Lämplig lödtemperatur

Användarvisningsbild
chrille112

Lämplig lödtemperatur

Inlägg av chrille112 »

Jag har idag köpt lödstation från Clas ohlsson (den som Biltema också säljer). Vilken temperatur brukar man räkna som "standard" för att löda hålmonterat?
Senast redigerad av chrille112 20 januari 2008, 21:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

370 grader kör jag med på min Weller, tror att det är ganska "standard".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

280°C om det är blyhaltigt lödtenn, 300°C om det är blyfritt.

maha: definitivt INTE "standard"!!!!

Hög temperatur ger sämre lödningar pga. oxidering, avsevärd kortare livslängd på lödspetsen och 370°C är en bra bit upp i det besvärliga området.

Många har långa tunna spetsar på och krämar därför på högre värme när de i själva verket borde byta till en kortare och tjockare spets. Jag kör "allt" med min standardspets 82-256-58 som medföljer fast jag har en del andra spetsar liggande.

Denna spets (mejselformad 2,4×0,8mm) använder jag till allt, även mina QFP100 med 0,65 pitch.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack för era svar! Intressant att de är så pass olika?! Flera får gärna komma med sina åsikter.

Är osäker på om jag har blyhaltigt eller blyfritt. Blyfritt borde väl vara billigast?

Angående spets så har jag kört på en tunn, men man kanske ska byta till mejselformad?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hoppsan då, ja det var verkligen olika bud. Men jo, ganska lång och tunn spets har jag.

Men de flesta Weller-stationer jag sett i användning har stått på 350 grader eller ett litet snäpp över. Hmmm... Ni ska dock lita betydligt mer på Icecap:s expertis.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har haft lödcertifikat till militär utrustning (ej underhållit det pga. kostnad) och där var det MYCKET tydligt: 273­°C!!! (blyhaltigt) Inget bjäfs!

På min arbetsplats (13 mil borta...) har de lödkolvarna med långa tunna (& korroderade) spetsar och 450°C... jag har skällt ut dom ordentligt!!!

För att löda med 273°C krävs en del erfarenhet (hade lödkurs 6t/veckan i ett år på min utbildning i militären, yrkesmilitär tekniker i 9 år i danska flygvapnet), ökar man till 280°C blir det en hel del mer förlåtande och över 330°C börjar flussen att bli för kortlivad + alla de tekniska problem som uppstår pga. migration.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Brukar ha runt 300°C däremot då en komponent ska bort så ökar jag värmen en aning för att det ska gå lättare.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag brukar ha 350°C
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap vet vad han pratar om när det gäller temperaturer. Korta spetsar är också bra. För höga temperaturer bränner upp fluxet (inte bra). En del flux ligger på gränsen vid redan innan 350 grader. Läs vad tillverkarna av tennet skriver!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Super, då ska man ligga på 280 grader alltså!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

300 vid blyat och 340 med blyfritt brukar jag köra med. Lite beroende på spets, vad som skall lödas och så vidare. Finns en del jobbiga saker som kyler hårt, men behöver ändå tunn spets. Oftast så går det dock ligga lite lägre och kan man så finns det mycket att vinna på det..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För blyat tenn, vilket jag definitivt föredrar, använder jag en 260 grader spets till min Weller med mekanisk reglering. Det fungerar fint med LMP-legering, men är aningen i minsta laget. Helt omöjligt till blyfritt.

Den nya kolven (Weller LR21) med elektronisk reglering har jag ställd aningen högre, skulle tro kring 270..280 grader någonstans. Har en hembyggd styrenhet och vet därför inte exakt. Fungerar perfekt till Multicore LMP med 362 flux.

Löder Du för eget bruk så använd blyat tenn, det blir mycket bättre lödningar och den lägre temperaturen minskar risken för foliesläpp och annat elände. Det ryker också mindre = miljövänligt!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kör samma som temperaturer som Icecap.

Misstaget många (alla?) nybörjare gör är att de har en billig lödkolv av tveksam kvalité, eller en penna som faktist går att ställa temperaturen på, men som har för dålig reglering och/eller för klen värmeffekt. Det går inte att löda ordentligt med sådan utrustning! För att kompensera för effekten som inte finns där höjer man gärna temperaturen. Det funkar ju, men resultatet blir väldigt ojämnt, flusset fräser och spetsen tar stryk.

Jag rekommenderar nybörjare att prova en lödstation i prisklassen några tusenlappar, det är som natt och dag i jämförelse med en 500-kronorsstation (bl.a. för de klarar att hålla den temperatur man ställt nästan oavsett vad man gör med dem)!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst, självklart är det bättre med tempreglerat, är nog ingen som säger emot där, men det känns ju inte såå motiverat att köpa en lödstation för stora pengar om man är nybörjare som bara ska testa lite och se om man fastnar i hobbyn.

Min första lödpenna var farsans gamla oreglerade 25W från 60talet(?) med kopparspets (alltså inte pläterad) som man fick fila på ibland, det gick att löda med den med.

Idag är man lite för kräsen dock, speciellt på spetsar vilket gör att man har en vettig (Weller) lödstation.. men då VET man ju att man kommer att använda den för lång tid framöver, plus att man har en ekonomi där man kan välja att lägga pengar på saker på ett annat sätt.
Skriv svar