Använda skärm från laptop.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Använda skärm från laptop.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en Dell laptop som inte lönar sig att laga men skärmen som är en 19" är hel med mycket fin skärpa. Tänkte fråga om det går att använda den till en Raspberry men kom på att det är klart att det går. Så jag frågar i stället om någon här på EF vet hur man kan lösa det och om det är mycket komplicerat.

Hittade denna pryl.Kan det vara till hjälp? Fast den kostar ju lika mycket som man kan köpa en fungerande plattskärm för, så det kanske inte är någon större ide att lägga jobb på. Tycker bara att det känns skit att kasta fina skärmar. Jag har 3 st trasiga laptop med fina skärmar. :(
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av tecno »

Är det värt besväret att försöka sig på med adapter som du inte vet 100:a att det kommer att fungera + trixa med nån sorts kapsling osv?*

Spontant släng dessa och skaffa färdiga skärmar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av danielr112 »

Jag har gjort det och det funkar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det vore kul att veta hur du gjorde och vad det kostade. :) Det är säkert intressant för fler än mig.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av danielr112 »

Du länkade in produkten i fråga. Gäller att ha rätt kontakt på den och att den är laddad med rätt programvara så bör det fungera.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Nerre »

Det som det handlar om är ju att få ut en LVDS-signal från pajen.

Googlade lite snabbt och hittade den här:
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... p?t=157109
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej, det handlar inte om är att få ut en LVDS-signal från pajen. Det handlar om att få pajens HDMI-signal att via ett interface kunna driva en laptopskärm. Det finns visserligen exempel på nätet där man kan få ut LVDS direkt från pajens pinnar (som jag fattat det), men den metoden faller eftersom i princip samtliga pinnar är upptagna till annat. Tack för att du gjorde dig besvär med att hitta LVDS länken Nerre, kan vara bra att ha en annan gång. :)

Tar gärna emot tips (typ danielr112) från de som verkligen har testat att koppla upp en laptopskärm mot pajens HDMI. De som enbart har teorier men inte testat är jag inte intresserad av just nu. Ber om ursäkt om jag verkar grinig men jag vill helst ha fungerande och testad information i denna tråd och inte en massa oprövade teorier och tomma råd. Skål och god fortsättning. :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Nerre »

Laptopskärmen vill med 99% sannolikhet ha LVDS.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I första inlägget så visar ju TS på en pryl som tar hand om HDMI och levererar LVDS.
Läses inte trådar innan svar gives?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Nerre »

Ja, men TS skriver också att den är dyr. Den verkar ju dessutom vara dubbelt så stor som en Raspberry Pi.

Det var därför jag menade att det kanske är vettigare att försöka få ut LVDS direkt från pajen än att gå omvägen via HDMI.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det är mitt fel att jag inte från början angav att jag är låst till att använda pajens HDMI utgång. Men nu har det väl gått fram vad jag söker. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Klas-Kenny »

Att omvandla HDMI till LVDS är ingen konst, i princip bara ett par kretsar för några tior styck.
Det lite kluriga är att hitta displayens pinout och inte minst timingparametrar.

Och dessa saker behöver ju lösas oavsett om man kör LVDS direkt, eller konverterar från HDMI.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Tack för ingen hjälp alls. det var just sådant jag ville slippa att öda tid på.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av Klas-Kenny »

Nåväl, med lite tur kan det gå att ta reda på. Finns det något modellnummer på displayen?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Använda skärm från laptop.

Inlägg av danielr112 »

Jag köpte mitt sådant kort från ebay. Såg till att skärmnumret fanns med och sa till säljaren att det ska funka till xxxx. Fick hem den, koppla in och det fungerade.

Ja kortet och drivaren tar lite plats. Ja den kostar ett par hundra men ja det funkar. Det blir oftast inte mindre om man väljer en vanlig stationär skärm.

jag hade ute min till säljes här på EF för några veckor sedan utan napp. Nu är den dessvärre slängd :) (Dock inget som garanterar att den passade din skärm ändå)
Skriv svar