Val av labbaggregat, tips

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Strömförande
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2018, 21:58:29

Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Strömförande »

Hej mina vänner!

Jag är glad att det finns så många likasinnade här som håller på med elektronik.

Jo, till frågan.

Jag är en nybörjare och vill kunna skapa div olika projekt mha Arduino. Projekten kommer att behöva olika former av motorer, servon och givare vilka alla vill ha olika spänning.
Det leder oss in på den eviga frågan; Vilket labbaggregat tycker ni att jag ska köpa? Har ni några erfarenheter av de föreslagna aggregaten, eller tips på något annat motsvarande som ändå är ”bra” så tar jag tacksamt emot det.

(Att bygga ett eget är uteslutet.)

Jag har kollat runt en hel del och kan tänka mig att lägga runt 5000kr på ett flerkanalsaggregat. (Säg inget till frun!) :wink:

De som är intressanta just nu är:
1. Rigol DP832
2. Siglent SPD3303XE
3. Aim-TTi EX354RD

Samtliga är runt samma prislapp.
Jag hittar inte så mycket information kring Aim-TTi’s agg. Är det ett ”bra” märke med kvalitet?
Desto mer hittar man på Rigol’s men väsnas de verkligen för mycket? Jag antar att eev’s uppdagade problem är fixade?
Siglent känns som om att den finns under andra märken men jag kanske har fel där?

Anledningen till ett flera utgångar är att jag vill kunna köra Arduino på en och sen kunna prova olika komponenter med de andra kanalerna.

Att köpa ett labbaggregat med en kanal känns lite litet om ni förstår.

Ursäkta om jag svamlat en massa men det var ju faktiskt mitt första inlägg här. :)

/Strömförande
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av mankan »

Varför behöver du flera kanaler? Eller är det datorstyrning du vill åt?