Liten enkel kompass-sensor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle behöva en enkel kompass-sensor att integrera i ett AVR-projekt. Det bästa vore om den bara skickar ut antingen en pulslängd eller analogt värde som representerar kompass-riktningen så att jag inte behöver använda I²C eller UART. Den behöver bara mäta ungefärlig riktning och behöver inte visa helt rätt kurs. Om den mäter kursen rätt med ca +/- 20 grader och känner av vridningar med en precision av ca +/- 5 grader så räcker det.

Bäst vore om det var en ytmonterad IC men även modul med pinnar kan funka.

De jag hittar är oftast I²C eller UART för att kunna kalibrera och liknande. Jag behöver egentligen bara läsa av den med jämna mellanrum(2-5 sek intervall) för att se om det vrider sig åt något håll över kortare tid. Om den driftar lite över längre tid gör inte så mycket.
Det skulle nästan gå med en gyro-sensor men eftersom jag även vill veta ungefär inom vilka 40-50 grader jag befinner mig på varvet så måste det nog vara en typ av kompass-sensor.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av GeekJoan »

HMC 5883L borde funka
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Glattnos »

Den verkar mycket bra, använder dock I2C men jag har övervägt att använda det ändå eftersom det verkar svårt att hitta sensor med annan output. Bra är också att jag har ett sånt chip i en gammal drönar-GPS som jag kan sno :)
Det ska vara ganska små lödöar till den 0,3 x 0,45 mm med 0,2 mm mellanrum. Jag tänkte beställa korten från Elecrow och det ligger precis på gränsen som dom rekommenderar, så då borde det ju vara lugnt ändå?
Jag funderar även på:
1. Är det svårt att löda så små chip där padsen ligger under chipet om man kör med varmluft-lödstation?
2. Är det en dålig ide att montera den på ett kort med mycket annat på(switch-regulator, UART, I2C, Atmega uC mm)?
3. Bör man i så fall montera den på undersidan av kortet och ha ett litet jordplan på motsatt sida kortet?

Jag vill helst använda chipet utan någon breakout-board.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Glattnos »

Ingen som har några funderingar om detta?
Kan jag placera HMC 5883L ca 60 mm ifrån en switch-regulator(som levererar ca 300mA) på samma PCB? Eller är det nått som med stor sannolikhet inte kommer fungera?

https://cdn-shop.adafruit.com/datasheet ... ass_IC.pdf
Det enda jag hittar från databladet är detta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Klas-Kenny »

Så länge det är vettig layout runt regulator och kompass, med jordplan osv. Och kanske att du använder en skärmad induktor i regulatorn, så hade jag inte oroat mig ett ögonblick för så långt som 60mm.

Vad gäller att löda så visst är det lite pilligt, men inte alls omöjligt.

Edit: Induktor, inte indikator. Autocorrect...
Senast redigerad av Klas-Kenny 14 maj 2018, 23:13:17, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Glattnos »

Okej tackar, då provar jag så får vi se om det funkar :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Liten enkel kompass-sensor?

Inlägg av Glattnos »

Nu ska jag löda denna på kortet. Är det någon som har tips för detta känns lite svårt?

Bilden är lite suddig men den är 3x3 mm med 0,5 mm pitch. Jag har varmluftlödstation, lupp och multimeter med temp-sensor. Hur bör jag göra?

Ska jag löda den först, sist eller samtidigt som kringliggande komponenter?
Bör jag göra på något särskillt vis med lödpastan eller är det bara att lägga väldigt lite på padsen, lägga på komponenten och värma?
Hur säkerställer jag att det blir riktigt lött, är det bara att försöka värma på rätt sätt och sen okulärbesiktiga?

Några tips och trix?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar