Termometer som värmeelement

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Termometer som värmeelement

Inlägg av Oltronix »

Jag vet att jag inte borde koppla HW när fördemensen slagit till. Borde dricka kaffe och lyssna på Jularbo och inte John Lee Hooker.

Nåväl jag upptäckte att fanns en modul för att ansluta 1-wire-pryttlar direkt till Raspberry Pi GPIO utan extra HW. Man måste testa! Så jag kopplade in GND, DQ och Vdd till termomtern via GPIO 3,3V, BCM4 och GND. Inget funkade. Däremot strålade värme från termometern. Jag kännde på den och brände mig. Säkert 85C. Dock ingna brännblåser. Jaha nu har jag bränt ett chip tänkte jag. Djärvt kopplat hälften brunnet.

Till min stora förvåning fungerade termomtern när jag växlat till rätt polaritet. Varken termometern eller GPIO hade slagits ut. Felkopplingen måste pågått minst 5min. Sensmoralen är att det går att använda DS18S20 både som termometer och värmeelement :)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Termometer som värmeelement

Inlägg av Bjaellerud »

Alla komponenter blir överhettade av elektrisk misshandel.
Till och med en kabel blir varm om man använder den fel.

Man äventyrar komponentens livslängd kraftigt och utom all kontroll.
Läs: "den kan gå sönder"

Roy
Senast redigerad av Bjaellerud 3 september 2018, 09:00:54, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Termometer som värmeelement

Inlägg av danei »

Det är lite kul nörmsn lyckas använda komponenter på sätt som inte är tänkt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Termometer som värmeelement

Inlägg av Hobbyisten »

Jag brände en logikkrets genom felanslutning av polaritet förut, den blev smällhet, och sen kass.
Skriv svar