Transistor som ger MINUS volt!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av danei »

Fosfor: Det låter mer som att du monterat en spänningsregulator än en transistor på din hoj. Sannolikt en 78LM12 eller motsvarande.

Det är även skillnad på volt och spänning på samma sätt som mellan meter och längd.

Ska man vara petig så är det extremt osannolikt att hojen har en dynamo.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Icecap »

En transistor är en strömstyrd komponent! Man kan - med en låg ström genom bas & emitter - styra en stor ström genom emitter och kollektor.

Men för att få ström måste man ha spänning! En ledning med 0V i ena ändan och 0V i andra leder per definition men det går ingen ström för att det är samma nivå.

Och jag ser det ofta som ett flöde. Tänk dig att du har två hinkar med en slang från botten till botten.

Fyll i vatten i ena hinken och snart är nivån lika i båda.
Slangens motsvara ett motstånd, diameter motsvara Ω (stor diameter = låg Ω).
Vattnet som rinner igenom är strömmen.
Höjdskillnaden mellan de två hinkars nivå är spänningen.

En transistor är en ventil på vägen, mitt i slangen. Den är så finurlig att det finns en liten arm som kan aktiveras med ett vattentryck och då styra en stor ventil att öppna mer eller mindre. En fjäder stänger när den inte är styrtryck.

Riktningen som vattnet rinner med avgör om man behöver en NPN eller en PNP-transistor, resten är likadan.

Ett batteri/strömförsörjning är en pump som lyfter över högt vattennivå från en hink till den andra, spänningen avgör höjdskillnaden mellan nivåerna.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

breflabb skrev:Jag tycker att du skall ladda ner två böcker av Jan Solberg från denna plats
http://www.ebaman.com/index.php
Läs igenom allt från början,så kommer du lite närmare svaren på dina frågor.
Även många av oss som har lite mer koll har läst dom här böckerna en gång i tiden
Det är en av dom mest pedagogist skrivna böckerna ( för nybörjare )tycker jag.
Jag sökte efter Jan Solberg på ovannämnda sajten men den hittar ingenting?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Icecap skrev:En transistor är en strömstyrd komponent! Man kan - med en låg ström genom bas & emitter - styra en stor ström genom emitter och kollektor.

Men för att få ström måste man ha spänning! En ledning med 0V i ena ändan och 0V i andra leder per definition men det går ingen ström för att det är samma nivå.

Och jag ser det ofta som ett flöde. Tänk dig att du har två hinkar med en slang från botten till botten.

Fyll i vatten i ena hinken och snart är nivån lika i båda.
Slangens motsvara ett motstånd, diameter motsvara Ω (stor diameter = låg Ω).
Vattnet som rinner igenom är strömmen.
Höjdskillnaden mellan de två hinkars nivå är spänningen.

En transistor är en ventil på vägen, mitt i slangen. Den är så finurlig att det finns en liten arm som kan aktiveras med ett vattentryck och då styra en stor ventil att öppna mer eller mindre. En fjäder stänger när den inte är styrtryck.

Riktningen som vattnet rinner med avgör om man behöver en NPN eller en PNP-transistor, resten är likadan.

Ett batteri/strömförsörjning är en pump som lyfter över högt vattennivå från en hink till den andra, spänningen avgör höjdskillnaden mellan nivåerna.
Ok, intressant beskrivning!
Men hur förklarar man transistor minus spänning på samma vis?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

danei skrev:Fosfor: Det låter mer som att du monterat en spänningsregulator än en transistor på din hoj. Sannolikt en 78LM12 eller motsvarande.

Det är även skillnad på volt och spänning på samma sätt som mellan meter och längd.

Ska man vara petig så är det extremt osannolikt att hojen har en dynamo.
Det är nog en spänningsregulator. Men den har ju något som laddar batterierna under färd? Vad skulle det kunna vara om inte en dynamo av nåt slag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av danei »

Dynamo är en likströmsgenerator. Det var länge sedan det fanns på fordon, jag är tveksam att det någonsin funnits på motorcyklar.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Kan man säga att man kan få ut mer spänning från den, fast på bekostnad av strömmen in?
Och att man kan få ut mer ström, fast på bekostnad av inspänningen?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

danei skrev:Dynamo är en likströmsgenerator. Det var länge sedan det fanns på fordon, jag är tveksam att det någonsin funnits på motorcyklar.
Nåt som genererar spänning har den iaf.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

fosfor skrev:Enligt databladet så ska den ge -45V, vilket i min amatörhjärna gör att 24V+ blir cirka minus-21Volt efter att den passerat transistorn.
Du läser datablad som fan läser bibeln ... :wink: Och här är svaret på din första fråga.

Så här ser databladet ut med mina kommentarer.
För det första står det Limiting values. Det betyder att transistorn INTE får utsättas för strömmar, spänningar och temperaturer högre än de som listas. Vceo betyder t ex att spänningen mellan c (Kollektor) och e (Emitter) med basströmmen 0 får inte överstiga 45V, eller för att vara petig; om emittern är anslutet till 0V och kollektorn till minusspänning, får kollektorns spänning sjunka under -45V. Man refererar till en referensspänning på 0V som också får vara emitterspänning och då måste kollektorns spänning bli negativ.
BC857 är en PNP-transistor. För en motsvarande NPN-transistor skulle man fortfarande referera till en normalspänning på 0V och då skulle man mena på att maxspänningen över transistorn icke fick vara högre än +45V.
bc547.jpg
Och jag repeterar - transistorer är inga batterier eller energihärdar, de genererar INGENTING; bara gör vad man säger till dem att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av svanted »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av danei »

En Lm7812 bränner enbart bort överspänningen. Den kan inte öka strömmen, då behöver du en switchad spänningsregulator. Men det är nog överkurs just nu.

Du har högst sannolikt en växelströmsgenerator. Generator används i allmänhet som generell benämning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

fosfor skrev:Kan man säga att man kan få ut mer spänning från den, fast på bekostnad av strömmen in?
Och att man kan få ut mer ström, fast på bekostnad av inspänningen?
Du får ut mer ström - inte spänning. Transistorn är strömstyrd. Tittar du i databladet hittar du en faktor - hfe. Det är, i princip, transistorns förstärkningsfaktor. Säg att du läser att hfe = 100. Det betyder att petar du in 1mA på basen kan transistorn via emitter eller kollektor syra ut en ström på 100 ggr mer, alltså 100mA. Men den strömmen måste komma någonstans ifrån - alltså ett batteri eller ett spänningsaggregat.

Den här bilden förklarar mycket:

Bild

Lysdioden behöver 20mA för att lysa klart och om du har mindre ström än så använder du transistorn för att förstärkna den lilla ström du har för att tända lysdioden via din transistor.
Som vi berättat kan vi också använda en spänning för att driva fram en ström, och här använder man en liten spänning för att få ström till transsitorn, vilken öppnar för en större ström och därmed större spänning till lysdioden.

Återigen: du måste läsa på! :idea:
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Okok..

Så om jag har en spänning på typ 24V.
Med transistorerna så styr jag bara strömmarnas riktningar, spänningen kommer fortsätta vara densamma?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ställer du fel frågor igen. :wink:

Du styr bara strömmarnas storlek - inte riktning. Och du styr spänningen indirekt.

Om du tittar på bilden ovan matas kretsen med 9V. Denna spänning kan generera ström genom lysdioden, motståndet (som ska begränsa strömmen genom dioden) och transistorn. OM transistorn får den lilla spänningen på sin bas och det flyter in en liten ström i transistorn, öppnar den som en strömbrytare och släpper fram strömmen som kommer från batteriet.
När transistorn är öppen kommer det att ligga blott en minimal spänning mellan emitter och kollektor - säg NOLL volt för enkelhetens skull. När transistorn är stängd kommer det att ligga hela batterispänningen - 9 Volt - över den = ingen ström i kretsen. Det är i fallet med BC857, som denna spänning inte får bli för stor (-45V).
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

danei skrev:En Lm7812 bränner enbart bort överspänningen. Den kan inte öka strömmen, då behöver du en switchad spänningsregulator. Men det är nog överkurs just nu.

Du har högst sannolikt en växelströmsgenerator. Generator används i allmänhet som generell benämning.
Ok, ja justja, det försvinner ut som värme till kylflänsen.
Skriv svar