RPN räknare

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: RPN räknare

Inlägg av xxargs »

4kTRB skrev:Vid starten av 4-årig teknisk gymnasium köpte jag en TI-57 II, lik den på bilden.

...

Sedan köpte jag en HP-20s och sedan när den slutade fungera en 10s som också
slutade fungera. Nu sitter jag med 30s och en SHARP EL-531WH som jag trivs ganska
bra med. HP-10s och 20-s gillade jag också.


min första räknare var Ti57 - första versionen med LED och uppladdningsbara batterier, det som drog och gjorde att man betalade mer för denna istället för en TI30 (av LED-typ) var att de var programmerbar, det tråkiga var att den glömde bort allt igen när man stängde av räknaren...

Bild

---

Vad är det för räknare du försöker räkna med i trådstarten? De du listade upp här nu är algebraiska räknare allihop (har någon av dem RPN-läge?) av typ kinesiska Kinpors tillverkning... Dessa är alltså inga 'riktiga' hp-räknare om man är rättstrogen hp:ist - dvs. om hade det varit dom klassiska RPN-räknarna som HP10C, HP11C HP15C, HP32sii, HP41CV, HP42s av 80-tals tillverkning så hade dom förmodligen fortfarande fungerat trots 20-30 års daglig användning... min hp42s är nu exakt 30 år och nyss räknade på den, och den har verkligen varit med överallt under åren. Förövrigt var de flesta miniräknare tillverkade på 1980-talet och kanske början av 90-talet av hög kvalitet också från Sharp, Casio, Citizen mfl. metallklädda räknare med Ti som de sämsta typ. Sedan har det bara gått utför med räknare som blir allt mer plastiga och ser allt mer ut som leksaker...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RPN räknare

Inlägg av TomasL »

En 35S tydligen, går att skifta mellan RPN och Algebraisk notation
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: RPN räknare

Inlägg av xxargs »

ahh, den informationen var lång inne i tråden, borde ha hitta denna!.

För att vara nymodigt tillverkad räknare (också av kinpor?) så är hp35s faktisk hyfsad välbyggd, (lite ihåliga knappar och screen-tryckt text dock, dom gamla var massiva och hade genomgjutna siffror och symbolerna i knapparna och texten i knappen var helt omöjliga att nöta bort) samma sak måste jag nog säga när det gäller hp15c limited edition - att köra med litium-knappceller har helt klart minskat risken för syrafrätande läckage men också konstaterat att de håller inte alls lika länge på batterierna - det kommer inte bli några 34 år på samma batterisats med dessa räknare som rekordet på 80-talets HP10C - dock en rekommendation är att säkerhets skull tejpa batteriluckan på hp15C limited edition, tappade min men återfann den som tur var flera månader senare - det är också en 'hp-sjuka' på många av HP:s gamla miniräknare om man tittar efter begagnat - batteriluckan saknas...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RPN räknare

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RPN räknare

Inlägg av 4kTRB »

Försöker med följande tal:

2^3 - 2[(-3)^2 - 2^3] = 6


RPN: 2 enter 3 y^x 2 enter 3 +/- x^2 enter 2 enter 3 y^x - x -

eller lite enklare

RPN: 8 enter 2 enter 9 enter 2 enter 3 y^x - x -

men reultatet blir 0, 8:an kommer inte upp på stacken.

Kan inte se vad jag gör för fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RPN räknare

Inlägg av TomasL »

Börja inifrån och gå ut, du försöker använda den som en algebraisk räknare
3 CHS ENTER * 2 ENTER 3 Y^X - 2 * 2 ENTER 3 Y^X X<>Y - ger svaret 6

Nu vet jag inte hur det är med din räknare, men traditionellt på HP så är stacken 4 nivåer, dv X, Y Z och T, och du försöker använda fem nivåer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RPN räknare

Inlägg av 4kTRB »

Inifrån ut alltså:

Nästan så men ändå inte, men detta fungerar:

8 enter 3 +/- x^2 enter 2 enter 3 y^x - 2 x -

?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RPN räknare

Inlägg av TomasL »

Börja med att lösa parentesen först, därefter det utanför parentesen.
DVS
Först
(-3)^2 - 2^3 =result
Därefter
2 x result
Därefter
2^3 - result

Det är så du normalt sett räknar med papper och penna, med RPN gör du exakt samma sak.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: RPN räknare

Inlägg av Nerre »

Kan försöka vara övertydlig:

Kod: Markera allt

2^3 - 2[(-3)^2 - 2^3]
8 - 2[(-3)^2 - 2^3]
8 - 2[9 - 8]
8 - 2[1]
8 - 2
Borde bli
2 ENTER 3 y^x (första 8:an på stacken)
3 CHS ENTER 2 y^x (9:an på stacken)
2 ENTER 3 y^x (andra 8:an på stacken)
- (9-8=1 på stacken)
2 * (2*1=2)
- (första 8:an, som legat på stacken länge, minus 2:an)


Men sen ibland kan man inte heller börja med att lägga in den där första 8:an utan måste ta parantesen först, sen räkna fram 8:an och köra en SWAP innan sista subtraktionen (det beror på hur mycket stack räknaren har, i det här fallet är det ju aldrig mer än tre tal på stacken och det klarar väl alla, men det är inte säkert man kan trycka upp ett dussin tal på stacken på alla räknare. Många äldre räknare har en stack som bara tar 4 tal.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: RPN räknare

Inlägg av rvl »

4kTRB skrev:Försöker med följande tal:

2^3 - 2[(-3)^2 - 2^3] = 6


RPN: 2 enter 3 y^x 2 enter 3 +/- x^2 enter 2 enter 3 y^x - x -


Kan inte se vad jag gör för fel.
Den där enter:n behövs väl inte? Själv har ja börjat med en hp, där stackens djup bara begränsas av tillgängligt minne, men den synliga stacken begränsas till de fyra närmaste. Resten åker utanför displayen och kommer tillbaka när de får plats.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RPN räknare

Inlägg av 4kTRB »

Ja du har rätt det fungerar lika bra (dåligt) utan den där enter.
Det som ligger på stacken innan jag trycker sista minuset är 2
och resultatet blir noll efter det.
Finns det ingen med en 35s som kan utföra samma och man kan få bekräftat
att det inte fungerar?

Med helt inifrån ut 100%

3 +/- x^2 ENTER 2 ENTER 3 y^x - 2 x +/- ENTER 2 ENTER 3 y^x +

= 6

Alternativt inte 100% inifrån ut:

8 ENTER 3 +/- x^2 ENTER 2 ENTER 3 y^x - 2 x -

eller genom att undvika trycka enter efter beräkningen av första 8:an

2 ENTER 3 y^x 3 +/- x^2 ENTER 2 ENTER 3 y^x - 2 x -

= 6

Eller utnyttja minnet och swappa stacken:

2 ENTER 3 y^x STO A 2 ENTER 3 +/- x^2 ENTER 2 ENTER 3 y^x - x RCL A x<>y -

= 6

Lärorikt det här!
:)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: RPN räknare

Inlägg av Nerre »

Det gäller som sagt var att kunna räkna för hand. Minns på gymnasiet att flera i klassen inte klarade av att räkna ut saker ett steg i taget. De slog alltid in en jättelång formel med parenteser och grejer på sin räknade och tryckte = och hoppades att det var rätt. Men slår man minsta fel där kan det ju bli totalfel.

Jag brukade alltid börja med att algebraiskt förenkla och sen bara ta räknaren för de sista stegen där det blev för mycket värdesiffror att hålla på med för hand.

Fördelen då var att läraren kunde se att man tänkt rätt, och om man gjort nåt litet slarvfel så gick det bra att gå tillbaka och rätta från där man gjorde felet istället för att börja om från början.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RPN räknare

Inlägg av TomasL »

Absolut enklast är att konsekvent räkna inifrån och ut, då blir det "alltid" rätt, oavsett hur komplicerade formlerna är.
Man får helt enkelt tänka om lite grand och gå "back to basics" sas, dvs räkna på samma sätt som om man räknade det i huvudet, eller med hjälp av papper/penna/räknesticka.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: RPN räknare

Inlägg av Nerre »

Jo men om det är flera termer som ska adderas eller subtraheras går det ju inte att gå inifrån och ut på alla samtidigt...

Ex.
(3 x 12) + (8 / 2) - (3 x (6 x 8)) + (16 / 3)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: RPN räknare

Inlägg av lillahuset »

F-n, det blev fel. :)
Skriv svar