Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val.

Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val.

Inlägg av Repaterion »

Hejsan!
Sitter och försöker reda ut detta med multimeters, så ju mer jag läser desto mindre vet jag.
Men jag ska försöka rada upp vad den kommer användas till.

Mina primära användningsområden kommer vara hobbyverksamhet inom klenspänning(<50Vadc) och svagströmskretsar (<50W)
Sedan kommer jag garanterat mäta uttag i huset och 3-fas någon enstaka gång med.
Mätningar kommer att vara spänning, resistorer och liknande jox inom elektroniken ,kort och gott det ni själva skulle köra på en breadboard helt enkelt.
FUNKTIONER.
Gärna "auto ranging", möjlighet att koppla till annan utrustning, koppla till dator (inget krav men kul funktion).
CAT3 600V (Nu vet jag att det fuskas en del där med... Detta ska väll räcka för att klara 3-fas världen, hemma alltså)
True RMS, behövs detta egentligen? Alltså som hemmapulare på ett breadboard och 95% DC?

Men det försvara inte en 1200:- Fluke,Agilent, HP etc visst sedan är dessa "top notch" men för hobbyisten lite väl mycket pengar, visst det är ju bra hållbarhet o.s.v.

Så om man kikar på 4-600:- klassen? (Svenska priser) Har kollat på UNI-t, Mastech, Honeynånting, Extech o.s.v. men som jag skrev ju mer jag kollar ju mindre vet jag vad jag vill ha och behöver.
Även kollat efter begagnade Fluke.

Radar upp de jag har fastnat mest för du bara för att ge nånting.
Mastech. Kines sak för 360:-
http://www.tradera.com/item/302442/2127 ... rm-mastech
UNI-T
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ter-p48385
Vet inte riktigt vad skillnaden på A och C är dock...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ter-p48273
Just denna modell sågar David Jones totalt i EEVBlog iofs, med all rätt när man sätter skruvhålen genom ledningsbanan...
Ja där står jag och vacklar mellan olika modeller och vet inte riktigt vare sig ut eller in...

//Hannes
PS: Betackar mig att denna tråd mynnar ut i översitteri och sedervanligt penismäteri om vem som kan bäst inom mätteknik etc och varför, såvida det inte är vettig information. Det är instrumentval jag är intresserad av.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Mätteknik engagerar och åsikterna är många. :)

Mitt förslag är en Fluke 101 från ebay, drygt 350 spänn.
http://www.ebay.com/itm/FLUKE-101-F101- ... Sw-4BXZLOo

Den duger till det mesta som man gör, kollar batterier, mäter biasspänning, kollar en misstänkt kondensator, sumrar ett kablage, mäter rippel på väggvårta med mera.
Nej, den har inte mätområde för ström, men hur ofta mäter man det, köp i så fall till en liten shunt eller ett precisionsmotstånd så är problemet löst.
http://www.ebay.com/itm/1Pcs-Dc-75Mv-10 ... Sw1DtXEpdl

Den är så liten att den försvinner ner i fickan på jeansen, ryms i handflatan och drivs på två AAA-batterier som håller i evigheter.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Kan inte historien bakom FLUKE101 och/eller om de på EBAY är riktiga FLUKE eller kopior. Jag har några multimetrar men ingen "pocket-multimeter" och denna kvalificerar sig ju där och priset är ju liksom inget att fundera över så jag beställde en direkt (tack för tipset).

Det faktum att den INTE har nått ström-område gör den ju faktiskt säkrare då det inte är någon risk att man har den på 10A-området och stoppar proberna i 3-fasuttaget....

Teardown - verkar bättre än många andra. :tumupp:
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Fluke 101 är ingen kopia, den är dock bara avsedd för den Kinesiska marknaden,
multimetern håller en riktigt hög klass, mäter bra mot min spänningsreferens.

Den klarar också av pålagrad HF på en likspänning så lågpassfiltreringen fungerar fint, liakså min Keithley 2015 och Keysight 34461A
till skillnad mot många billiga skräpinstrument som visar allt mellan himmel och jord så fort det ligger en 1kHz ton pålagrad :humm:

H.O. du kommer inte att bli missnöjd med den, det kanske rent utav blir den nya favoriten :tumupp:
Jag tar hellre med mig denna än min Fluke 289 när jag skall mäta något.

Bild

Bild
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Nej jag fattar att FLUKE har en modell som heter 101, jag tänkte mest på om de som säljs för några hundralappar på EBAY inte är "äkta" FLUKE 101 - men så är det troligen inte då och 350:- för en BRA multimeter med de mest grundläggande funktionerna är det ju inget att tveka på. Ja, den kommer garanterat till användning!
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av RFC420 »

Jag har en Digitek DT-4000ZC och tycker den funkar bra, men jag har inga superkrav eller något att jämföra med. Säljaren blev intervjuad på eevblog och verkade värna om kvaliteten på grejerna han sålde. Köpte den efter en recension här.

http://www.ebay.com/itm/Digitek-DT-4000 ... 0912705694
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av säter »

Repaterion skrev:Gärna "auto ranging"
Jag köpte en sådan, men trivs inte med den.
Bättre att välja mätområde manuellt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av Glenn »

men det går ju att välja manuellt ocksåväl ? ..precis som på min gamla trogna fluke 75 ?

..Men jag orkar inte med manuell inställning av mätområde, sålde just min fluke bänkmultimeter just pga avsaknad av det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av säter »

Det rör sig om denna multimeter.
Jag vet inte hur man ställer in mätområde manuellt.
http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 207390.pdf
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av RFC420 »

Det står på sidan 9 i manualen du länkade...
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av Repaterion »

Auto range vara eller inte vara lär vara rent personligt tycke och smak.

101'an är helt klart en intressant model, men vad finns mer i det spannet? Kan tänka mig att höja budgeten om skäl finns.
Till exempel en 17B+? för 1000:- inkl frakt från kinesigen.
http://www.fluke.com/fluke/inen/digital ... ?pid=75002

Har Fluke världsgaranti? Tänker om olyckan skulle vara framme och den lägger av så är det ju skönt att slippa skicka den över halva klotet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av rikkitikkitavi »

En multimeter avsedd för kinesiska marknaden, och köpt på Ebay från en kinesisk säljare lär du inte kunna få reparerad i Sverige.

Det blir till o slänga ohc köpa nytt.

Är den verkligen CATII/III?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av netrunner »

EEVblog har en jättestor test för multimeters runt 50USD. Sök så hittar du mycket mer.

rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ah, det borde jag räknat ut. Tack för länken.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

> Har Fluke världsgaranti? Tänker om olyckan skulle vara framme och den lägger av så är det ju skönt att slippa skicka den över halva klotet.
Är det ens nått att fundera över för något som kostar 350:- (inkl frakt)? Det kommer kosta dig ett par hundra att skicka den fram och tillbaka oavsett.... Är den hälften så bra byggd som deras övriga multimetrar så kommer den inte att gå sönder om du använder den på normalt sätt.

> Är den verkligen CATII/III?

Inte för att jag med säkerhet kan avgöra/bedömma det men om du tittar på den korta teardown-videon jag länkade till tidigare så visar den att den finns bra skydd på ingången, bananjacken är "mantlade", bra isolationsavstånd, urfräsningar i kretskortet för ökat krypavstånd och kapslingen är OK. Detta är på många punkter bättre en t.ex en Uni-T UT71E jag har som både är dyrare och specad "högre" (CATIV 600V / CATIII 1000V). Jag litar mer på den här lilla FLUKEn i det fallet....

Mer ingående teardown.
Skriv svar