Skydda ingång på uC?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av Glattnos »

Eftersom det blir lite rörigt i mitt huvud när det finns så många olika bud så postar jag här ett schema för att se om jag fattat rätt.
Detta skyddar väll mot över/under-spänning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av Icecap »

Det är en ganska bra lösning. JAG hade vald en zener med högre spänning, kanske 14V eller så, då leder den enbart vid katastroflägen och den lilla backspänning tål optokopplaren.

Sedan hade jag vald högre värde på R11 -men exakt värde beror på optokopplarens CTR och impedansen på vad optokopplaren ska driva.

På det styrkort jag normalt använder är R11 på 18k och pull-up på "andra sidan" 10k. Då är ingången designad för 12V men tål avsevärd mer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av Glattnos »

Nu blev jag lite förvirrad :?:
12V / 18K = 0,67 mAh igenom LED:en i optokopplaren?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av TomasL »

Det beror på din optokopplares CTR dvs hur mycket ström du måste köra genom LEDen för att fototransistorn skall bottna
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av MGL »

I torsdags hade jag ett problem relaterat till det här:
På en stålbom som löper på skenor är monterade två trefasmotorer styrda med en VFD.
Styrskåpet sitter på ena sidan så till ena motorn löper en ca 10m skärmad kabel till ena motorn.
På samma sida sitter en optisk rotationsenkoder och det var kabeln till den som plockade upp störningar.
Kabeln till enkodern är skärmad och jordad i styrskåpet (och löst kopplad till stommen).
Enkoderingången plockade upp en del felaktiga pulser.
Tänkte först att kanske enkodern stördes, så jag kopplade ur den och lämnade A och B signalerna öppna.
Då var det "tyst".
Sen kopplade jag A och B direkt till - ledningen (ej skärmen alltså) i enkoderns ände.
Då fick jag störningarna.
Därmed visste jag att det var magnetiska störningar inducerade av returströmmar i bommen.
Motorn är alltså skruvad i stålbommen, skulle den varit isolerad skulle motorns skärmkabel fungerat bättre (som alltså är jordad i båda ändar).
Min skärmade kabel var ju enbart skydd mot elektriska störningar, till och med en oskärmad tvinnad kabel gissar jag hade varit bättre.
På mikrokontrollersidan har jag pullup på 3k3, sen seriemotstånd på 1k.
Jag tyckte att det var bekvämast att lägga två st 15nF kondensatorer efter 1k motståndet vilket löste problemet effektivt.
Detta eftersom pulståget från enkodern har mycket lägre frekvens än flankerna från VFD:n.
Jag har monterat 6 likadana bommar utan problem. Skillnaden var när jag tänkte efter att i några var det mycket kortare kabel och i några med lika lång kabel så löpte kablarna genom stålrör klamrade i bommen.
Dessa kunde då agera magnetisk skärm gissar jag.
Det heter i manualen till VFD:n att den har filter på motorsidan men kanske ytterligare ett common mode filter på motorkablarna också hjälpt en del.
Observera att en sån där optokopplarlösning inte hade hjälpt det minsta i det här fallet!
Det är ju förstås lite skilda saker, funktion eller att skydda en ingång så effektivt som möjligt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av Glattnos »

Så de två 15nF kondensatorerna var det som löste problemet? Så min senaste koppling här borde varit okej sånär som på att Pull-up motståndet är 10K jämfört med dit 3,3K som kanske "håller i" lite bättre?
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Skydda ingång på uC?

Inlägg av MGL »

i mitt fall löste de problemet, men det är ju inte alltid man kan filtrera bort störningarna om de ligger i samma spektrum.
Använd skärmade tvinnade kablar till givare, tvinningen hjälper mot magnetiska fält, skärmen mot elektriska fält.
Skriv svar