Bästa hemlarmet på marknaden?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Hockeypuck
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2017, 13:25:06

Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av Hockeypuck »

Hejsan,

Funderar på att investera i ett larm för hemmet. Min fråga till er läsare är; Vilket företag tycker ni levererar bra lösningar och har ett larm som är lättmanövererat, säkerrt och prisvärt? Finns ju en hel uppsjö utav företag och finns ju dessutom prisfjämförelsesiter, men men vill gärna höra om era erfarenheter här på forumet.

Allt väl!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska ha trådlöst är Visonic Powermaster det överlägset bästa på marknaden idag. Tvåvägskommunikation med ett smart protokoll som ger bra räckvidd och lång batteritid. Smidig app osv.

Att hyra av verisure, Securitas etc blir extremt dyrt i längden. Köp istället larmet av en lokal larminstallatör så du äger det själv, sen kan du koppla det till grannars telefon eller anlita larmcentral till en låg månadskostnad.

För trådbundet finns många bra att välja på: Teletec, Siemens, Bentel, Jablotron etc.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av Eli »

Det mest prisvärda bygger man själv med en radarsensor för runt 10:- och siren.
Går genom vägg och larmar redan före inbrott, då någon närmar sig huset.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av adent »

Jag köpte ett begagnad här på forumet, ska kolla vad det heter och uppdatera detta inlägg.
Det är trådat (med option för trådlös modul) har inbyggt stöd för blybatteri och laddning av det.
Det har GSM för att skicka larm. Konfigurerbart och inte så inlåst.

Edit: Jag hittar det inte, får kolla nästa gång jag är hos svärfar :/ Köpte det av sm7tix tror jag.
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av Roger_Soderblom »

Jag undersökte marknaden förut efter det att en av mina grannar fått inbrott.
Vi utgick ifrån att vi inte vill ha några abonnemangsavgifter, ska kunna installera larmen själva, ska kunna klara av både trådlösa och trådade sensorer, ska ha en app, få begränsningar på sensorer, inbrottslarm och skalskydd när man sover, larm och knappsats skilt ifrån varandra och kunna larma grannarna vid larm (sms i dagsläget).

I slutändan så stod det mellan DSC PowerSeries Neo vilket verkar vara det bästa larmet när det kommer till trådlösa sensorer och Siemens/Vanderbilt SPC 4320 vilket är bra modulärt och utbyggbart.
Valet föll på Siemens pga av pris (lasshop.se) och stor användarbas (www.byggahus.se).

Jag håller just nu på att installera larmet och jag har inte driftsatt det ännu.

/Roger
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av Joe »

DSC PowerSeries Neo köper man fördelaktigen ifrån USA. Se upp med frekvenserna på givarna bara, PG8xxx = EU PG9xxx =US
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av H.O »

Jag kör ett lite äldre Visonic-larm (Powermax Pro, inga kameror, appar och sånt) och det har funkat problemfritt i >6 år. Brandvarnaren jag har tuggar i sig lite väl mycket 9V-batteri kan jag tycka men utöver det så är jag nöjd. Jag köpte från Protexus, de konfigurerade enligt mina önskemål och deckare, dörrkontakter etc kom tydligt uppmärkta - bara att skruva upp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av mrfrenzy »

Powerseries Neo är ett mycket bra larm som använder samma trådlösa detektorer som Visonic Powermaster (men egen mjukvara).

Ska man ha flest trådade detektorer och några trådlösa så välj DSC Neo.

Ska man ha flest trådlösa detektorer och inga eller få trådade så välj visonic powermaster.

Visonic Powermaster är billigare, lättare att programmera och har bättre app.

DSC Neo har fler trådade ingångar och utgångar från början och är smidigare och billigare att utöka med fler trådade ingångar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av 13th.Marine »

mrfrenzy: Du verkar ha lite insikt i det hela.
Hur står sig Siemens SPC och Texecom Premier i det hela?

Jag har inte grottat ner mig i alla utan bara skrapat högst ytligt.
En sak som Verisure har lyckats med är väl just app, och att man har utökat detektorerna till vad jag skulle vilja kalla hemövervakning (brandvarnare och vattenläckagevarnare).

En vettig app är snudd på krav för ett nytt larm för mig, och den utökade övervakningen är ett stort plus. Vilka ska man titta på då?
Jag har relativt stor möjlighet att dra trådat till IR-deckare men Magnetkontakter får nog bli trådlöst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av mrfrenzy »

Siemens SPC är ett väldigt kompetent trådbundet larm som går att bygga ut till tusentals detektorer med passersystem med mera, perfekt för stora företag med många avdelningar.
Det är inte billigt och dom trådlösa detektorerna verkar bara använda envägskommunikation.

Texecom har jag aldrig provat, det är bara en grossist som säljer i Sverige och har inte sett det monterat någonstans. Spännande verkar vara att dom använder mesh-nät dock.

Vet inte varför Verisure kallar det "Utökad hemövervakning" men rökdetektor och vattendetektor är ju självklart att alla vettiga larm ska ha möjlighet till. Dom två trådlösa larm jag rekommenderar har detta och även detektorer för temperatur, gas, kolmonoxid. Vill man övervaka något annat typ brevlådan eller kattluckan så går det att lösa med en trådlös reläingång.

Om du väljer ett trådat larm så finns inga begränsningar alls - du köper bara dom detektorer som önskas från valfri tillverkare och kopplar in på en ingång. När detektorn löser ut så är det bara ett relä som drar och vad som ska hända sedan är en programmeringsfråga.

Powerseries Neo har precis ordnat så att man kan se bilder från kameradetektorer i appen, något som Visonic har haft i flera år.
Visonicappen är också smidigare att använda i övrigt, men den mesta funktionaliteten finns numera i båda.
Vilken man väljer brukar hänga lite hur anläggningen ser ut och hur många detektorer det blir av varje sort trådade resp trådlösa samt vilken uppkopplingsmetod man ska använda.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av 13th.Marine »

Tack för ett bra svar!
Jobbar du själv med larm eller är bara allmänt intresserad?

Beroende på priser och monteringsmöjligheter så tänker jag mig:
5-9 IR Deckare (Med eller utan sovrum)
5-12 Magnetkontakter (Med eller utan fönster)
1-2 Manöverpaneler, varav en med tag (Entré, källardörr)
5-11 Brandvarnare (Centralt placerade eller en i varje rum)
2 Fuktvarnare (Diskmaskin + pumpgrop)

Inomhus + utomhussiren
GSM-sändare
IP-del (Har fiber som kan få backup)

Sedan vore det bra att larma garaget, men det vet jag inte hur jag får till med portöppnare och så.

Tanken är att köpa själv, kan tänka mig importera, samt montering tänker jag också sköta själv.
Just nu tänker vi nog inte heller ansluta till larmcentral utan kommer jobba med egna kameror + "grannsamverkan".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av mrfrenzy »

Jo jag jobbar med det, därav kan jag bara ge råd om systemval och inte om monteringen. Det jag kan säga dock är att se till att den du köper av hjälper dig med programmeringen för appen. Det krävs i vissa fall tillgång till en server för aktiveringen vilket inte alla har.

Tagg på manöverpanel kan verka praktiskt, men det har en stor nackdel.
Om någon tar nyckelknippan ur barnens väska eller jackan på krogen så kan dom både öppna dörren och stänga av larmet. På så sätt är det säkrare med kod eller kod+tagg.

Eftersom du är händig och kan göra mycket själv så är det ju att föredra att dra kabel till så mycket som möjligt, det blir säkrare, mindre underhåll och en aning billigare inköpskostnad.
Då får man också möjligheten att välja kombidetektor för rörelsevakterna vilket minskar risken för falsklarm (finns inte trådlöst pga strömförbrukningen).
Då blir det alltså Powerseries Neo jag hade valt i det fallet med många trådade sektioner. Larmsändaren TL2803G har både ethernet och gsm inbyggt.

Inga problem att larma garaget.
Det finns många olika sätt att bygga det på:
1) Fjärrkontroll för larmet larmar av garaget och öppnar porten.
2) Mobilappen gör samma som ovan.
3) Om portmotorn har en utgång kan den förbikoppla larmet.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av 13th.Marine »

Där är ju många trådar på Byggahus med insatta som skriver, men oftast har de bara kunskap om just ett larmsystem. Trevligt att bolla lite mot en som har lite mer bredd.
Av nyfikenhet, vad är det som gör att du inte kan ge råd om monteringen?

När det gäller appens programmering, behövs detta för Powerseries Neo som du rekommenderar?

Även jag är lite velig till just taggen av just samma anledningar, men jag vill iaf ha möjlighet, sen får vi se om man använder den eller ej.
Man kan ju få en nivå till av säkerhet där, om appen kan meddela att nu har någon larmat av, så kan man själv dubbelkolla om det verkar konstigt.

Kabel tänkte jag dra i så stor utsträckning som möjligt.
Ifall man kan ha rörelsedeckare som inte sitter mot yttervägg är dessa enkelt att dra till, yttervägg är möjligt men ganska omständigt.
MK ligger ju i sin natur mot yttervägg, detta i kombination med att det är svårt att dra det utan att det syns gör att jag funderar på trådlösa till detta.

Det var många bra förslag på garaget! Tack!
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av Roger_Soderblom »

Vill bara skriva lite om kostnader.
Min uppfattning är att det är mycket billigare med trådade sensorer mot trådlösa.
En trådlös rörelsedeckare till Neo kostar 1056 kr i jämförelse med en Bosch Blue Line Pir Pet 210 kr.

Jag hade väldigt gärna valt Neo, men kostnaden för Central, knappsats, larmsändare och trådlös modul blev över 12000 kr, motsvarande för siemens blev mindre än 7500 kr (då med en dyrare knappsats som har tagg, man kunde spara lite till om man valde paketet SPC Ready2Go men då fick man knappsatsen utan tagg)

Tänt på att ofta finns den en begränsning på mängd sensorer, 32 stycken brukar vara ganska vanligt, så det kan vara lämpligt att lägga lite pengar på centralen så att man inte blir begränsad i framtiden.

Observera att prisexemplen är runt ett halvår gamla.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Bästa hemlarmet på marknaden?

Inlägg av 13th.Marine »

:tumupp:

Tack för inputen!
Var köpte du larmet tillslut? Låsshop?
Vad fick du för dessa 7500kr?
Skriv svar