vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av grym »

dom vanliga i bara mässingen korroderar ju fortare än man etsar kretskort i dåligt syrabad...

någon som sett något med ex plätterade kontakter som kan tåla lite längre vistelse på dom saltade svenska vägarna?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av Bjaellerud »

Håller med, finns det sämre kontakter?
Öppnade min vid besiktningen för ett par veckor sedan, ej använd på minst ett år, Allt helt grönt. Måste byta kontakten framöver.
Alltid glappkontakt, okontakt.
Så gott som all bilar som kör släp har fel på bakljusen på släpet, funkar inte blinken, så lyser inte bakljusen bromsar han lyser bakljusen svagt och blinkers lyser konstant.

Försökte en tid med att spruta in sprayvaselin, men det måst tydligen göras ofta om det skall hjälpa.

Förr fanns det kontakter av aluminium numera är de av plast.
Var Al bättre?
Förmodligen tätar inte locket särskilt bra.

Nog ser man samma problem på lastbilar med släp, trots att deras kontakter är stora som 32 A trefashandskar.

Är de nya flerpoliga bättre????

Roy
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av Platis »

Jag brukar smörja in med litiumfett, står emot saltvatten!
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av limpan4all »

Dom 13 poliga funkar mycket bättre.
Men jag håller med, de 7 poliga är skit, möjligen så kan dom vara konstruerade så att dom är självrensande. I så fall så skulle ett antal (10-20) i och urtagningar utan vätskor närvarande se till att oxider försvinner.
En annan teori skulle vara att dom snare behöver rengöras från salter. Så isopropanol och vatten tills det är rent snare än oljesubstanser som kapslar in salter skulle vara en bättre metod.
Någon som orkar att testa teorierna?

Edit: Antal poler på den nya är inte 11 utan 13...
Senast redigerad av limpan4all 16 december 2017, 13:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av grym »

nix, orkar inte

fulfundering, om man köper nya , hur skulle man kunna få dom ex förgyllda? , eller något annat som står emot vägsalterna bättre än bara mässing?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av grym »

fanns med aluminiumska på ebay och ali, men innerdelen var den samma på dom jag kollade på

dom nya har ju någon form av ytbehandling, men när jag bytte en 13 polig i veckan vart den rostig i skruvarna med, ett år gammal, ocxh jag lade på lite 556 när jag skruvade ihop den
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: vettiga 7poliga släpvagnskontakter?

Inlägg av FormerMazda »

Guldplätering genom elektrolys?
Skriv svar