Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Ja, konstig titel, konstiga fråga. Det står helt still.

Jag har en SCR av typen NYC228 (datablad) där pinne 2 & 4 är anod.
Kan jag använda dessa två pinnar som bygel? Dvs matning in på tex 4:an och sedan fortsätter den matningen ut från pinne 2?
Hur mycket ström kan gå därigenom innan det blir för varmt i så fall?

Tänker säkert jättefel nu...
SCR.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av limpan4all »

Javisst kan du det, inget jag skulle rekommendera men det finns inga invändningar.
Det blir varmt omedelbart... Men skämt åsido, max strömmen är 1,5A så hälften av det är max men jag skulle sikta på en fjärdedel dvs 375mA om du kan hålla dig under det, så kör.
Vad du bör tänka på är att pinne 4 är avsedd som kylfläns, och skall ha kopparyta motsvarande 25*25mm per Watt förlusteffekt för att inte brinna upp.
Den förlusteffekten som din "bygel" tillför är i detta avseende nästan försumbar, men bör kontrolleras. Gör en fyrtrådsmätning mellan pinne 2 och 4 med en lågOhmmeter för att säkerställa att det blir rimligt.
För det finns en risk att bondtråden till pinne 2 är betydligt mindre strömtålig.
Sedan kan du helt enkelt testa. Koppla in 2 och 4 till ett labbaggregat, koppla en voltmeter över 2 och 4 (fyra anslutningarna, wiretråd till voltmetern). Dra upp strömmen sakta typ 10% i minuten tills bondtrådarna brinner av, du borde då kunna lägga din arbetsström på 25% av den strömmen utan problem. Genom att känna till strömmen då det brann och spänningsfallet (mät med voltmetern) så kan du räkna ut förlusteffektens tillskott och även bondtrådarna serieresistans.
Återkom med svaret, jag är nyfiken.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Tack för ett bra inlägg!
Inser att jag direkt ska skippa idén. Tänkte att 2 & 4 var förbundna invändigt med ett rejält bleck men så är antagligen inte fallet.
Ska göra om designen så jag slipper riskera något men lovar att återkomma med en fyrpunktsmätning och/eller praktiskt mätning när jag fått hem den.
Faktiskt lite intressant, även om det skapade panik inatt när ja grubblade i min ensamhet :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Glenn »

Det är nog annorlunda på sådana där småtrissor, men på många IC som har flera matningar så står det ofta att alla skall anslutas till matning, flertalet PIC'ar exempelvis.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Borre »

Databladet säger ju inte något om att bägge måste anslutas eller att den ena ska användas som anod, jag hade provat.

Men kan du inte gör ett litet experiment, antigen mät resistansen mellan pinnarna eller kanske ännu bättre och mer tillförlitligt anslut två sladdar till vardera pinne och kör till 500-1000mA genom den samtidigt som du mäter spänningsfallet så nära kapslen du kan. Det vore intressant att se resultatet. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Ska beställa korten nu och vågar inte riskera något. I värsta fall kommer det gå 1A genom 4&2, och det vågar jag nu inte riskera.
Lovar dock att testa och återkomma när dom kommit hem. Tog några extra :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Borre »

Gör det :tumupp:
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av limpan4all »

Du borde testa.
Det finns två olika sätt att bygga dessa komponenter. Den ena är med leadframes som man bondar varje enskilt ben till i så fall så kan jag tycka att 1A in på pinne 2 är tveksamt.
Den andra som man skulle kunna hoppas på har en center lead frame där hela pinne tvås bredd går fram till pinne 4 paden som då ligger helt under kislet. Om det är så är 1A inget problem alls. dels så blir det korta bondtrådar och dels så har man en väldigt stor area på strömmatningen mellan pinne 2 och 4 (det var av denna orsak som jag var nyfiken på resistansen mellan 2 och 4).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Micke_s »

Om pin2 och 4 är samma så brukar man se hela metallen under. Jag har dock aldrig stöt på sot223 som är konstruerad så.

Sot89 har jag träffat på där pinnen är samma..
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av breflabb »

På dom konstruktioner jag stött på så är pinne 2 för det mesta avklippt så det
är bara pinne 4 som används
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Dom har redan skickat besrällningen och jag tänkte ta med ett par till jobbet där vi har en kalibrerad milliohm-mätare samt perfekta verktyg för att öppna upp kapseln.

Hemma får jag göra "spänningsfalls-övningen". Sen finns det väl inga garantier att alla SOT 223:or ser ur så här, men alltid kul i utbildningssyfte.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av breflabb »

Det blir spännande att få se resultatet. Säkert ihopkopplade internt
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Ja, som ni kommer se så hade man i alla fall kunnat nyttja denna kapsel som bygel. För ganska höga strömmar också.
Då det är några dagar kvar tills jag börjar jobba igen, och leveransen kom igår, så orkade jag inte vänta. Med tanke på resultatet så skippar jag nog att ta med en till jobbet och milliohm-mäta.

Just själva mätningen tog jag inget kort på, för det var inget roligt. Efter att ha kört 1A mellan ben 2 & 4 och med ett spänningsfall på max 5mV så avbröt jag med tanke på att labbagget inte kan gå högre ändå.
Mätte även tempen på kapseln efter en stund och om den ens ökade i temp så handlar det om någon tiondels grad.
Det innebär alltså att resistansen ligger på <5mΩ mellan 2 & 4.

Fram med dom sofistikerade nålfilarna och började fila. Så här såg det ut (observera att jag nöp av benen innan):
Tyvärr förstod jag mig på mobilkameran först vid sista bilden...

Ps. Hoppas ni fann det intressant, det gjorde jag :D Ds

Ingen förbindelse på undersidan.
20180208_081859.jpg
En rejäl kopparförbindelse!
20180208_091004.jpg
På tunnaste stället mäter förbindelsen 0,3mm tjock, så här går det fläska på ganska bra.
20180208_091308.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av breflabb »

Det var som jag misstänkte. Nu har du bevisat Magnus :tumupp:
Och hur svårt var det att ta isär kappseln? och hur gjorde du ?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Nyttja SOT223-kapsel som bygel?

Inlägg av Magnus_K »

Jo precis :)

Jag filade först ner undersidan med nålfil till jag kom till kopparn. Sen klippte jag av kapseln med avbitare på var sida om länken. Sen blev det på vinst eller förlust att klyva kapsel med avbitaren och den gick isär exakt som önskat.
Skriv svar