Experiment med ”Joule-Thief”.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Andy »

Letar efter en lättillgänglig ”småsignaltransistor” med lägsta möjliga framspänningsfall (NPN bas-emitter).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Icecap »

Germanium-transistorer är knappast enkla att få tag på - fast de borde ju gå att köpa.

Om de sedan är ett bra val om man vill snåla med strömmen, vad jag minns har germanium ganska hög läckström.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Andy »

Jag har ett litet ”lager” av gamla Germanium dioder och transistorer men de har alldeles för stor läckström och tåler inte speciellt hög spänning C-E de flesta under 20V.
Jag har försökt hitta en datatabell för småsignalare där det finns bas-emitter fallet angivet men inte lyckats. Letat i datablad lite random men inget napp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Icecap »

Då alla kisel-halvledare har lika data rörande framspänning osv. lär du knappast hitta någon som skiljer sig speciellt.
Det finns små skillnader mellan småsignal (t.ex. BC547/BD847) och krafttransistorer men det är allt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Micke_s »

Om jag har förstått joule theif rätt så kommer lindningarna få npn trissan att fungera fast batterier är lägre än spänningen för npn trissan.
Dock så kommer inte kretsen starta om spänningen är under npn trissans nivå.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Experiment med ”Joule-Thief”.

Inlägg av Andy »

Det stämmer, så funkar det. Det finns dock även en undre gräns för hur långt ner man kan gå med spänningen även om man kör på kontinuerligt.
Skriv svar