Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av Glattnos »

Hur förvarar ni små komponenter som ni inte har på "tejp" eller "reel"? Har ni små lådor, fack, byrå eller vad?
Att ha komponenterna kvar i tejpen känns inte optimalt när man bara har 100st av varje komponent och ska sätta ihop ett litet prototyp-kort. Jag skulle vilja ha något mer överskådligt så man lätt kan plocka ut de komponenter som man ska ha.

Jag hittade denna och tänkte att det verkade smart: http://www.ebay.com/itm/BOX-ALL-enclosu ... SwIgNXoRqh

Finns den eller det något liknande att tillgå i Sverige eller Europa?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av PeterH »

Den typen har jag, funkar fint. Men jag har köpt på Ebay...
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av Castor »

Om du ska lagra kretsar, fundera på ESD-skyddet, motstånd o kondensatorer klarar sig rimligen men kretsar, inte värt att riskera tycker jag.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av Micke_s »

Lite överdrift för ESD och hemmabruk....

För hobbybruk och "vanliga" kretsar så funkar den ok. Kör själv utan så mycket ESD skydd hemma..
Händer inte så mycket om någon krets går sönder/får fel funktion här hemma, jobbet är det värre dock. Men där har vi ESD-skor + esd-matta på golvet där det behövs...

RF transistorer tillhör nog den delen som ska ha bättre ESD skydd..
Dyra komponenter kan jag även tänka mig lagra i ESD-lådor. Men då får chippet vara dyrt innan jag börjar lagra det så...
Resten av mina komponenter bor i vanliga ebay lådor...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av lond »

Standardmotstånden (0603 - 10R, 100R, 1K, 10K, 100K, 330R & 4K7) som jag har på rulle förvarar jag i modulära små askar från Swech (ej ESD), allt annat är förvarat i ESD-förpackningarna dom kom i. Är drillad i EPA & ESD från jobbet och skulle aldrig förvara mina kretsar i annat än ESD-godkänd förpackning. Då man håller på med QFN och andra icke handlödningsbara kapslar, skall dom helst förvaras fuktsäkert också.

Skällde ut en som jobbade i en Kjell.co-butik, när han kom med µP nedstucken i frigolit i en genomskinlig zip-lock-påse. Slutade med att jag lämnade allt på disken och gick.

/// Marcus
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av adent »

Jag whine:ar på alla ebaysäljare som inte skickar esd-skyddat.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Förvaring av små komponenter som SMD och liknande?

Inlägg av Glattnos »

Tack frö era tankar! Jag beställde en Box-All låda :D
Skriv svar