Köpa multimeter, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Tillverkare som medvetet sätter fel märkningar på sina produkter för att få sälja mer ska man inte gynna, dom ska antingen inse att dom måste sluta med det eller så ska dom fasas ut. Bra multimetrar kan vara billiga men det ska inte stå klassificeringar som inte har någon grund.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av TomasL »

nifelheim skrev:Fast dom flesta "hobbyelektriker" har inget säkerhets relaterat behov av betala extra,
för att få en multimeter som klarar mycket högre klassning än,
all "vanlig" nätansluten utrustning hemma. :)
Eftersom de gör fler misstag, så behöver de egentligen ännu högre säkerhet.
Yrkesmannen klarar sig egentligen med sämre säkerhet, eftersom han gör färre misstag.
Manneh
Inlägg: 150
Blev medlem: 15 juli 2012, 22:52:44
Ort: Sundsvall

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Manneh »

Som TomasL är inne på så vill jag veta att jag skulle kunna tabba mig utan att mätaren exploderar.

Själv så mäter jag nästan uteslutande upp till 12V DC så i dagsläget så har jag nog betalat för en säkerhet jag inte behöver, men om eller när olyckan är framme så kommer jag vara glad att jag betalade för den.

Att mätaren sedan har 500.000 siffror på DC var även det en stor faktor till köpet.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Kulla »

KLset skrev:Då är vi åtminstone två med Brymen här på forumet. :)
Jag har EEVBlog BM235 och väntar nu på 121GW från Kikcstarter :D
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Kulla: Beställde du en 121GW förut alltså, som du inte fått ännu? För dom finns väl inte att få tag på just nu?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av rvl »

121GW låter så pass mycket Back to the future, att det knappast är ett sammanträffande?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Kulla »

Glattnos skrev:Kulla: Beställde du en 121GW förut alltså, som du inte fått ännu? För dom finns väl inte att få tag på just nu?
Jag backade projekt på Kickstarter, den skulle egentligen levereras i April, men de fixade några små buggar så jag tror den kommer vid början av Maj. Fick häromdan "stämmer din adress" fråga från Kickstarter
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av sommarlov »

Kulla skrev:
KLset skrev:Då är vi åtminstone två med Brymen här på forumet. :)
Jag har EEVBlog BM235 ...
Fyra pers då! Köpte en av David Jones för ngt år sedan. Mycket nöjd med den, passar för mina behov.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av GFEF »

rikkitikkitavi

>Alla kan sätta sladdarna på strömuttaget och mäta spänningen i vägguttaget..

Det borde gå att ta ur säkringarna för strömavtagarna i en billig multimeter därmed förhindra kortslutning vid felkoppling.
Använd yttre shuntmotstånd vid strömmätning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en, vad som visade sig vara, ganska stor analog multimeter. Precis som med klockor kan jag ibland tycka att en analog skala är lättare att läsa, speciellt om man ska göra någon sorts inställning och direkt vill se om man ska vrida plusåt eller minusåt. Likaså är det trevligare, tycker jag, när jag mäter HSP.
Det här är en Samwa YX-360TR.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av rikkitikkitavi »

GFEF skrev:rikkitikkitavi

>Alla kan sätta sladdarna på strömuttaget och mäta spänningen i vägguttaget..

Det borde gå att ta ur säkringarna för strömavtagarna i en billig multimeter därmed förhindra kortslutning vid felkoppling.
Använd yttre shuntmotstånd vid strömmätning.
Jo, men då skall du ha godkända sladdar osv. Och ha med dig shunten osv. Jag har två 1% shuntar, en för 20A och en för 100A. Men de är inte 230VAC säkra direkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa multimeter, förslag?

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev:Jag köpte en, vad som visade sig vara, ganska stor analog multimeter. Precis som med klockor kan jag ibland tycka att en analog skala är lättare att läsa, speciellt om man ska göra någon sorts inställning och direkt vill se om man ska vrida plusåt eller minusåt. Likaså är det trevligare, tycker jag, när jag mäter HSP.
Det här är en Samwa YX-360TR.
Det är ju därför digitala multimetrar ibland har en "analog" LCD-bar för ändamålet.

Men visst håller jag med om att analoga instrument är tydligare i vissa fall. Jag har en gammal philips med vridspole jag använder ibland, dels när man vill se "rörelser", och dels när man ska mäta nåt i gamla fordon som förutsätter vridspole och inte funkar med digitalt, jag GISSAR det beror på hur mycket last som läggs på mätkretsen.
Skriv svar