if trafos?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

if trafos?

Inlägg av grym »

tänkte jag skulle bygga mig en kristallstyrd mottagare för en frekvens, men när jag började kolla på skärmade if trafos blev jag halft mörkrädd, hundralppen styck med frakt på ebay

har kollat runt lite men nje

jag kan börja slakta lite, men det känns lite väl illa, och om jag får det att fungera vettigt vill jag kunna göre ett antal till , så att kunna få tag i fler av samma sort vore inte fel

någon som har mer koll om det funnes nuförtiden eller om man måste mackla helt själv på det?

if 455khz och sedan lite under 30 Mhz
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: if trafos?

Inlägg av ds77 »

Finns ju lite på electrokit till lite bättre priser.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: if trafos?

Inlägg av Bjaellerud »

Du menar väl mellanfrekvenstransformatorer? på TRADERA kan man köpa begagnade komradio för 27 MHz, och äldre kommunikationsradiomottagare, (kallas skanner, scanner eller polisradio). För några tior ibland, och de innehåller mycket matnyttigt om man vill bygga en radiomottagare. I äldre små japanska rundradiomottagare som har mellanvåg (kallas AM) finns även ofta tre små 455 kHz mellanfrekvenstransforamtorer. Dessa saker finns ibland på loppisar.


Roy
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: if trafos?

Inlägg av alexanderson »

Om mottagaren bara skall användas för en frekvens, kan det vara lämpligt att bygga ett kristallfilter. Du behöver inte bygga en dubbelsuper.
Är det AM, FM eller SSB.?
Enkelsuper och 9MHz kristallfilter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: if trafos?

Inlägg av grym »

electrokit :tumupp: :tumupp:

@ alexanderson , jag har god koll på vad jag kan göra, och skall bara prova en specialare, men med så standard mottagare som möjligt
personligen tycker jag det mesta du skriver är halft störande, och undviker svara på dom, det är mest hur du skriver som ställer till det, beklagar
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: if trafos?

Inlägg av alexanderson »

Då känner du också till att moderna små IF-transformatorer inte har lika höga Q-värden som gammaldags IF-transformatorer.
Skriv svar