-foer ... ert.23968/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med identifikation

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att det INTE är ett färdigt produkt men som mest ett kit. Detta kommer av att fronten med omkopplare osv. definitivt inte är i någon färdig form.

Produkten kan likaväl fungera utmärkt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hjälp med identifikation

Inlägg av Janson1 »

Kan den vara bygd runt en XR2206 krets? Den har funnits i säkert 30-40 år och har fyrkant, sinus och trekantsvåg "färdigt" och fungerar alldeles utmärkt.
edit: såg nu att jag har inget att tillföra mer än att den ser bra ut...
Senast redigerad av Janson1 2 september 2018, 17:49:12, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Hjälp med identifikation

Inlägg av Rolf Zetterberg »

PeterS
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 april 2008, 08:42:28
Ort: Tyresö

Re: Hjälp med identifikation

Inlägg av PeterS »

Tack för förslagen. Jag antar att Mater import är nedlagt, google ger inget mer där precis som med telefonnumret.

Jag antog färdig produkt eftersom monteringen var så pass snyggt gjord. Alla sladdar är buntade där det passar, komponenterna ser inte ut att vara det som fanns i lådan utan avpassade efter kretskortet osv.

Antar att det som återstår är att plocka fram BNC-sladdarna och prova lite.

En sak jag funderar på är BNC-kontakten på baksidan, vad är den för? Den på sidan är för pulslängdskontrollens trigger, de på fronten är tydligt märkta, men den? Jordning eller något?

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Skriv svar