Hur får jag tag i denna kondensator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Hejsan, jag är helt ny här på forumet och gick med för att ställa ett par frågor då jag hört att det finns väldigt mycket kunskap här inom elektronik området.

Saken är den att jag driver ett tryckeri som arbetar med bland annat screentryck. I vårt arbete använder vi en exponeringsbox för att belysa våra screentrycksschabloner och i vårt fall är det en gammal tysk maskin som är tillverkad för ca 30 år sen, nu är det tyvärr något som strular med den. Till saken hör att den är fantastiskt bra och att köpa en motsvarande idag är svindyrt så jag vill laga den.

Huvudfunktionen för ljusboxen är alltså bara att en lampa på 3000w ska lysa, i nuläget tänds lampan och går igång precis som vanligt men efter ett tag slocknar den och efter att lampan fått svalna får man starta boxen igen. Tiden det tar för lampan att slockna är olika från dag till dag, det kan ta allt från 5 min till 3 timmar.

Jag har haft en tekniker på plats som kikade på den och bytte ut kretskortet i den men det gjorde ingen skillnad. Jag har även köpt ny lampa för att kunna utesluta det. Teknikern pratade då om att det skulle kunna vara kondensatorerna som det är fel på och han skulle försöka få tag i kondensatorer men han verkar måttligt intresserad av att jobba med min ljusbox så därför tänkte jag försöka få tag i dom själv och sedan hitta någon som kan montera dom åt mig.

Min kunskap om elektronik är ganska låg men jag har en bild på kondensatorerna. Är det någon av er kunniga på forumet som skulle kunna berätta för mig;
1. Vad det är för kondensator dvs, vad är det jag letar efter?
2. Var kan jag köpa denna kondensator
3. Om ni vet någon i Stockholmsområdet som är duktig på gamla maskiner och är road av att väcka dom till liv (vi sitter i Västberga)

All hjälp är väldigt uppskattad!
kondensator.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av TomasL »

Gissar att denna bör kunna fungera.
https://www.elfa.se/sv/motorkondensator ... simi=99.65
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Wow tack det gick snabbt!

Jag glömde nämna att ljusboxen går på 3 fas men det kanske inte spelar någon roll i valet av kondensator?

Låter det rimligt att lampan startar för att sedan slockna pågrund av något fel på kondensatorn? För 130 spänn styck kan jag iof byta dom oavsett bara för att kunna utesluta en sak till.

Tack igen för hjälpen, verkligen uppskattat!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av TomasL »

Omöjligt att säga, utan att veta hur det hela är inkopplat.
Kondensatorn du fick förslag på tror jag har ungefär samma data som den du postade, dvs 30uF och 475V.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Okej, jag får väl köpa den och ringa nån elektriker eller tekniker som kan komma och byta den. Är säkert inget svårt men jag vågar inte riskera att förvärra något med min okunskap.

Är det någon mer som läser som har några tankar eller kommentarer är dom mer än välkomna!

Tack igen!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av danei »

Det är nog bättre att försöka få tag i en TV reparatör eller liknande än en installationselektriker. De kan mest dra sladdar i väggar. Det här är något utanför vad de normalt sysslar med. Undantag finns naturligtvis.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Jo jag har märkt att det är svårt att få någon att komma och kika på det... de var lite därför jag ställde frågan om att få tips om någon som kan tänkas göra såna här jobb i Stockholmsområdet... tack för tipset ska kika lite på google om jag kan hitta någon.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Är dom här små rackarna som pilarna pekar på något som hör till kondensatorerna som är monterade idag eller är det något som användas även med dom nya?
kondensator2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av TomasL »

Återanvänds, eller monteras nya vilket som är enklast.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Är det något motstånd eller?

Finns det också på Elfa? Tänker att det lika bra att byta det också när man ändå är där och pillar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av TomasL »

Ja.
Lagerqvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2018, 20:11:57

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av Lagerqvist »

Ok!

Kan man se vad det är för motstånd? Antar att det finns en miljon olika...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av TomasL »

Värdet anges av färgringarna. Sök på resistor colour codes
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av danei »

560kohm ser det ut som. Det ska tåla en del effekt också. De slits inte, så behåll dem du har. Kondensatorer är mer av förbrukningsvara.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hur får jag tag i denna kondensator?

Inlägg av GFEF »

Är rätt säkert urladdnings motstånd för kondensatorn.......

En "ideellt kondensatorn" kan behålla farlig energi i oändlig tid........
En veklig kondensatorn uppladdad av el-nätet kan ge dödliga strömstötar minst flera dagar efter frånkoppling från el-nätet.
Absolut inte omöjligt flera veckor efter frånkoppling från el-nätet.

DÄRFÖR används urladdnings motstånd för att minska tid som farliga strömstötar kan finnas.

Borde finnas en Varnings skylt med "Vänt minst minst XX minuter efter spännings frånkoppling innan höljet öppnas "
Skriv svar