Val av labbaggregat, tips

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Strömförande
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2018, 21:58:29

Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Strömförande »

Hej mina vänner!

Jag är glad att det finns så många likasinnade här som håller på med elektronik.

Jo, till frågan.

Jag är en nybörjare och vill kunna skapa div olika projekt mha Arduino. Projekten kommer att behöva olika former av motorer, servon och givare vilka alla vill ha olika spänning.
Det leder oss in på den eviga frågan; Vilket labbaggregat tycker ni att jag ska köpa? Har ni några erfarenheter av de föreslagna aggregaten, eller tips på något annat motsvarande som ändå är ”bra” så tar jag tacksamt emot det.

(Att bygga ett eget är uteslutet.)

Jag har kollat runt en hel del och kan tänka mig att lägga runt 5000kr på ett flerkanalsaggregat. (Säg inget till frun!) :wink:

De som är intressanta just nu är:
1. Rigol DP832
2. Siglent SPD3303XE
3. Aim-TTi EX354RD

Samtliga är runt samma prislapp.
Jag hittar inte så mycket information kring Aim-TTi’s agg. Är det ett ”bra” märke med kvalitet?
Desto mer hittar man på Rigol’s men väsnas de verkligen för mycket? Jag antar att eev’s uppdagade problem är fixade?
Siglent känns som om att den finns under andra märken men jag kanske har fel där?

Anledningen till ett flera utgångar är att jag vill kunna köra Arduino på en och sen kunna prova olika komponenter med de andra kanalerna.

Att köpa ett labbaggregat med en kanal känns lite litet om ni förstår.

Ursäkta om jag svamlat en massa men det var ju faktiskt mitt första inlägg här. :)

/Strömförande
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av mankan »

Varför behöver du flera kanaler? Eller är det datorstyrning du vill åt?

Man får rätt många av: https://www.aliexpress.com/item/Compact ... 47286.html för de pengarna. Om du sedan behöver t.ex 24V, 12V och 5V så bygger du det lätt med en LM7812, LM7805 och några kondingar samt ev kylfläns. (Ja, jag såg att bygga själv var uteslutet men får du inte ihop en LM7812 så får du inte ihop något annat heller :wink: )
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av 4kTRB »

Hameg/Rohde&Schwarz har ju en del skapligt bra varianter

Bild

GW verkar heller inte så dumt...

Bild
Strömförande
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2018, 21:58:29

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Strömförande »

Tack för era svar!

Mankan - Det är rätt som du skriver men jag tänkte att jag kommer att komma in mer och mer på själva elen sen. Till en början så känner jag bara att jag vill komma igång fort.

4ktrb - Ja, jag har tittat på R&S men de är ganska dyra och kan inte ge samma ”bang for the Buck” som de andra jag föreslagit. GW- Instek är också intressant men det känns som om att det är en Siglent det med?

Någon som har erfarenhet av dessa aggregat?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Glenn »

Personligen skulle jag köpt ett beggat labbaggregat från typ powerbox eller liknande, och sen lagt 4000:- på nåt roligare.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av kabelhaerva »

Jag har två st Gophert som Mankan länkade till. Fungerar hur bra som helst för mig som mest använder 3V3, 5V, 12V och 24V och jag tycker det är dumt att köpa något dyrt i början. Köp ett gäng om du nu skulle behöva många olika spänningar samtidigt och inte vill bygga eget.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av elshorto »

Tenma 72-8695A för 1190,70kr (+moms) på Farnell
http://se.farnell.com/tenma/72-8695a/po ... dp/2377176

Farnell har fler varianter som skulle kunna vara intressanta, detta var den billigaste med 3 utgångar.
Vi har några Tenma supply och har inte haft något strul.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Glenn »

en extra +5V är ju väldigt användbart, men annars är det ju väldigt sällan man använder flera utspänningar, i alla fall jag.

Ibland har jag behövt "speglade" späningar ( typ +12V 0 -12V) så jag har skaffat ett sådant labbagg också, men det är sällan.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av mankan »

För min del står oftast mitt Gophert på 15V med lämplig strömbegränsning. Det matar i sin tur ett litet hemmabygge som ger 3,3, 5, 9 och 12V ut mha LM78xx och LM317. Behöver jag någon annan spänning så kör jag med de stackade banansladdarna som är kopplade direkt till Gophert. Eller om jag vill ha bra koll på strömförbrukningen så gör jag också så.
Senast redigerad av mankan 18 april 2018, 12:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Janson1 »

Ett annat förslag på labbaggregat.
https://sagitta.se/artikel.php?kid=119- ... tb-MohuZaQ
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av adent »

Jag tror att nummer 1 och 2 är lite för krångliga för normalbruk. Det är rätt trevligt med en ratt för spänning och en för ström.
Isåfall tror jag mest på nummer 3. (kör sådana på jobbet).

Eller att du skaffar ett begagnat med flera spänningar. Eller enklare nya.

Nackdelen med de billiga är att de inte har en separat knapp för att släppa på ström/spänning utan förlitar
sig på nätströmbrytaren, vid påslag/avslag kan de skapa fula spänningsspikar på utgångarna och förstöra känsliga saker.
Men vet man bara om det så kopplar man alltid ur sin pryl innan man slår på och stoppar sedan in labbsladden i agget efteråt.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av arvidb »

Aim-TTi (f.d. Thurlby Thandar Instruments) ska så vitt jag förstår vara ett bra märke som passar i rejäla labb. Det var i alla fall intrycket jag fick innan jag köpte ett EX355R för några år sedan. :) Här finns en tråd som jag gjorde då med bilder på in- och utsida samt oscilloskopbilder på på- och avslagstransienter. Agget får klart godkänt och funkar fortfarande bra!
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av elshorto »

Mitt intryck av TTi är inget vidare.
Vi har en funktionsgenerator som TGA1241 som blir överhettad i rumstemperatur. Vi får skruva av locket för att den ska fungera.
Strömförande
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 april 2018, 21:58:29

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av Strömförande »

Oj, tack för alla inläggen som rasslat in.

Det här med begagnade aggregat har jag tänkt så mycket på. Men kanske både plånboken och miljön hade mått bra av det?
Jag har kollat runt lite tidigare men hittar inget begagnat på den svenska marknaden.
Var kan man hitta det? Blocket hade inget och sen lyckas inte jag iaf att googla fram något.

Aim-TTin kanske inte är helt fel annars om man kollar nytt då det är lite mer kräm i den samt att de inte är tillverkade i Kina. (Jag vill gärna stödja de ”lokala” tillverkarna.)

/Strömförande
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av labbaggregat, tips

Inlägg av SM6XUN »

Aim-TTI är bra, de dyrare serierna iallafall men det är ändå ett budgetmärke, det får man inte glömma.

Jag har nog en Powerbox 3000 som jag kan tänka mig att avvara, 0-20V 2,5A och 0-40V 1,25A om jag minns rätt.
Skriv svar