värme element , udda sort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av grym »

funkar praktiskt sett, och resten är kiss

keep it simple stupid

att fråga brett är vettigt, nu fick jag en fundering på högtempvärmekablarna som kan funka
att speca in sig i ett hörn gör jag oftast själv, och här frågar jag efter olika värmelement
jag kan senare ordna styrning om det skulle behövas, men grundbyggnationen skall vara sund
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av elshorto »

Jag skulle limma på värmefolie för att få stor yta som värmer röret. Ger jämn uppvärmning och förutsättning att stor del av värmen hamnar just i röret.

Finns bla på Elfa.
https://www.elfa.se/sv/halvledare/monte ... L_01060902
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av TomasL »

Hårtork, sko/stöveltork, är nog det enklaste man kan nyttja.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av mAVRick »

Själv hade jag slaktat några elektriska grilltändare, rätat ut elementen och rörklamrat fast dom på det rostfria röret. Seriekoppla för att sänka effekten.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Att tillföra en massa värme för att torka ut nånting är i 99,99 fall av hundra fullständigt felaktig metod.
Precis.

Först och främst behövs inte över 100 grader för att förånga vattnet. Det som behövs är att ångtrycket i omgivningen (d.v.s. luften ) är lägre än ångtrycket i det som ska torkas. Då kommer fukten att förångas och istället bindas i luften.

Att man ibland värmer luft vid torkning är såvitt jag förstått för att man primärt vill sänka den relativa fuktigheten i luften (så att luften kan binda mer av fukten). Men det är trots detta luftväxlingen som gör det mesta av jobbet med torkning.

Torkar man livsmedel själv så är torkning i ugn normalt dåligt, just eftersom det är låg luftväxling. Torkar man livsmedel i ugn måste man sätta en träslev eller nåt i luckan så man får en glipa och får luftväxling..

I de flesta fall vill man inte värma när man ska torka nåt, eftersom värmen (även om den är under 150 grader) påverkar det som ska torkas negativt (gissa varför frystorkning är så vanligt när det gäller livsmedel).
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Gizmo »

Hedning skrev:1 Glasfibermatta i botten
2 Kanthaltråd
Jo det var ju det jag föreslog som svar i första inlägget :-)
Men då är vi två som är överens om att det är enklaste lösningen.
Frågan är bara var man köper kantaltråd som metervara, och hur man tepmeraturreglerar den?
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Hedning »

Sök på Conrad efter "motståndstråd" så dyker många alternativ upp. En del som konstantan t.ex. ger stabila motstånd men är inte så bra som värmelement.

Eldfast tegel med kanthaltråd i nedfrästa spår förseglade med avgaspasta går fint upp till körsbärsröd färg. Blir ca. 900 grader om man ska tro smederna. Skulle bli en liten labbugn men hittade en sådan begagnad för några hundralappar så jag slapp hemmabygget (som oxo fungerade).

Glasfiberväv (biltemas t.ex.) har ofta ett bindmedel som osar bäver när man bränner bort det men kanske inte är så farligt vid några hundra grader. Avgaspasta (lite utspädd) direkt på glasfibern och sedan lindar man tråden så att den sjunker ner i massan. Pastan leder dessutom värme ganska bra. Håller även på med en hotend till 3D-skrivare med just detta recept. Att linda så att varven inte får kontakt med grannarna kräver lite övning.

@Gizmo - Jepp vi är två som tycker det fungerar, jag har själv testat flera varianter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av grym »

ska man inte upp för högt i temperatur och inte bryr sig om att motståndet stiger med temperaturen så funkar rostfri tråd med, har annvänt det många gånger


man skulle kunna prova med en brandfilt med, vävd glasfiber
Rofhök
Inlägg: 560
Blev medlem: 11 februari 2006, 14:15:19
Ort: nässjö

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Rofhök »

en billig svetsinverter, en polskruv i var sida av röret, blir varmt, fort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kantaltråd på glasfibermatta lindad runt röret = enkelt, livsfarligt om det är 230V och kommer förmodligen slå ut ev. jfb förr eller senare.

självbegränsande värmekabel, hög temperatur = enkelt, dyrt då du lär inte kunna köpa ett par meter enbart, men får du tag på detta är det enklast. eller värmefiltar. de senare kostar några tusen och uppåt för högtemperaturändamål.

kan du inte bara blåsa varmluft runt rörbitarna ?

ska något bli riktigt torrt krävs både vacuum och värme. värme eftersom fukten fryser till is och dunstar långsammare.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av rikkitikkitavi »

mAVRick skrev:Själv hade jag slaktat några elektriska grilltändare, rätat ut elementen och rörklamrat fast dom på det rostfria röret. Seriekoppla för att sänka effekten.
inte så lätt att räta ut elementen... spricker gärna. och / eller kortar motståndstråden mot höljet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av 4kTRB »

ZVS Power Resonator kanske fungerar?

40 pund kostar den.

http://www.rmcybernetics.com/shop/cyber ... er-circuit
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av xxargs »

På högvakumprylar så har man olika typer av värmebandage på behållare och rör för att påskynda utgasning från metallytorna invändigt - och det kan vara ganska ordentligt varmt, kanske titta där.

Är det i övrigt välisolerat runt om så kanske det räcker en bunt effektmotstånd efter röret och väl klamrat mot dess yta för att sakta värma upp hela paketet - är det inte konstant avkylning så sprids värmen runt om rörgodset och värmer upp det hela - men stål har bara 1/8-del av värmeledningsförmågan som koppar, men har man lite tid på sig så bör det ändå bli genomvarmt så småningom.

Har man vakumpump av lite bättre klass (går bit under 1 mBar absoluttryck) så kan man torka grejor den vägen också (med lite hjälp av värme, dock inte alls så varm som när man vill koka ur vatten vid atmosfärstryck) - kan man sippra igenom lite luft från andra ändan mot vakumpumpens utsug under vakumpumpningen i slutet så drar det också med sig vattenånga mot utsuget och får lägre partialtryck än vad kanske vakuumet ensam åstadkommer.

- men vad är det för något som skall torkas ? - vilken slutlig vattenhalt är du ute efter. hur förvaras det sedan (oljas, målas, lackas? - förvaras tillsammans med sorbent??)

Skall man torka sorbenter som silikagel (men även den mörknande oxidskiktet på kopparrör är en stark sorbent och svår att jaga ut fukten ur utan värmehjälp) så behöver man uppemot 180 grader C även under kraftig vakum om det skall skaka loss sista vattenmolekyllagret från dess inre porers väggar, och använder man zeoliter så måste man värma ännu mera, uppemot 300 C i kraftig vakum för att få dem helt vattenfria.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av grym »

det funkar praktiskt med dom temperaturerna jag skrev, men jag vill prova lite praktiskt, utan att det blir krångligt

motstånd har jag funderat på, men där finns två saker, dom tål ganska lite effekt vid dom temperaturerna, och jobbiga att fästa på ett runt rör

värmeelementen har problem med att böja och så vidare om dom blivit glödgade, en ny oanvänd bör vara lämpligare för test
en infravärmare på biltema kostar 200 och det kan jag ta och prova med
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Wirewrap »

Är det svetselektroder som ska torkas?
Skriv svar