Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Inlägg av arvidb »

Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon som har tillgång till crimpverktyg för Molex Mini-Fit Sr.? Alternativt liknande kabel-till-kabel-kontaktdon som klarar minst 40 A.

€438,76 + moms känns liiite för saftigt för hobbyanvändning. Men det kanske finns på något makerspace t.ex.? Eller hos någon snäll själ som kan crimpa lite kontakter åt en mot kaffepengar?

Det är till mitt RC-bilsprojekt. Det vore trevligt att kunna använda "riktiga" kontaktdon med dragavlastning istället för typ EC3 (som bara har en lödkopp).


Edit: eller ännu hellre något verktyg som stödjer metriska kabeldimensioner, typ 1,5 mm², 2,5 mm² och 4 mm².
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Inlägg av anrhm »

Molex 63811-1000 skulle säkert kunna fungera för Mini-Fit Sr. Du får pressa anslutning och dragavlastning för sig, men för något fåtal kontakter fungerar det ju.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Inlägg av arvidb »

Hmm... har du testat?

Citat från http://tech.mattmillman.com/info/crimpconnectors/:
"Given the amount of force required to crimp these, I’m doubtful there is much in the way of good unofficial crimp tools. Even with 63811-1600 – large enough to bludgeon someone to death with, crimping requires significant elbow grease."

Den officiella tången är typ dubbelt så lång och med utväxling. Å andra sidan pressar man ju som sagt de två crimparna för sig med den enklare tången... :humm:
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Inlägg av anrhm »

Nej, jag har inte testat. Mini-Fit Jr har jag testat, inte Sr.
Kanske är det stor skillnad i krav på presskraft.

Jag har tången, men inga hylsor att testa med.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tillgång till crimpverktyg för Mini-Fit Sr?

Inlägg av arvidb »

Ok.

Tydligen finns det färdigcrimpade kontakter att köpa för vissa Molex-don, dock inte Mini-Fit Sr (eller Super Sabre som också verkar lämpliga.) MultiCat kanske kunde vara något: 40 A, 600 V, minst 500 in- och urkopplingar.

Men det är verkligen störande med dessa AWG-mått, går det verkligen inte att hitta metriska kontaktdon för hög ström? :?: :) (Ja, jag har letat - men kanske på fel ställen?)
Skriv svar