Seriekoppling dioder för ökad backspänning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Seriekoppling dioder för ökad backspänning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Normalt rekommenderas avalanchedioder för seriekoppming vad jag har förstått för att det ger jämnare fördelning i backriktningen.

Men hur fungerar det med vanliga dioder, speciellt med utjämningsmotstånd över dioderna?

Det är tänkt för en högfrekvent applikation, dioderna är valda utifrån det fallet map snabbheten.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Seriekoppling dioder för ökad backspänning

Inlägg av alexanderson »

1N4148 går utmärkt att seriekoppla utan utjämningsmotstånd. I backriktningen fungerar dom som en zenerdiod, med ca180V zenerspänning. Förstörs inte av att gå som zenerdioder. Har testat i ett år.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Seriekoppling dioder för ökad backspänning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mmm , 1N4148 är lite klen kanske för mina behov. Jag hade nog inte kört den vid 180V backspänning heller...

svaret på frågan är att vanliga dioder är för styva, och behöver RC nät helst , speciellt i snabba applikationer vilket begränsar användningen eller matchade dioder map läcksträm och Trr

Ju bättre matchning , desto mindre de-rating .

Så långt har jag funnit. HAr tittat på en brygga också avsedd för ca 4kV , 1A som är sammansatt av 3A 1000V avalanchedioder.
Skriv svar