Köpa multimeter, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Jag tackar för alla förslag :) Det var KLset som fick in mig på Brymen-spåret.

UNI-T trodde jag var lite "sådär" efter att ha sett denna video: men dom kan såklart vara bra ändå :)

Jag har beställt en Brymen MB235 idag för 840:- + moms :)
Jag har AC/DC tångampermeter också men min "go-to" multimeter är en 15år gammal billig sak som jag fick av morfar och den verkar inte vara okej längre då den driftar omkring trots nytt batteri.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av KLset »

Då är vi åtminstone två med Brymen här på forumet. :)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Biltemas blåa tångamperemeter som tom. klara likström vill jag nog rekommendera, duger till nästan all vardagsmätning.
Som lite off Topic: Jag har en liten årlig helgkurs på Rotax fyrtakts flygmotorer och en av delarna är att med hjälp av 6-7 st multimetrar av varierande pris/funktioner konstatera om 6-7 prylar till tändningen/förgasarna är hela eller inte. Svaren kan bli högst varierande och dom som kan elektronik får rätt varje gång oavsett multimeter och dom som inte grejar med el/elektronik, då har det ingen betydelse hur dyr fin multimeter man sätter i nävarna på dom. Inget blir starkare än svagaste länken...
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Gråskägg »

Lyssna på Janson1.
Jag har avverkat ett par Flukar i jobbet under min karriär och de har inte erbjudit mer än något av de billigare instrumenten jag har hemma i hobbylådorna. Bättre med ett par billigare så att flera instrument kan vara inkopplade samtidigt än ett jättedyrt som man knappt vågar använda i känsliga situationer. Finns en hel del fina lågprisinstrument som dessutom kan mäta frekvens/pulskvot/temperatur. Det största problemet vid mätningar brukar inte vara instrumentet utan hur användaren hanterar signaler/testobjekt/
/Jan
rikkitikkitavi
Inlägg: 14867
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag menar tvärtom. Det är det billiga instrumentet jag inte vågar koppla in. Det dyra vet jag är säkert även om jag kopplar fel.

Alla kan sätta sladdarna på strömuttaget och mäta spänningen i vägguttaget..
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Om man tittar på EEVblog när Dave Jones plockar isär olika multimetrar så ser man att kvaliteten skiftar väldigt mycket. Det är inte alltid priset som avgör hur noggrann den är. Men när tillverkarna fuskar med säkerhets-klassningarna så tycker jag att dom diskvalificerar sig oavsett.
Det finns billiga multimetrar som är noggranna men det är dåligt av tillverkarna att skriva dit flera klasser högre än den egentligen är t.ex den är ju jättebra för elektronik och ändå slänger dom på en massa märkning bara för att det ska se bra ut.
Sen finns det lite dyrare som man nog bör undvika t.ex massa konstigt men kolla skruven vid ca 7:00

Jag tror att man absolut ska överväga sitt multimeterköp noga. Det verkar finnas både dåliga och bra multimetrar i de flesta prisklasser.
Vissa har säkert billiga multimetrar som är jättebra och funkar utan problem.
Jag valde Brymen BM235 för att jag gillade vad jag såg i teardown videos, det är seriöst konstruerat samt att 840:- + moms var en bit under vad jag hade räknat med att betala :)
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av SM6XUN »

Jag har en "typ ny" Keysight U1282A i kartong som jag kan släppa för 3200 inkl frakt men jag gissar att det är att skjuta över målet lite :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glenn »

Anledningen att JAG rekommenderar (och håller mej till) kvalitetsinstrument är flera, men mest vill jag kunna lita på multimetern, billiga multimetrar brukar tex visa fel när batteriet är dåligt, oacceptabelt! Dom kan även driva när dom utsätts för konstiga temperaturer och liknande, dessutom brukar dess interna skydd vara uselt, och då menar jag inte bara rent fysiskt skydd som nämns ovan., utan även skyddet mot klantmisstag som att mäta med sladdarna i fel uttag osv.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14867
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Glattnos skrev:Om man tittar på EEVblog när Dave Jones plockar isär olika multimetrar så ser man att kvaliteten skiftar väldigt mycket. Det är inte alltid priset som avgör hur noggrann den är. Men när tillverkarna fuskar med säkerhets-klassningarna så tycker jag att dom diskvalificerar sig oavsett.
Det finns billiga multimetrar som är noggranna men det är dåligt av tillverkarna att skriva dit flera klasser högre än den egentligen är t.ex den är ju jättebra för elektronik och ändå slänger dom på en massa märkning bara för att det ska se bra ut.
Sen finns det lite dyrare som man nog bör undvika t.ex massa konstigt men kolla skruven vid ca 7:00

Jag tror att man absolut ska överväga sitt multimeterköp noga. Det verkar finnas både dåliga och bra multimetrar i de flesta prisklasser.
Vissa har säkert billiga multimetrar som är jättebra och funkar utan problem.
Jag valde Brymen BM235 för att jag gillade vad jag såg i teardown videos, det är seriöst konstruerat samt att 840:- + moms var en bit under vad jag hade räknat med att betala :)

Självklart. Det är därför man skall fråga och läsa på :)

Med en multimeter av känd tillverkare är det rätt låg sannolikhet att de skulle riskera sitt rykte genom att fuska avsiktligt med säkerhetsklassningen. Jag räknar inte Uni-T dit faktiskt. det kan finnas bra uni-t , det kan finnas dåliga.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Maalobs »

Det är något sorts erbjudande hos ELFA just nu på Fluke 115 med kostnadsfri tillbehörssats och fri frakt, om det är av intresse:
https://www.elfa.se/sv/digital-multimet ... p/30047575
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Idag kom den :)
Den verkar funka mycket bra och jag är väldigt nöjd. Den verkar dock ha lite svårt med mindre kapacitanser < 200pF det är inom spec. men är inte alltid som man får ett värde(kanske är jag som gör fel). Lite större kapacitans är inga problem. Probarna är bra men har inte silikon-kablar utan mjuk plast, vilket är lite synd annars hade kvalitets-intrycket varit på topp!
Den är snabb och tydlig och jag får en väldigt "distinkt" känsla jämfört med min gamla(när den fungerade alltså). Den är lagom stor, har mycket stora siffror och bra bakgrundsbelysning(som även lyser vid kontinuitet-testning). Verkar gerdiget byggd med bra knappar och gummering. Sen vet jag inte om det bara är jag som udda, men den är rätt snygg :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Glattnos: Det är nog ett bra köp! Du får recensera den efter lite användning också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av TomasL »

rikkitikkitavi skrev:Jag menar tvärtom. Det är det billiga instrumentet jag inte vågar koppla in. Det dyra vet jag är säkert även om jag kopplar fel.

Alla kan sätta sladdarna på strömuttaget och mäta spänningen i vägguttaget..
Om man lyckas mäta 230/400V med 10A-området, så är man glad att det är en kvalitetsmeter.
Manneh
Inlägg: 150
Blev medlem: 15 juli 2012, 22:52:44
Ort: Sundsvall

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Manneh »

KLset skrev:Då är vi åtminstone två med Brymen här på forumet. :)
Jag har en BM867S jag med!

Det är nog fler med oss, bra instrument till ok pris om du frågar mig!
Som mantrat går när man talar om multimetrar: Det är inte funktionerna som kostar, det är säkerheten.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av nifelheim »

Fast dom flesta "hobbyelektriker" har inget säkerhets relaterat behov av betala extra,
för att få en multimeter som klarar mycket högre klassning än,
all "vanlig" nätansluten utrustning hemma. :)

Jobbar du i ett ställverk och mäter hela dagarna är det givetvis helt annorlunda krav. :)

Bejakar man sin kvinnliga så sida finns ju naturligtvis annat än tillräcklig säkerhet och noggrannhet
som har ett mervärde,
färg form och rätt märke. :vissla:
Skriv svar