Bygge av dator-chassi

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Bygge av dator-chassi

Inlägg av Glattnos »

Jag håller på att skissa på ett dator-chassi och har några frågor.

Är det någon som vet var man kan få tag på panelmonterade SD-kort-läsare? Jag skulle vilja ha nått som enkelt sätts fast i ett hål i chassiet. USB, HDMI och 3,5mm hörlursuttag har jag hittat, men SD-kortläsare har jag gått bet på. Det ska inte vara en hel 3,5" panel utan jag söker en så liten lösning som möjligt. Funderar lite på att använda Biltemas lilla SD-läsare och göra nått typ av fäste men det hade varit bättre med nått är till för panelmontering.

Sen undrar jag om det kan vara ett problem att ha nätström-kabel som går igenom chassiet? De flesta nätaggregat sitter ju monterade så att man pluggar i en apparatkabel utifrån och sen transformeras elen innan den går ut till de olika datorkomponenterna. Är det ett potentiellt problem med störningar av audio eller liknande om apparatkabeln går in i chassiet för att sedan gå igenom det innan det når nätaggregatet. Det finns ju chassin som är byggda så(DAN cases) men jag vet inte om det är ett problem eller inte spelar någon roll.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygge av dator-chassi

Inlägg av Glattnos »

En fråga till: Tappar man mycket signal på WiFi och trådlösa donglar(för mus, tangentbord mm) om dom sitter inuti ett chassie av enbart rostfritt? Och gör det i så fall stor skillnad att ha en sida av t.ex. plexiglas?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av dator-chassi

Inlägg av Nerre »

Antagligen så får du problem med strålad störning från kabeln om den går inuti. Det är ju inte utan anledning som chassin är gjorda av metall.

Sen är frågan hur känsligt det är.

Jag skulle nog satt ett apparatintag i lådan och dragit ett kort sladdställ från det till nätdelen i såna fall. Annars blir det halvbökigt att lösa dragavlastning och brytskydd.

Och då se till att strömsladden inte går nära några SATA-kablar eller moderkortet.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygge av dator-chassi

Inlägg av Glattnos »

Tackar för svaret :) Ja, det blir ett apparatintag så man kan plocka ur sladden vid transport.
Skriv svar