Hitta ersättare till 3.3V spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Hitta ersättare till 3.3V spänningsregulator

Inlägg av KLset »

På ett kort som jag håller på att klura ut finns denna krets i förpackning SOT-23-5 och är märkt A2LC. Den är kopplad enligt bilden. Kondingen är i verkligheten två: en 0603 och en 0805 parallellt. Lite längre upp sitter några kondingar mellan +5V och jord men jag vet inte om de är ämnade för denna komponent. Det är inga stora laster direkt - en av dessa A2LC försöjer en liten MCU och den andra en liten RF-krets.
a2lc.png
Tror ni att den går att ersätta direkt med LP2985? Pinout på den ser ut som bilden nedan.
lp2985.png
Varför har man inte valt en enklare spänningsregulator? Jag försökte själv leta runt efter svar och fann denna artikel som jag skummat igenom. Nedan är ett litet utdrag - vad tror ni om det?
[...] a low-dropout (LDO) linear regulator is generally used as a low-cost, high-accuracy, and easy-to-implement power supply solution [...] With no switching or energy storage, an LDO produces very little noise, requires no inductor, and provides a high-accuracy output voltage.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hitta ersättare till 3.3V spänningsregulator

Inlägg av Magnus_K »

Hej KLset!

Jag tycker nog det verkar som att IC:n som sitter där är just en LDO (eller i alla fall en linjär regulator och inte en switchad historia). Om det vore en switchad matning så skulle du hitta en induktor, en diod och en större konding vid utgången.

Så här spontant så skulle i alla fall jag vilja svara ja på frågan om du borde kunna ersätta A2LC-ICn med en LP2985-3.3V. Pinouten stämmer och om det enbart är en MCU den ena matar så borde inte 150mA vara några problem. Om du har databladet på MCU:n så kan du med all säkerhet läsa i databladet vilken max ström du kan dra genom Vcc på MCU, och på så sätt hitta en övre gräns på vad LDO:n måste orka med.

Det man också skulle kunna kolla är kapacitansen på de två parallellkopplade kondingarna du har på utgången. Enligt LP2985ans datablad som rekommenderar dom >2,2µF på utgången. Det hade man ju kunnat verifiera att det sitter där.

Det hade varit himla intressant att hitta vad "A2LC" är för något men dessa ytmonterade komponenter med dess märkning kan göra en tokig ibland.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Hitta ersättare till 3.3V spänningsregulator

Inlägg av KLset »

Tack Magnus för svaret. Jag kollade kapacitancen och mätte 68 µF över kondingarna för den ena A2LC och 60 µF för den andra. Jag undrar lite varför de har valt att skippa bypass-kondingen, om det nu är samma pinout som på LP2985. Kan det helt enkelt vara på grund av platsbrist? Eller kanske det är så att pinnen inte är kopplad internt. Vild spekulation bara.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hitta ersättare till 3.3V spänningsregulator

Inlägg av Magnus_K »

På LP2985:an så kan man använda bypass-pinnen till att lugna ner den interna spänningsreferensen lite. Man kan med andra ord få lite "renare" utspänning genom att lägga en konding på den pinnen.
Det är dock lugnt att låta den vara helt, och acceptera lite "fulare" spänning.
Anledningen till varför dom inte gjort det på ditt kort vet jag inte. Kanske inte ansågs nödvändigt eller så kanske den regulatorn helt enkelt inte har en bypass-pinne, utan den kanske är oanvänd (brukar nämnas som "NC" i databladet).

Det är lite klurigt att mäta kapacitansen rakt över kortet sådär men du har säkert >2,2µF på plats. Vill man säkert veta så behövs det nog lödas bort lite prylar.
Skriv svar