Köpa multimeter, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Nu tror jag att jag behöver en ny multimeter för en av mina nuvarande kan visa från typ 5M till 50M på samma motstånd och vandrar hela tiden som om batteriet vore slut. Jag har provat flera nya batterier och det är lika ändå. Jag har använt den ändå för den verkar visa rätt just i början av mätningen men om man håller ett tag så kan det dra iväg.

Är det någon som har förslag på en lämplig multimeter för elektronik?
Den ska gå lågt i mätskalorna och ha auto-scaling

Den ska vara prisvärd och ska helst finnas att köpa i Sverige

Jag kollade denna som faktiskt var bättre än jag trodde att den skulle vara: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000024214/ den har högre noggrannhet än flera andra i samma prisklass(även Biltemas egen dyrare variant).
Sen har jag spanat lite på denna: https://www.conrad.se/Handmultimeter-di ... 81_1101010 den har lite högre noggrannhet än Biltemas
Helst skulle jag vilja ha denna: men dom har mjukvaruproblem och vet inte riktigt när dom kommer börja sälja dom(frågade Dave för några dagar sen) Går mycket lågt i mätskalorna med väldigt hög noggrannhet. Finns det någon motsvarighet till den?

Kanske någon har en som dom är väldigt nöjd med och vill tipsa? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av TomasL »

Vilken Budget?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Prisvärd budget :)
Dvs om den är i paritet med Biltemas multimeter så bör den inte kosta över 1 000:- men om den är i paritet med EEVBlogs multimeter så kan den få kosta uppemot 3 000:-

Varför jag har så spritt spektrum är för att om det inte finns någon liknande EEVBlog-metern så kan jag köpa en lite billigare nu(men ska ändå vara prisvärd) och ändå köpa EEVBlog mätaren kanske om ett år eller två när den släppts :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glenn »

Själv skulle jag letat efter ett begagnat kvalitetsinstrument, typ Fluke, Appa osv.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av KLset »

Jag köpte en Brymen BM867s som min första multimeter efter att ha letat runt en del. Den kostar runt EUR 160.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av TomasL »

En ny bra Fluke koster inte så mycket heller, du får en bra för 1500+ Moms.

Dock skall du mäta mycket på 230V nät så köp en med ett LoZ mätområde.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av PeterH »

Jag har en kinesisk AN8008 (tror den heter så, sitter på bussen så jag kan inte kolla nu). Tror den var uppe i en tråd inte allt för länge sedan där den dessutom testades mot jusr EEV Blogs modell av Dave och fick helt okej omdömme.... Jag beställde två av misstag och behöver bara en. Finns i Sverige och kan skickas på måndag så har du den på tisdag :)

Jag vill ha 400:- inklusive frakt med tanke på postnords nya avgifter och det faktum att den leveras ganska mycket snabbare :wink:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

ThomasL: Vilken Fluke skulle du rekommendera? Jag tycker att det verkar finns så många. Den ska användas enbart för elektronik.

PeterH: Ja just det, det såg jag faktiskt en gång, denna video tror jag: EEVblog #1007 - Is a $25 Multimeter Any Good? EEVBlog har två multimeter, en(den i videon) är en rebranded Brymen medan den jag skulle vilja ha är deras egenutvecklade.
AN8008 verkar ju vara väldigt bra för att vara så billig. Bra erbjudande men jag måste nog fundera lite :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av lillahuset »

Troligen har du ingen anledning att lägga en massa pengar på en multimeter. Jag har haft många "skitmultimetrar" i mitt yrkesliv. Testat ett antal svindyra också hos kunder. Inte speciellt imponerad.

De senaste ~15 åren har en sån här varit min multimeter: https://www.tme.eu/en/details/chy21c/po ... -firemate/
Jag gissar att jag betalade en femhundring eller så, kostar 860 SEK från TME idag. Jag har varit mycket nöjd med den men eftersom jag är en enkel typ hade jag förmodligen varit nöjd med något sämre. Allvarligt talat, hur ofta behöver man bättre precision. Om man regelbundet håller på med 230V och liknande kanske man bör överväga något som eventuellt är lite säkrare om säkringen exploderar. :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Kanske Biltemas duger :humm: Det ser ut att vara samma som rebrand som Voltcraft MT-52, CEM DT-51
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

KLset: Jag tror att det blir en Brymen BM235, den verkar mycket trevlig, har hög noggrannhet och använder AAA batterier istället för 9V, vilket jag ser som ett plus.
Brymen BM867s verkar mycket bra också, jag hade kunnat valt den men multimetern jag kommer byta ut är ganska liten och smidig så BM235 är lämpligare just nu :)
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av KLset »

Låter som ett bra val. :tumupp:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Purre »

Fluke 18B? Uni-T är trevliga också för en billig peng.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av KLset »

Jag kom att tänka på något som står i electrokits kvalitetspolicy, på tal om att köpa en dyrare DMM över en (jätte) billig: "Glädjen över ett lågt pris uppväger dock aldrig besvikelsen
över låg kvalitet."
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av nifelheim »

Denna tycker jag är bra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ter-p48273

Stirra dig inte blind på sista siffran i data bladet, om några år vet du ändå inte om instrumentet stämmer.

Du behöver flera olika, då kan du lätt kolla om du får ett konstigt värde och du kan mäta flera spänningar samtidigt osv.

Så mitt råd är att gå ner lite i pris och köpa en tångampermeter som tar likström också, den kan ju mäta spänningar också,
något liknande:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000023355/


Jag har säkert minst 5 multimetrar flera superbilliga som är "förbrukningsvara" ( tappar man dom i vatten är det oftast kört)
Vill jag mäta noggrant så mäter jag med alla och tar medelvärdet :-)

Har några spänningsreferenser att kolla mot också, bra diy projekt att bygga och ett enkelt sätt att kolla om multimetern är hel.
Skriv svar