Hantering av laddningsbara batterier

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Hantering av laddningsbara batterier

Inlägg av cazz »

Lite nyfiken hur det ska göras får att ha lång livslängd och bra kvalite.

Ska man ladda ur den då och då eller ska man inte ladda ur dom alls.

Ska de förvaras i rumstemperatur eller lite kyla och skugga.

Är de flesta laddare idag ställda att när det är fulladdad att de går över till underhållsladdning eller vad?
Är ju mycket idag som laddas som mobiler och surfplattor.
Även elcyklar som jag själv just har skaffat.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hantering av laddningsbara batterier

Inlägg av Zkronk »

Är det någon speciell batterikemi som du undrar över?
Det skiljer en hel del mellan olika laddningsbara batterier...
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Hantering av laddningsbara batterier

Inlägg av cazz »

Såg inte att man har fått en fråga men den jag tänkte på är Litiumbatterier
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hantering av laddningsbara batterier

Inlägg av Henry »

Om de skall lagras så skall de hållas så kalla som möjligt men inte under fryspunkten och rek är runt en +2. Batteriet bör sedan ha en spänning på runt 3V då det är minst rörelse på batteriets kemiska processer så minst antal negativa grejer produceras, men inte heller helt totalt urladdat.

Men vid 3V måste man dock ha stenkoll på spänningen så den inte går för mycket under och eftersom folk normalt inte kollar sina batterier så ofta som det skulle behövas så rek i stället runt halvfullt eller aningen högre på 3.7V så det är lika mycket åt båda håll så att säga.

Jag har sammanlagt ca 40 - 50Ah i 3 - 6S lithium batterier i varierande storlek liggandes i kylen sedan 3 - 4 år tillbaka då saker kom i vägen vilket gjorde att jag inte hade tid att använda de till några drönare som var tanken. Då denna mängd kostar en slant så var jag tvungen att göra allt jag kunde för att få de att hålla max livslängd tills den dag jag börjar använda de.

Kollade spänningen på de senast strax innan julas och de låg alla strax över 3V, testade även ett 3500mAh som legat i runt 3 år och det hade fortfarande full kapacitet.
Skriv svar