Diskret antenntråd för HF

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Diskret antenntråd för HF

Inlägg av haben12 »

Är det någon som experimenterat med tunna antenntrådar till HF? Jag är sugen på att sätta upp en antenntråd som är så tunn att mina grannar inte kan se den, och därmed också klaga på den. Skinn-effekten borde göra att dom flesta normalstora sladdar är överdimensionerade. Skulle det gå att köra 100W genom 0.2mm(diameter) lackad koppartråd? Hur länge skulle lacken klara sig innan solen stekt bort den?

Bild
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av Bjaellerud »

Tror tt problemet ligger mer i hållfastheten. Den kommer att tynga ner sig och gå av, inte minst när det blåser och fastnar is på tråden.
Is och frost gör sen att den syns ändå.

Förlusterna lär du knappat kunna mäta, även om de kanske finns där, jämfört med större tråd.

Lacken verkar enligt mina erfaringar tåla det mesta, även UV då.


Roy
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av utk »

Tänk också på fåglarna. De kan ju skada sig om de flyger in i tråden. 0,2 mm är nog svårt att se även för dem.

Jag har lite samma dilemma, vill inte skylta med en riktig antenn och eventuellt bli osams med grannar och styrelse.

Du kanske kan prova med en loopantenn? Eller en förkortad dipol på balkongen. En kompis till mej kör med det sistnämnda på 20m-bandet.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av sm7tix »

Denna ligger oanvänd i mitt garage. Diskret vet jag inte men funkar.
Mvh Stefan / SM7TIXBildBild

.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av 4kTRB »

En del smäller upp en flaggstång och drar tråden innuti.
Grannar är betydligt tolerantare mot flaggstänger.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av nifelheim »

Jag bor i stan och kan inte ha något stort som syns.
Spände upp > 50 meter longwire med fiskelinor i ändarna och 0.8 mm rostfri MIG tråd, .
Finns rulle på jula för 350:-
Fiskelinan var nog inte UV- beständig efter 4 år gick den ena av och antennen ramlade ner.
Då ersattes fiskelinan med en annan tunn lina som skulle vara det.
Har ca 2meter lina i varje ände av den rostfria tråden.

Har pekat ut tråden för kompisar från marken, dom har svårt att se den fast jag pekar på den.
Sitter väl 8 resp 12 meter upp i ändarna.

Som antenn funkade den faktiskt bättre än vad jag räknat med.
Hade iofs inte så höga förväntningar mitt i stadens brusmatta.

Värt att tänka på var den hamnar när den ramlar ner, för det gör den säkert :) ,
0,8mm är onödigt tjock, så hittar du tunnare ta det, den skulle lätt dekapitera en cyklist.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av haben12 »

Det fungerade bra med 0.2mm tråd, hängde upp en tråd och det fungerade bra(klarade 100w PSK31 i 30s utan att brinna upp). Nu återstår bara att se om den klarar av väder och vind, den år löst upphängd med en motvikt i ena ändan så att den ska kunna ge vika om det blåser för mycket.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av vaxfan »

Enda problemet med tunn tråd, förutom hållfastheten är att den blir smalare i bandbredd än en tjockare tråd.
Själv kör jag en horisontell loop med försvarets DL enkeltråd. Den har suttit uppe i snart ett år.
Ska nog se över upphängningslinorna innan snön kommer.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av haben12 »

Bild

Tråden är ganska svår att se, om man inte letar efter den. Ligger solen rätt så blänker det i den dock. Fördelen är att 0,25mm koppartråd är väldigt billigt, skulle den blåsa ner så är det inte hela världen. Jag fick koppla antennen via en 4:1 UnUn, men kan nu stämma av antennen även på 80m.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av kodar-holger »

vaxfan skrev:Enda problemet med tunn tråd, förutom hållfastheten är att den blir smalare i bandbredd än en tjockare tråd.
Jag har ingen erfarenhet av HF-antenner men har också hört detta många gånger. Samtidigt får det mig att fundera hur mycket det kan påverka.

På VHF, ex.vis 2m-bandet där man kör med yagi kan jag lite förstå. Hela bandets bredd är 1.4% av frekvensen (2/145). Och 5mm-spröt är ju faktiskt hela 2.4 promille av våglängden. Jag kan tänka mig att det är bättre att välja några millimeter grövre påverkar bandbredden

Men på 80m-bandet är ju en 0.2mm tråd 2.3ppm av våglängden och bandet hela 8% av frekvensen brett. Har sett en del såna militära "hängmatteantenner". Där sätter man ju tre trådar med lite avstånd mellan och där kan jag tänka mig att det påverkar.

En smalare tråd har däremot högre resistans vilket rent skenbart borde ge lägre SVF eftersom man då bränner mer effekt i själva tråden och därmed inte ser lika mycket retureffekt.

Någon som har personliga och dokumenterade erfarenheter av att tjockare tråd ger större bandbredd? Eller är detta en teoretisk effekt som inte har nån praktisk inverkan på amatörbanden?

(Har för mig att E.Kafeman skrev något om fraktalantenner här på EF för ett tag sen. Ultimata tjockisantennen?)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Diskret antenntråd för HF

Inlägg av rvl »

Flera trådar ger också mer kapasitans (per längdenhet) tänker jag mig ...och mindre induktans. Ledningens karakteristiska impedans blir väl mindre då?
Skriv svar