RSR Logic Pulser

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

RSR Logic Pulser

Inlägg av GeekJoan »

Går det få tag i något liknande i Sverige?
https://www.ebay.com/itm/RSR-Logic-Prob ... Sw-WFaw5cC
Så jäkla dyr frakt...
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av guckrum »

Jag fick precis en sådan på tidigt 90-tal, och oj vad jag haft nytta av den! "Pulse-stretchen" var ovärderlig. Att kunna se enstaka 20ns pulser underlättar debugging kolossalt. Ingen aning var den kom ifrån, dock.

Men vänta nu - titeln säger "LP620 probe and logic pulser", medan papperet i bilden säger att LP620 endast är "pulser", och alla bilderna visar en "pulser". Du vill väl ha med probe? Det skall vara en röd och en grön trekantig lysdiod på den som indikerar logiknivå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av grym »

när jag höll på så byggde jag en, och den hadde även en 4040 räknare med 12 lysdioder så man kunde räkna antalet pulser med och grovt uppskatta frekvens eller om saker kom stötvis
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av GeekJoan »

Joda, logikproben har vi sen innan. Tror att dom har sålts som ett kit med båda i samma kartong. Det skulle ifs vara sweet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av anders_bzn »

guckrum skrev:Jag fick precis en sådan på tidigt 90-tal, och oj vad jag haft nytta av den! "Pulse-stretchen" var ovärderlig. Att kunna se enstaka 20ns pulser underlättar debugging kolossalt. Ingen aning var den kom ifrån, dock.

Men vänta nu - titeln säger "LP620 probe and logic pulser", medan papperet i bilden säger att LP620 endast är "pulser", och alla bilderna visar en "pulser". Du vill väl ha med probe? Det skall vara en röd och en grön trekantig lysdiod på den som indikerar logiknivå.
Och exakt den har jag fått ärva/långlånat! Har hjälpt mig med några fel i någon PDP-8.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av Platis »

Undrar om inte elenco har en smidig liten logikpenna med pulsfunktion!? :humm:
Edit: Det är nog samma typ/modell som länkas till ovan, men som säljs under olika märken!
Elenco LP-900, ska vara både logik och puls i samma penna iallafall om det är till nån hjälp!
Senast redigerad av Platis 24 maj 2018, 14:40:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: RSR Logic Pulser

Inlägg av Glenn »

Jag plockade hem ett tiotal sådana logikprober som hör till den där från förra jobbet dom låg i en låda märkt "trasiga?" och hade klippta kablar.

Fick igång några stycken bara genom att löda på lödningarna i dom, mycket trevlig modell.
Skriv svar