Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av okhan »

Någon som använder sig av automatiska kabelskalare som vill dela med sig om det funkar bra eller dåligt?

Jag har sneglat lite på denna och undrar om någon har erfarenhet av liknande verktyg, och om det är värt pengen?
https://www.electrokit.com/produkt/kabe ... de-knipex/
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Glattnos »

Jag har bara haft dom lite billigare varianterna av skaltång och dom funkar bra men jag kör numera alltid med en sån här: https://www.smc.se/sv/artiklar/kabelsax ... 165-a.html Den funkar för att klippa, skala och klyva kablar när man fått in tekniken.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Fortran »

Vi har ett gäng olika på jobbet. Bland annat den där varianten.
Tycker nog att dom funkar okej. Ibland halkar dom och skalar bara halva kabeln.
Jättebra att ha i trånga utrymmen som tex skåp, eller om du ska skala många kablar i rad.
Ska jag bara skala ett fåtal kablar i stöten brukar jag skala med kniv eller kabelsax (sån som ovan), för det går snabbast.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den första typen tycker jag fungerar för de flesta ändamål. Men när jag var i Videobranchen körde jag med den som snurrar! Men visst är skönt med en automatisk. Man skall bara träna in känslan!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Nerre »

Det beror väldigt mycket på kabeln tycker jag, framförallt isoleringen. Seg eller tjock isolering gör att det är svårt att skala, väldigt tunn isolering (på tunna sladdar) gör att man kapar kardeler.

Men oftast fungerar de rätt bra. Bättre än en avbitare i alla fall:)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av lillahuset »

Fungerar skapligt om den är exakt rätt justerad. När jag höll på med kablar föredrog jag en riktigt vass gul Lindström-tång.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Jonaz »

Jag kör privat med den som är i fösta inlägget och är hel nöjd. Köpte den på elfa rean för några år sedan.
Den funkar bra på 1000V isolerade halogenfria kablar.

På jobbet kör vi blandannat denna
https://www.conrad.se/p/automatisk-avis ... rm=1197724

Och denna för ändhylsor upp till 2,5mm2


Men dom är ju en smula dyra tyvärr.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av LarryXz »

90% av tiden använder jag vanlig kabelsax cc22. Resterande beror på typ av kabel. Men när man kopplar centraler så använder jag alltid en automatisk skalare liknande Weidmüllern som Jonaz länkar till (på conrad), fast en äldre modell och ett annat märke. Hade inte velat vara utan den.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av okhan »

Tack för era erfarenheter. Blev en beställning på den första som jag länkade efter era ord. :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av anders_bzn »

Bra val, jag har exakt samma. Det den missar ibland på tunnare kablar men jag är mest nöjd med den.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Spazze »

Jag har en fin Weidmüller på jobbet som funkar fint tills kollegorna ändrar inställningen på den. Hemma har jag en enklare Jokari som saknar inställningar om jag minns rätt. Funkar fint för FK åtminstone.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av okhan »

Har provat nu några dagar och kan säga att jag är nöjd. Bekvämt och sparar tid när man ska skala många kablar.
Missar som sagt smalare kablar ibland men annars ok.
Användarvisningsbild
Eriond
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 november 2007, 10:34:11
Ort: Stockholm

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Eriond »

Min klara favorit är Weicon No.5
Den ser lite tveksam ut, men är otroligt tillförlitlig. Jag har kastat alla mina Stripax och liknande till förmån för denna. Tar även riktigt tunn tråd som AWG28-30-32, och som bonus ger den inbyggda kabelsaxen alltid perfekt 90-gradiga skär med släta kardeländar. Möjligen att den blir lite sliten efter några år, men till det priset är det bara att skaffa en ny!
Finns på bl.a. Classe: http://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare/Pr307774000
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av Glenn »

eriond: jag har haft en sådan på tidigare jobb som var riktigt bra (vet inte märke på den), sen köpte jag en billig sådan nånstans, den var totalt värdelös.

Bra koncept - inte alltid bra utförande :)

Det bästa med den där på det tidigare jobbet var att jag ofta skulle skala fyrledarkablar, alltså först strippa isoleringen runt alla ledare, sen varje ledare, det där var den enda tången som löste båda uppgifterna utan att något behövde ställas om, innan hade jag två tänger - en för varje uppgift.
SeniorLemuren
Inlägg: 7780
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur bra funkar automatiska kabelskalare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Under min tid som elektrolindare skalades det kabel mest hela dagarna då används endast denna typen av skaltång. Vi använde ofta glasisolerad värmetålig kabel och fördelen med denna skalare är att skäreggen omsluter hela kabeln och skär effektivt av glastrådarna och isoleringen runt om hela kabeln. Det finns en uppsjö av dessa skalare som är billiga men de är oftast dåliga kopior. Kommer inte ihåg vart vi köpte våra skalare av bra kvalite.
skaltång.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar