Köpa oscilloskop, förslag?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Gråskägg och Janson1: Tackar så mycket :)

Det funkar väldigt bra och är lätt att använda. Att kunna avkoda seriella protokoll som SPI är ju väldigt användbart. Oscilloskopet gav verkligen elektronik-hobbyn en boost :)

Det enda negativa jag hittills kommit på är att det, som flera säger, låter en del. Det låter inte högt utan ungefär som en lite äldre laptop som går varm och kör fläkten på max. Det är nog bara noterbart om man som jag har helt tysta saker i övrigt. Det hade helt klart varit fantastiskt om det var knäpptyst men det är nog att begära för mycket :)

Håller med Janson1 om att texten är liten, men jag ser bra så det är inget som stör mig personligen. Jag kan läsa allt på skärmen från 80cm avstånd men över 100cm blir det svårt. De flesta mätvärden går att göra större text på men menyerna är nog små hela tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av mankan »

Jag stod ut ett år innan jag bytte fläkten till en tystare modell men med samma kapacitet.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

mankan: Har du någon länk till vilken fläkten du bytte till?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av mankan »

Japp, den här modellen allt enligt någon rekommendation från eevblog-forumet. Själva bytet var en enkel operation, nu verkar det finnas flera YouTube-videos också som visar hur man gör.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Tackar :) Det verkar vara många som byter till den fläkten så det är nog lugnt. Men jag blev lite fundersam när jag såg denna video:


Ser ut som att fläkten drar mer ström men ändå ger väsentligt lägre luftflöde. Kan det vara luftflödet mer än själva fläkten som gör den tystare?
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Bossef »

Oscilloskop 200MHz 2-kan SDS1202X-E

Är detta ett OK oscilloskop, 200MHz 2 kanaler motsvarar mina krav, så frågan är om detta är ett robust eller om man skall satsa på ett annat märke?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Köpa oscilloskop, förslag?

Inlägg av Glattnos »

Det bör väl vara bra, personligen vill jag ha fler kanaler än två. Jag använder ganska ofta 3 kanaler på min Rigol, vilket jag inte trodde att jag skulle göra från början.
Skriv svar