Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

Finns det någon här som köpte en laserskärare/graverare ifrån kina på 150-180 watt som är nöjd? Tipsa gärna med en länk. jag tycker Aliexpress funkar kasst då en produkt kan ha massa olika effektnivåer. vilket gör det hela lite mer osäkert vid bestälningen :D


Tack
m.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av papabear »

Bara 100W, men är nöjd ännu. Men man ska veta att man kanske inte köper en maskin som är PnP.
Men det finns väl grader i helvetet också.
Om jag fattat rätt så innebär det i regel också att mer watt, grövre laserstråle -> sämre för gravering.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

Tack, det kände jag inte till om graveringen. Främst så vill jag kunna skära mtrl, men det vore musstigt att kunna få märka pryttlar med mitt namn emellanåt! :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av GeekJoan »

mtrl?

Vad vill du skära och vilken tjocklek?
Vad kostar en sån maskin du kollat på i Kina?

Varför jag frågar är för att en beggad "riktig" laser kanske är bättre och billigare än du tror.
När jag jobbade på Signcom så sålde vi lasrar och gjorde jämförelser och en 25W Synrad laser var bättre på alla sätt och vis mot en 100W kina laser.
Du borde kunna köpa en beggad 25-40W maskin för 40-50,000:- i Sverige.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

G.J.>
Jag kan tänka mig att lägga någonstans uppåt 70. I dagsläget så vill jag köpa den för att kunna skära ut plyfaskivor i tunnare mtrl, jag o mina kids tänkte bygga lite radiostyrda båtar. (Ja jag vet det går att skära ut för hand, och det kommer ungarna få göra, jag har det bara som anledning att få köpa maskinen).
En annan tanke jag haft är att jag vill ha en maskin där jag mycket snyggare kan skära ut packningar till mina maskiner & motorer. Så då blir det olika packningsmtrl upp till någon mm. men om gummit går att skära uppåt 5mm så vore det kanon.

Utöver det så har jag vid sidan av mitt jobb ell fullt utrustad mekanisk verkstad, där jag i dagsläget inte har någon bra maskin för att skära ut plåt snyggt. Skall jag vara ärlig så vet jag inte ifall 150w duger åt att skära i stål, men min förhoppning är att iaf kunna skära någon mm tjock stål?! Men i stora drag så vill jag ha en liten hobbymaskin som skall underlätta framtagning av småpryttlar antagligen i enklare mtrl än metall.

Mvh.

Edit: Uppenbarligen så är inte verkstan fullt utrustad, eftersom jag skriver att jag saknar maskin för att sköra ut plåt snyggt..... /edit.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

papabear skrev:Bara 100W, men är nöjd ännu. Men man ska veta att man kanske inte köper en maskin som är PnP.
Men det finns väl grader i helvetet också.
Om jag fattat rätt så innebär det i regel också att mer watt, grövre laserstråle -> sämre för gravering.

Klarar du att skära stål med din maskin? isåfall, hur tjockt?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av papabear »

Metall är bara att glömma med en CO2-laser.
Det man kan göra är att bränna bort eloxeringen på aluminium eller färg, men inte göra nån åverkan på materialet.
Man kan tex etsa mönsterkort genom att spraya färg på kopparlaminatet, och sedan bränna bort färgen med lasern. Men sen är det vanlig etsning för att ta bort kopparn.

Jag har för mig att det finns kraftiga CO2-lasrar som klarar metall, men jag tror att vi då pratar flera kW, och sen finns det helt andra typer av laser (RF?) för metall.
Men det är utom mitt kunskapsområde så jag kan inte ge några detaljer.

edit:
Min 100W:are kostade typ 35k och har arbetsområde på 1000x600mm.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

Okay. Det var synd att höra. Med tanke på det så tror jag att jag sänker min budget något. Om metall är helt kört, så kan jag nog tänka mig att jag lägger max 40k på en maskin.

Hur tjock trä/plywood kan du skära med din 100w?

tack
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av Meduza »

Visst går det skära tunn stålplåt med en 180W laser, men det kräver ett specialhuvud, extremt bra fokus och att du blåser ren syrgas i air assisten, inget man vill hålla på med hur som helst.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

papabear skrev:Metall är bara att glömma med en CO2-laser.
Det man kan göra är att bränna bort eloxeringen på aluminium eller färg, men inte göra nån åverkan på materialet.
Man kan tex etsa mönsterkort genom att spraya färg på kopparlaminatet, och sedan bränna bort färgen med lasern. Men sen är det vanlig etsning för att ta bort kopparn.

Jag har för mig att det finns kraftiga CO2-lasrar som klarar metall, men jag tror att vi då pratar flera kW, och sen finns det helt andra typer av laser (RF?) för metall.
Men det är utom mitt kunskapsområde så jag kan inte ge några detaljer.

edit:
Min 100W:are kostade typ 35k och har arbetsområde på 1000x600mm.
När köpte du den? Du har inte en länk till den?

Hur tjock trä, plast & gummi kan du skära med 100w?

Mvh
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av papabear »

ebay

Jag köpte min i början av året men har inte haft så mycket tid att testa olika saker.
Det tjockaste jag har kört ännu är 6mm mdf.
Jag körde ett testmönster på en bit 6mm ply igår, men då kom jag inte igenom (efter ett varv), men det är skillnad på plyfa och plyfa, och mdf och mdf för den delen.
Plyfan jag provade igår hade väldigt många lager (flygplansplywood?), och säkert inte det bästa limmet (för laser).

Bifogar en bild jag hittat med lite guide på vad man bör kunna skära.
Sen kan man ju också ha olika linser för gravera eller skära, jag har inte skaffat några reserv eller alternativ ännu, utan har bara den 2":aren jag fick med.

edit:
YT-klipp från tillverkaren på vad min laser kan göra
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av GeekJoan »

Ta du och fråga vad dom vill ha för Spirit LS 30 W x 3 https://www.acgfyrtal.se/index.php/begagnat/
Jag köpte en liknande maskin (25W) för något/några år sen beggad för runt 50.
Den skär jag 12mm akryl med.
5 mm Plyfa.
8-10 mm MDF med.
Den skär och graverar, gummi, papper, trä, akryl, mm. Graverar eloxerad alu och stål (med medel).

Här är 5 mm plyfa, gravering och skärning av laserply, skärning av 5mm akryl


Mer skärning av akryl:


Gravering av eloxerad alu:


Gravera flipperkulor. Måste man ha på medel för att det ska hända något:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av netrunner »

Min 100W från Kina tar också runt 6mm MDF.

Observera att när du går upp i effekt så blir det svårt att skära tunna och enkla martial utan att det blir för bränt. Tex papp och wellpapp kan vara bra att skära för att kolla att allt är rätt innan du laddar en skiva med ädelträ. Med 40W gick detta bra ... med 100W blir det väldigt hårt bränt på lägsta styrkan och högsta skrivhastigheten.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

netrunner>
Tack för info, hade jag ingen aning om att det var så. skall ta det i beaktning.

Mvh
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Tips på OK laserskärare ifråna kina. 150-180w.

Inlägg av EasyRider »

Tack då har jag funnit en maskin som är intressant. Eftersom det inte går att skära metall så väljer jag en lite billigare. Hittade ifrån säljaren som nämnts ovan en maskin på 130w. Hade nog gärna haft större bord men det är 100x60 cm. Det får duga i första maskinen.

Jag undrar en grej. Då stål & alu skall graveras, behövde man göra något först med dem för att kunna få en gravyr när man kör?

Mvh
Skriv svar