Söker "7-segments" väggprojektor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av datajompa »

Blir inte ett icke skannande laserstreck, alltså producerat med bara en lins, farligt för ögonen?

15 kr nyckelring
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte att jag måste börja någonstans så har nu beställt en sån här manick som jag förhoppningsvis kan använda displayen från.
Samt ett rektangulärt förstoringsglas som kanske går att använda som lins. Om inte annat så är det alltid bra att ha på labb-bänken.

Nu såg jag precis datajompa:s inlägg och beställt en sådan också. Kan återkomma med interna bilder om så önskas.

Tackar för alla tips!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av E Kafeman »

Verkar vara bra komponentval om man vill ha bra ljus-styrka, dvs stor lins och stor display. Teknisk fungerar ju dessa displayer som en bakvänd kamera.
LCD eller LED placeras där foto-sensorn normalt finns och objektiven fungerar på samma sätt som för kamera-objektiv. Har man ett gammalt kamera-objektiv så kan det förmodligen ge mer skarp och välprojicerad bild än billiga plast-linser.
Eventuellt är ditt lins-val lite liten relativt displayen om man ska få ett jämn utresultat.
Ett alternativt budget-val kan vara fresnell-linser, platta linser i storlek upp till A4 för en 10:a på Ebay.

Vill man ha än bättre ljus-styrka kan man bygga sina egna siffror. Jag gjorde så en gång för länge sedan till min tele-nummerpresentatör.
Fyra ljusstarka lysdioder per del-segment på vanligt experiment-kort. En kreditkorts-stor fresnell-lins per siffra. Ljuseffektiviteten är några magnituder bättre än vad man kan få med billiga köptas klock-projektorer.
Nackdelen är att det blev rätt stort och klumpigt.

Har för länge sedan kompletterat husets IP-telefon-system med namnuppslagning via egen databas samt uppslagning via t.ex. hitta.se och ett halvdussin andra tjänster.
Nackdelen är att min display saknade intelligensen och bokstäver såg skit ut så den har fått fungera utan den finessen.

Funderade på att uppdatera konstruktionen men det blev inget av.
Har som många andra köpt en Orange PI för experimenterandets skull och programmerade in den som en SIP telefon-klient som kunde visa telefonnummer + namn alternativt olika listor typ missade samtal mm på liten display. Funderade på att uppgradera den till projektor-funktion men drog mej för jobbet när jag upptäckte att grejorna finns färdiga att köpa för oväntat låg kostnad.
Nu hittar jag inte tillbaka till en utgången model som heter UC40 för 180kr. Ersättaren UC40+ är betydligt dyrare.
Det jag hittar nu för drygt 200 kr är
inte så ljustark och sämre upplösning men bättre än klock-displayerna
men främst fullt grafisk display som direkt kunde pluggas i telefon-klienten.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Vad jag funderade först när du skrev orden "fresnel-lins" och "platt" i samma mening. Jag har alltid förknippat Fresnel med den typiska PIR-sensor-kupolen och kunde inte se något platt i det. Dock efter en ganska snabb sökning så insåg jag att "Fresnel" innebar lite annat än just den kupolformade och kantiga linsen :D

Det här kan eventuellt också passa mitt ändamål ganska bra men jag fick gräva djupt i barnens spargrisar för de 7:- det kommer kosta att få hem 2st kreditkort-stora fresnel-linser hem i lådan...
Tyvärr kommer jag har lite för ont om utrymme för att pressa in optiken från en sån där projektor (tror jag) så det vänta lite.

Ska bli skitkul att mecka lite med det här!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Andax »

sodjan skrev:Tänkte också så. Möjligtvis en spegelvänd sjusegmentare... :humm:
Sodjan, hur ser en spegelvänd sjusegmentare ut? :wink:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: Varför inte ta det fulla steg:
2 styrda speglar + en laser(pekare). Då kan du rita vektorgrafik som du vill.

Lite överkurs kanske men det kan packas ihop till en ganska platt enhet.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Andax »

Schysst idé Icecap. Fick mig att tänka på denna länk: http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte helt lätt att varken konstruera laserstyrningen (om man inte köper färdiga dyra galvos) eller framförallt att koda det där sedan, jag labbade lite med det förut och det variaf över gränsen vad jag klarade att få till - åtminstonde inom rimlig tid.

..Jag baserade mina på högtalare och spegelbitar då..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Icecap »

Glenn: ganska sant antar jag.
Men rent mekanisk tror jag att det blir enklare och plattare än stora LED-siffror och linser framför.

Att skicka ljuset 25cm med projicering är inte ett vettigt sätt anser jag - men då önskat sifferhöjd och mycket annat är okänd kan det såklart fungera - med pyttesmå siffror.

Om det är en duk det ska projiceras på och denna duk ska läsas från andra sidan är det ändå fel lösning då projektorn kommer att ljusa igenom.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, någon vektorgrafik mha laser blir det nog inte :)
Icecap skrev:Att skicka ljuset 25cm med projicering är inte ett vettigt sätt anser jag - men då önskat sifferhöjd och mycket annat är okänd kan det såklart fungera - med pyttesmå siffror.
Det är information jag missat.
Siffrorna kommer projekteras på en bit ganska mörkt trä, och jag vill försöka få det läsbart från 1,5m i alla fall. Bättre skärpa/fokus och storlek, som ökar läsavståndet, är bara en bonus.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan, hur ser en spegelvänd sjusegmentare ut?

Jag skulle bl.a. gissa att siffrorna skulle luta åt andra hållet.
Men om det finns vet jag inte...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av E Kafeman »

Mörk projektions-yta fungerar sämre. Det är reflektionen som är det man ser, och mörka ytor reflekterar dåligt. Projektor-duk är alltid gnistrande vit.
En annan bit är hur man använder befintlig ljus-mängd och undviker att ljus förloras genom spridning och reflektioner i projektions-apparaten.
Det går sällan få för kraftig ljus-källa, men kylning behövs vid större effekter då LCD-displayer dör om de blir för varma.
För bra skärpa krävs bra optik. Objektivet från en gammal dia-projektor passar bra om LCD-displayen är i passande storlek. De har begränsningar hur nära avstånd det går ställa skärpan och brännvidden på objektivet styr hur mycket bilden förstoras. Optiska kvaliteten är oftast bra på dessa gamla projektorer, men det finns olika objektiv beroende hur stora dior som den är anpassad för och viket projektions-avstånd den är designad för.
Jämför även hur objektiv och dess dimensioner för overhead-projektor fungerar. Sådana ger möjlighet till att använda stora LCD-diplayer.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Andax »

Ja det har du rätt i. Tänkte inte på att de lutar ofta lite grann. :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Glenn »

Det gör inte så mycket, visst blir lutningen fel men jag tycker inte det stör så mycket, jag labbade lite med det när jag försökte bygga HUD till bilen för många år sedan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Icecap »

Synbart och mörkt trä är ingen bra kombination.
Dels slukar trädet mycket av ljuset och dels blir kontrasten mycket lidande.

Visst går det att göra men jag tror inte att slutresultatet lever upp till det som önskas.
Skriv svar