Köpa funktionsgenerator, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Efter att ha köpt mitt första oscilloskop och insett att det är ovärderligt(nästan) så har jag funderat på om det är något mer som man är dum nog att inte köpa? Jag tänker då att det borde vara en funktionsgenerator. Jag känner lite att jag inte vet hur jag ska använda den, men lite så kände jag kring oscilloskop också i 10 år innan jag köpte ett och insåg att jag borde köpt det på en gång.

Jag tar gärna emot tips på vad man kan använda en funktionsgenerator till. Jag inbillar mig att det är bra att ha när man vill testa signal-filter men jag vet inte.

Vilken funktions-generator bör man köpa idag om man inte har några speciella krav? Absolut max 5000:- men helst lite mindre.
Hittade detta: https://www.instrumentcenter.se/sv/arbi ... rp-s1%2F94 men såg även några negativa kommentarer om det, tror det var mjukvaran eller interfacet
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Jag har ingen sån här själv utan bara en enklare modell och det har räckt väldigt länge för mig. (typ 35-40 år)
http://www.dx.com/sv/p/dds-function-sig ... q6LS0xFzmI
Tusan, det är en byggsats, måste nog köpa en själv...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av grym »

jag hadde klarat mig långt på en sådan här

https://www.ebay.com/itm/Latest-DDS-Fun ... 1438.l2649

eller byggt en med ex xr2206 eller liknande

gillar att kunna vrida manuellt på frekvens och spänning för att ställa in för att bara testa ex frekvensgång eller liknande
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Ser nu att det står funktionsgenerator men avses det en med bärvåg? AM-FM mm.?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av kodar-holger »

Köp något begagnat, servicevänligt till att börja med.

https://www.ebay.com/itm/Hewlett-Packar ... SwAtlapci-
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Det var förslag ganska långt ifrån vad jag tänkte :humm: Är inte en ny och modern "riktig" funktionsgenerator bättre och varför inte i så fall?
Jag har ingenting emot varken billigt eller begagnat, men vill köpa nått att "växa med".

Här är ett par andra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... s8QAvD_BwE
https://www.electrokit.com/funktionsgen ... 1025.50504
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Janson1 »

En sån där tjofräsan som du länkar till (kjell och electrokit) kan ju mycket mer och man kan via skärmen ställa in det man vill få ut. Nu har du ju ett bra oscilloskop, dessutom fyrkanaligt så du kan ju få lite "facit" på vad som ställs in på en billig signalgenerator. Men, en sån som Grym och jag länkade till är ju så billig att man kan köpa den bara för att...
Vilka är din behov? Vad gör du mest framför skopet, lödpennan mm? Håller man på med audio så är ju en signalgenerator guld. Vill man däremot ha pulser/frekvenser med luckor, pwm mm så är ju Tex Arduino inte så dumt. Om man inte programmerat förut så är tröskeln inte så stor med just Arduino.
Så: vad tror du din fritidssysselsättning kommer att peka åt?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av arvidb »

Funktionsgenerator känns som något som man vet om man behöver? Och i så fall vilken sort. I och för sig sagt av någon som inte har en funktionsgenerator, så det bör kanske tas med en nypa salt. :)

En bra lödstation, ett bra labaggregat, ett hyfsat oscilloskop och ett par multimetrar (varav en pålitlig och klassad för nätspänning) känns som "grundinstrumenten"?

Ska man sedan labba med audio t.ex. så kanske det räcker bra med en funktionsgenerator på datorn via ljudkortet? Vill man bygga radiogrejer så blir det ju en annan sak, då kanske en spektrumanalysator är viktigare? Jag försöker komma på om jag någonsin har saknat en funktionsgenerator, och vad jag skulle kunna använda den till.

Reglerloopar är kanske ett område där det vore bra att ha? Men då vill man väl ha nåt som kan mäta fasförskjutning också och plotta amplitud och fas vs frekvens?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Det jag mest gör är att göra kretskort som oftast ha en AVR på. Det har varit lite olika saker genom åren men det mesta involverar PWM, seriellt interface, motorstyrning och liknande. Inget jag egentligen behöver en funktionsgenerator till. Men jag har ibland problem med signal-hanteringen till AVR:en och skulle vilja kunna testa olika filter vid olika frekvenser. Jag började programmera en AVR för att göra en frekvens och "emulerad"sinus-generator men efter ett tag så blev jag lite less på det, det känns som att jag vill ha ett riktigt verktyg för detta istället.
Ibland när man håller på att programmera nått som ska styras skulle det vara värdefullt att kunna skicka in en signal som man vet(med ganska stor säkerhet) är rätt så att man kan utesluta eller ringa in ett programmerings/hårdvarufel i det man bygger på.

Jag håller inte på med audio alls och skulle kanske klara mig med en enklare funktionsgenerator. Men jag har motiverat mig själv till att inte köpa fler dåliga eller halvdana prylar för det är sällan jag ångrat ett köp av en kvalitetspryl, oavsett kostnad, men jag har ångrat många halvdana köp trots att dom varit billiga. Det är trots allt billigare att köpa bra grejer direkt än att köpa halvdant, inse att man vill ha en bättre och då köpa en bra.

Det är sant att jag med oscilloskopet kan se att funktionsgeneratorn skickar ut rätt signal och därför kanske skulle klara mig med en enklare model. Dock var det mycket som jag inte visste att man kunde göra med ett oscilloskop innan jag skaffade ett så jag tänkte att det kanske är lika med funktionsgeneratorn :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Ja, då är det väl bara att slå till på nån av Kjell´s eller electrokit´s. Det borde ju vara bra grejer med en helt otroligt massa justeringar mm. Glöm nu inte att ge lite feedback om funktion och användningen sedan, för jag vet ingen som har en sån här fin pryl.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av H.O »

Ett annat alternativ: https://www.batronix.com/shop/waveform- ... 1022Z.html
Eftersom du har ett RIGOL-skop nu så har deras funktionsgenerator en fördel nämligen att vågformer fångade med skopet kan föras över direkt till generatorn utan "mellanbehandling".

Tittar du på Siglent så är kanske deras lite nyare SDG1032X ett "bättre" (och billigare) alternativ än den gamla modellen.

Som med ett skop så finns det mängder med saker att ta hänsyn till men om man inte vet vad man behöver eller ens OM man behöver det så är det svårt och du kommer sannolikt bli nöjd oavsett vilken modell du väljer - tills den dagen du snubblar över en nackdel.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av E Kafeman »

Riktiga saker är alltid bäst. Nackdelen med att köpa riktiga saker och begränsad budget är att man måste välja i utbudet, vilken typ av instrument man vill ha.
Oscilloskop har jag två av på bänken, för att passa olika behov. Signalgenerator har jag också två av, 3 lödstationer, även två mikroskop, dels ett stereo och med inbyggd USB-kamera och ett Mantis.
Man behöver inte flera av allt men behoven förändras med tiden. Mantis är bra att jobba med men man kan inte lika lätt dokumentera vad man sysslar med, vilket mina kunder ofta frågar efter så därför behövdes ett alternativt mikroskåp.
Har även två VNA, som man mäter både fas och amplitud med på radio-kretsar. Mäter från 300kHz till 6GHz. Detta är relativt dyra instrument. Även om de jag köpt är väldigt begagnade så börjar prislappen på 4 nollor. Fick för ett år sedan ett uppdrag på sådan mätning. Men det var ett absolut kundkrav att mäta från 100kHz, vilket inte gick med mina instrument.
För att fixa det som felade köpte jag denna: https://store.digilentinc.com/analog-di ... ro-bundle/
Genom att byta mjukvara kan den varieras mellan en mängd olika instrument, allt från att mta urladdningskurvor för laddbara batterier till mer avancerat såsom Bode-plotter, signal och digital-generatorer och oscillokop. Jag uppskattar framförallt att man alltid kan utnyttja PC-skärmen, så alla kuvor blir tydliga och med god upplösning och att resultaten lätt kan sparas för dokumentation.
Nu sitter jag och knåpar ihop ytterligare en ny signa-generator, en AD9850 som tillsammans med en ESP8266 ska bli en fjärrmanövrerad batteridriven signalgenerator. Kostnaden är några 100 kr men det viktiga är att jag kan göra den som jag vill ha det, att lätt kunna mäta på ett mätobjekt som är 100 meter bort medans jag sitter vid labbänken.
Kommer säkert snart på att jag behöver mer instrument. Har flera dyra spektrumanalysatorer men det händer ändå att jag hellre mäter med en USB TV-dongel köpt för en 50-lapp. Den är lite lättare att släpa med sej när man ska mäta utanför labbet och realtids mätning ger information som kan missas med mina större spektrum-analysatorer.
Fast nog står det en sådan här på önskelistan. Ska nog köpa den som begagnad om 20 år då den kommit ner i min prisklass.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Proudfoot »

Tackar fann mycket läsbart här. Har själv en äldre Topward funktionsgenerator 8102 på 1Mhz har alltid mätt mycket
ljud, då åldern kommer ikapp och man har börjat byta ut allt analogt till digitalt även oscilloskopet som byttes 35 MHz tvåkanalers
till 100 MHz Digitalt. Så är funderingarna till att byta funktionsgenerator också. Och satsa på något nyare.

Mäter fortfarande mycket ljud, lagar förstärkare och bygger ljud. Vet att det är örat som till sist bestämmer.

Åter igen tack
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Klas-Kenny »

En sån Rigol har jag på jobbet, den fungerar utmärkt.
Har inget direkt att klaga på om den.

Skulle i så fall vara att den går sönder om man matar in 24V på dess utgång... :roll: Men det var bara att byta en OP så hoppade den igång igen.

Men, funktionsgenerator är inget man behöver varje vecka precis, om man inte pysslar med väldigt specifika saker. Men visst är det bra att ha ibland.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Köpa funktionsgenerator, förslag?

Inlägg av Proudfoot »

Min gamla Topward funktionsgenerator 8102 har ungefär 20 år på nacken nu och är väldigt analog. Mäter brusförhållande i kablar och förstärkare. På grund av att jag får lämna mitt kryp in där jag hade plats för dom stora sakerna och sitter hemma numer har jag fått gå över till nutid :) väljer det digitala spåret.

Det blev electroki som får leverera ett https://www.electrokit.com/produkt/funk ... -sdg1032x/

Tyvärr har jag fått lämna den här platsen med riktig bänk m.m.
mastevertyg.jpg
Det gör att man inte har den platsen längre som man vill ha :(
occeH02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar