Köpa oscilloskop, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle vilja kunna mäta:
PWM, TTL, SPI mm signaler, övervägande från microcontrollers som AVR och STM32
Diverse analoga resonanskretsar och liknande(har börjat läsa om amatörradio och skulle vilja kunna bygga och mäta div. exempel ifrån kursboken)
”Emulerade sinusvågor” från RC-fartreglage och liknande
Skulle vara toppen att kunna mäta datan från olika seriella interface, men till sånt är kanske oscilloskop inte rätt utrustning

Jag har aldrig använt ett oscilloskop tidigare och vet inte riktigt vad som är viktigt när man skaffar ett. Listan ovanför är sådant som jag tycker skulle vara intressant att kunna mäta men jag vet inte om det ens går att mäta allt med oscilloskop.

Jag undrar om någon med erfarenhet av oscilloskop för ”hobbybruk” skulle kunna tala om vilka funktioner och specifikationer jag bör kolla efter?
Kanske även någon kan föreslå något specifikt oscilloskop?

Priset ska helst inte vara för högt eftersom jag i första hand ska ha det till att lära mig med, det måste kanske inte ha alla de häftigaste funktionerna men ska fortfarande vara bra. Max 5000:- men helst mindre om man får nått vettigt för det.

Jag har sett dessa men vet inte om det är nått att ha:
https://m.conrad.se/Digitalt-oscillosko ... 30_1113030

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... mhz-p48382 Finns i 100MHz för 1000:- extra om det är värt det
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av H.O »

Jag vet inte riktigt inom vilka frekvenser din definition på amatörradio ligger med om 100MHz bandbredd räcker (vilket jag hoppas det gör annars räcker inte din budget (till ett nytt skop)). Men standardsvaret på den här frågan är antingen Rigol DS1054Z eller det nyare men lite dyrare Siglent SDS 1104X-E.

Siglent-skopet har 100MHz bandbredd, Rigol-skopet bara 50MHz "out of the box" men är upplåsningsbart till 100MHz utan bieffekter. Även alla options går att "hacka" på Rigol-skopet men just nu ingår ju dom utan kostnad så det kvittar (och det är sannolikt ett svar på Siglent-skopet som kommer med alla dekoders etc från början).

Om två kanaler räcker kan du titta på SDS 1102X-E istället men 4 kanaler är inte dumt att ha ibland.

Det finns MASSOR att läsa om dessa (och många andra skop) både här och på exempelvis EEVBlog.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av JanErik »

För att mäta protokoll som SPI/I2C/UART är en billig USB-logikanalysator kanske mera användbar än ett skop, typ https://www.aliexpress.com/item/New-USB ... 75349.html .
Dock säger den ju ingenting om kvaliteten på signalen.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av KLset »

Jag har modellen som JanErik länkar till, fast jag köpte den på annat håll. Kör den med sigrok. Hittills har den fått spela in signaler på 16 MHz och som mest tre kanaler samtidigt. Jag är novis och mina behov är ganska enkla tillsvidare, men jag har inga problem att rekommendera den, speciellt med tanke på priset. :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av hawkan »

Även Saleaes programvara fungerar till logikanalysatorn. Fungerar bra, speciellt under långa perioder som är svåra att fånga med oscilloskop. Och att den har kunskap om protokollen den undersöker.

Voltcraften som länkas till är en Hantek egentligen. Jag har ett sådant och inget fel i det. Men Rigolen som nänmts har fyra kanaler så tja är väl bättre då.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Gimbal »

Håller med H.O, slå till på Rigol.

https://www.instrumentcenter.se/sv/50-1 ... andard.php

Nu när optionerna följer med så fixar den seriell avkodning också. (Optionerna gick att lägga till ändå om man var lite busig, men nu är de ju med helt lagligt).
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Tackar så mycket!
Ett Rigol är nu beställt :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av limpan4all »

Detta är vad jag svarade i en annan tråd, men det gäller dig också. Billigt och enkelt men med mycket stor kapacitet.

https://store.digilentinc.com/analog-di ... er-supply/ tillsammans med BNC kitet är vad du behöver.

Jag har några riktigt bra oscilloskop, de flesta LeCroy och upp till 2Ghz bandbredd FET-probar och rubbet.
MEN Analog Discovery kan en hel del som de stora inte kan dessutom är den riktigt billig. Finns hos både Farnell och ELFA.

https://www.elfa.se/sv/oscilloskop-anal ... p/30044243
https://www.elfa.se/sv/adapterkort-bnc- ... p/30044245
https://www.elfa.se/sv/sonder-bnc-digil ... p/30044246 du behöver minst två st.

EDIT: Renoverat länkarna och fixat formateringen.
Senast redigerad av limpan4all 13 februari 2018, 10:14:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av tecno »

Dom där länkarna är nu helt döda!

:humm: vad Elfa håller på med
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag blev tvungen att ta numret i slutet av länken och söka på elfa.
Den första länken funkar inte heller för mig.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av limpan4all »

Inte mitt fel...
Copy paste direkt från webbadressraden. Om det är forumet som konverterar dom eller om det är webbläsaren som gör det vet jag inte. Men det behöver nog någon titta på. Den gamla metoden att lägga in ELFA nummer funkar ju inte längre sedan ELFA tog bort checksiffran och formaterade om numren till XXX-YY-ZZZ från XX-YYY-ZW där W var en checksiffra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag fått oscilloskopet och lekt lite med det. Jag måste säga att detta är något jag skulle skaffat för länge sen, det hade underlättat enormt mycket i många av mina projekt. Nått som jag tror att jag fått lite om bakfoten är att oscilloskop är bara nått man behöver om man är avancerad, men det är tokfel. Så fort man börjar pilla med elektronik så har man nytta av ett oscilloskop och personligen skulle jag sparat massor av tid under alla år jag hållit på med elektronik och garanterat lärt mig mycket snabbare om jag hade haft ett från början.

Just detta som jag nu köpte, Rigol DS1054Z med alla mjukvaru-uppdateringar, verkar oerhört bra. Jag har ingenting att jämföra med men det känns som att jag köpt ett instrument för 15 000:- men bara betalat 4 400:- inkl. moms och frakt. Det känns robust och kvalitativt på alla vis, sett ur en hobbyists perspektiv. Dessutom inbyggd Hjälp-funktion som förklarar vad alla knappar gör och vad som menas med olika begrepp och funktioner man stöter på i menyerna, mycket bra för nybörjare som mig :)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Gimbal »

Ja visst är det ett trevligt skåp. Det är inte populärt helt utan anledning.
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Gråskägg »

Gratulerar Glattnos!
Önskar att den hårdvaran funnit när jag var ung för 60 år sedan :-)
Jag var på väg att föreslå en mjukvarulösning men efter att ha sett vad du köpt kan jag bara gratulera.
/Jan Gråskägg
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Janson1 »

Instämmer, Grattis till ditt nya scope! Jag har ett själv numera. (ja, jag behövde verkligen 4 kanaler) Om man skall klaga på nåt så är det på textstorleken i skärmen... Men, med starka glas fixas detta med!
Skriv svar