Söker "7-segments" väggprojektor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Fick tempmätarna som jag beställde från Kina för ett par veckor sen. Väldigt snabbt för att vara därifrån. Tänk om det kunde gå lika snabbt med mina 3D-skrivar-prylar.. Väntat många veckor på flera grejer nu...

Passade precis på att leka lite med displayen. Tyvärr var det inte en sån display för hålmontering utan en sån där "kudde" som pressas mellan displayen och öar på kretskortet, med andra ord väldigt svårlabbat.
Gör inget mer vid det här nu, utan inväntar klockprojektorn och hoppas på en mer färdig lösning i den, med optik och allt.
Oavsett, så här blev första testet:

Så här ser originalet ut:
DSC_3573.jpg

Här ser ni "kudden" samt den vita tejpen på baksidan av displayen som är reflektorn. Denna gick mycket lätt att riva bort.
DSC_3574.jpg

Display utan reflektor. Ganska läckert faktiskt.
DSC_3578.jpg

Näst ut var att ändra polarisering av displayen. Polariseringsfiltret var väldigt klurigt att få bort och det var lätt att skada.
Det blev också ojämnt med limrester, men som sagt, måste prova.
DSC_3579.jpg

Filtret här roterat och monterat 90 grader. Eventuellt ska jag kolla om det går att köpa filtertejp löst, så jag slipper skarven.
DSC_3582.jpg

Filtret satt även mycket dåligt efter demontering så bättrade på med lite transparent tejp.
DSC_3585.jpg

Pga displaytyp och lådan så var det jättesvårt att få någon bra bakbelysning. Kunde därför inte prova att projektera siffrorna men nog fungerar konceptet i alla fall!
DSC_3590.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av rvl »

Prövade du vända filtret uppochner innan du kapade? Funkade med min miniräknare för att ge negativ display. Polarisationen var antagligen diagonalt, så det blev 90 grader vrid till diagonalt åt andra hållet, med uppochnedvändningen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Det kanske skulle fungera ja... Nej det testade jag inte.
Kollade på nätet och det finns ny polariseringsfilm att köpa för billig peng. Blir det den här lösningen så ska jag prova att tvätta rent displayen från gammalt lim och lägga på nytt. Det blir nog bäst.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Nu ni!
Fick hem nyckelringen som datajompa tipsade om, och det är nog näst intill seger.
Nedan kommer en liten slakt.

Så här såg den ut:
DSC_3589.jpg

Svårt att få en representabel bild men det är bara fokusen som jag koncentrerar mig på nu.
Som den kom så var det ganska dålig fokus på ~10cm.
DSC_3581.jpg

Och mellan typ 30-100cm var den som bäst. Här är en bild från ca 30cm.
DSC_3584.jpg

Batterilucka av. Helt fantastiskt att dom på dessa 14:- som jag betalat så skickar dom även med två helt ok batterier ( :shock: )
DSC_3590.jpg

Genom att bara separera skalhalvorna lite så gick hela projektor att lirka ut som en enhet. Däremot satt linsen kvar med skruv.
DSC_3591.jpg

Här är lilla projektorfönstret. Hur jag än bar mig åt så lyckades jag inte ta ett kort som visade dom små små små siffrorna som syntes i fönstret. Uppskattningsvis 2mm höga. Skitcoolt om ni frågar mig!
DSC_3592.jpg

Som "backlight" så satt en helt vanlig 5mm klarröd LED. Här finns absolut utrymme till förbättring :tumupp:
DSC_3594.jpg

Tyvärr fick jag inte till ljuset när jag tog det här kortet men försöker visa änden på den pyttelilla LCD:n som bara trycker som paddarna på kortet. Borde vara enkelt att kopiera.
DSC_3600.jpg

Slutligen så testade jag det mest avgörande. Om jag kunde få till bra fokus på mina 15-20cm med bra storlek på siffrorna, och visst gick det. Bättre än förväntan faktiskt!
zoom.jpg
EDIT: Rättstavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 3 maj 2017, 01:05:58, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Xyzzy »

Fasen vad läckert!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket spännande och brytalt brytande! Fortsätt så !
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av rvl »

Inte illa för det priset! Tänkte du testa att göra den negativ också?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, kul att det finns andra som går igång på sånt här :D

Nej jag tror faktiskt jag behåller det så här. I och med att det ska belysas på lite mörkare trä så blir det kanske t.o.m ännu mer lättläst när det är "inverterat".
Visst, hade det gått att göra på ett smidigt sätt så hade det varit värt att testa, men jag vågar inte peta ur denna lilla lilla LCD:n och försöka rotera filtret.
Nej, ska kapa bort allt onödigt och ge mig på att CAD:a ett kort där denna projektorn passar i. Eventuellt med någon enklare fokus-justering.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bara visa hur fina dom små siffrorna är. Lyckades till slut ta ett bra kort.
Som sagt, ~2mm teckenstorlek :D

Ska börja debugga displayen och efter en första probning så verkar man inte köra med olika spänningsnivåer utan det är "vanlig" multiplexning med 1/0.
Med 13 pinnar så skulle det kunna vara 1 till varje tecken (anod/katod), 7 till varje siffersegment och 1 till kolonet. Det blir 13. Kan det vara så enkelt? Utan strömbegränsning eller något?

EDIT: Tycks drivas med AC som "vanligt". Lokaliserat två siffror men utan vior till resten blir det svårt...
DSC_3589.jpg
DSC_3593.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Nu jäklar. Plöjt igenom en hel del LCD-drivar-dokumentation och hoppas att nedan stämmer:

Displayen har som sagt 13 ingångar. Efter lite probande har jag kunnat konstatera att den har 2 st COM-ingångar vilket leder till att den har två bakplan som drivs i duplex-läge, dvs hälften av alla segment ligger på ett bakplan och andra hälften på det andra.
COM-ingångarna är biaserade med VCC/2 och körs i tre nivåer, medan segment enbart GND och VCC.

Med 2 COM-ingångar så återstår bara 11 ingångar. I duplex-mode så innebär det 22 segment.

Till en början räknade jag med 4 st 7-segmentare, plus ett kolon men det skulle innebära 14 ingångar plus 1 för kolon. Det var här jag kom på att den kanske bara hade 12-timmars visning och mycket riktigt hade den det.
Då den mest vänstra siffran enbart behöver visa "1" eller inget så kan ju dessa två segment samköras.
Vi är nu nere på 22 segment + kolon (enligt bild 1) som måste köras i duplex mode men med enbart 11 ingångar så blir ett segment/kolon över. Hur sparar man då på det? Nu är jag trött i huvet.

EDIT: Bekräftade precis att andra siffran kan visa "8", så här går det inte spara på något.

Kod: Markera allt

      _     _   _
   | |_| . |_| |_|
   | |_| . |_| |_|
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av rvl »

Men OM den andra siffran är designad bara för att visa 0,1 och 2 med två st common, så kan översta och understa segmentet samköras. Hindrar den inte från att visa 8, men däremot 7.

Edit: äh, hur tänkte jag nu...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Så himla hyggligt att du hjälper mig.
Ändrade klockan till att ställa in tiden och det var tyvärr fullt möjligt att få en 7:a som andra siffra.

Om det tex ska visa halv åtta så måste den ju kunna visa 7:30.
Dom måste nästan hitta på något annat fyndigt då kolonet verkar leva sitt egna liv. Det blinkar på så fint i 1Hz
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av rvl »

Nästan samma resonemang, men för tredje siffran då? 0,1,2,3,4,5
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av Magnus_K »

Testade det också. Dock redan efter 0,1 och 2 så är det ju kört.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Söker "7-segments" väggprojektor

Inlägg av rvl »

Menade översta och understa segmenten (A och D) i tiominuterna.
0 båda
1 ingetdera
2 båda
3 båda
5 ingetdera

Bara "7" kräver att de särkörs.
Skriv svar