Adapter mellan DC-pluggar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av Pen »

Jag söker efter någon adaptersats (eller lösa adaptrar) mellan olika DC-pluggar - framförallt till laptops men även i största allmänhet.

Det går förstås att köpa en generell noname nätadapter med medföljande adaptersats för pluggarna, men jag är alltså ute efter enbart pluggadaptrarna. Nätadaptrar på 18-20V har jag drösvis liggandes i lådan men pluggen passar ju nästan aldrig i laptoppen så det hjälper inte.

Finns det att köpa någonstans?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tveksamt, men löd ihop själv. Skaffa ett gäng pluggar (honor) och en hane som passar i (de flesta) adaptrar du har. Löd!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av Glenn »

På jobbet använder vi en hel del universaladapters där det ju alltid medföljer ett gäng utbytbara pluggar, varje gång man använder en sådan ska ju "överblivna" pluggar kastas, varvid jag sparar dom i min bra-att-ha-låda, och när jag har en väggvårta med fel kontakt klipper jag den (och lägger i bra-att-ha-lådan) och löder dit en passande från bra-att-ha-lådan.

Antar att det TS vill köpa är ett sortiment liknande det jag byggt upp, och jag förstår poängen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har någon sådan här vårtmodell med löstagbara adaptrar men det är så minkigt gjort att det är nästan bättre med fast plugg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av breflabb »

Kan detta vara något? Det kan du bygga ut som du vill.
Dom flesta pluggarna följer med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... gar-p44722
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av Pen »

@Glenn: Precis så skulle jag vilja ha det.
@breflabb: Bra tips. Just det sortimentet är dock för dåligt. Det finns inga pluggar med mittstift t.ex. Men kanske detta - också från K&Co:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... gar-p44759
Men trots 16 pluggar finns det bara en med mittstift och det borde vara några stycken för att täcka upp.

Nu drog jag iväg till Biltema och köpte deras noname universal 19.5V nätadapter med 7 olika pluggar till all världens laptopmärken. En av de 7 pluggarna passade till synes till den just nu aktuella datorn men ingenting hände. Jag trodde förstås att det var tjall på nätadaptern men se, det var pluggen som inte fungerade och det var ju den jag egentligen var ute efter. Så nu sitter jag där fortfarande utan mekanisk anpassning och med ännu en nätadapter att lägga i lådan. Dock kanske någon av de 7 adaptrarna kan passa nästa gång - början till mitt sortiment :-)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av Nerre »

Det finns även lösa pluggar att köpa, om man vet vilken plugg man behöver. Måtten kan man ju oftast mäta sig fram till.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -kontakter

Det verkar i alla fall finnas tre olika pluggar med mittenstift där.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Adapter mellan DC-pluggar

Inlägg av Pen »

Det verkar finnas på tok för många kontakttyper. Skillnaderna kan också vara väldigt små.

Första bilden visar BT pluggen och originalpluggen. Originalet har metall hela vägen upp på utvidgningen på toppen. BT har däremot plast på utvidgningen. Detta visar sig ha betydelse då BT inte ger kontakt mot jord. Genom att fila av plasttoppen gick det att få kontakt mot jord. Tyvärr sitter kontakten inte lika bra utan utvidgningen men det får duga.

Dock räckte inte detta eftersom mittstiftet var 0.2 mm smalare än originalet. BT pluggen ger därför glappkontakt mot plus. Det slutar som andra bilden visar med isärtagning av datorn och modifiering av kontakten i den också. Jag böjer ihop gapet i mittklämman och då kan jag få säker kontakt med plusstiftet också.

Det är möjligt datorkontakten hade fungerat till BT pluggen om den var ny. Men med tiden mattas fjädern av och anpassar sig till den plugg som sitter i och då kan 0.2 mm vara helt avgörande mellan kontakt och glappkontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar