Identifiera en tempgivar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Jag har en EGT-mätare, alltså avgastempmätare som inte fungerar, jag misstänker givaren, och den ser ut såhär:
DSC_2120.JPG
Hur kan jag testa den ? ..jag har mätt med fluken både resistans (avbrott) och likspänning (0.00V)

Man kan ju på utseendet(?) och tempområdet gissa att det är en Type-K kanske ? men hur emulerar jag en sådan på ett säkert sätt ? jag vill inte sabba den svindyra databoxen den är kopplad till..

..Man skulle ju kunna köpa en ny givare att testa med om det inte vore så att den kostar 1300:- :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av grym »

värm deni kokande vatten och mät millivolt och se om det blir utslag
eller med liten gasolbrännare, men då är det svårt att veta vilken temperatur det är, om man inte värmer en känd givare samtidigt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Icecap »

Med avbrott i givaren vid motståndsmätning och en rimlig visshet om att det är en typ K givare är den ganska säkert trasig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av grym »

:oops: läste fel, är det avbrott så hadde jag slaktat den för att kolla om mankommer åt något ställe med kontakt mellan trådarna och försökt kolla värdena
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Mindmapper »

Den verkar ju inte bli utsatt för så höga temperaturer.
Har du ingen multimeter med tempgivare, försök isåfall koppla in den till istället för den trasiga. Alla billiga multimetrar har typ K tempgivare. Om du vänder den fel väg så får du felaktig polaritet och den visar helt tokiga värden som går åt fel håll.

Du kan få en felvisning pga viket material kontakterna är gjorda av men har du tur fungerar det rakt av.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Njä, tror inte nån av mina multimetrar har det, har iofs en rökgastempmätare som jag misstänker också använder typ-k, fast det framgår ju inte.

Frågan är om man vågar koppla in den givaren till boxen oavsett.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Icecap »

En Typ-K givare ger en mycket låg spänning ifrån sig, exakt värde beror på temperaturen. Strömmen är i 1 µA området.

Det går såklart att emulera den vid att ta ett motstånd och dra en ström igenom men vid ~500°C rör det sig om runt 7,5mV och spänningen kan reversera vid köldmätning.

Så räkna med att dra en ström runt 10µA och låt det ge ett värde av kanske 7,0 mV, det ger ett motstånd på 700 Ohm så ett 680 Ohm ska bli bra. Har man sedan en spänningskälla på t.ex. 1,5V kan man via ett 150k motstånd dra totalt 10µA och då få ett utslag på 450-500°C.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Joe »

Det skulle kunna var en typ K enligt ANSI 96.1 märkning om den ena ledaren är gul, är den istället orange så är det typ N. Vilket i sig skulle förklara det höga priset.
Testa med en magnet på ledarna, om röd magnetisk och gul omagnetiskt så är det med stor sannolikhet en typ K.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev:Njä, tror inte nån av mina multimetrar har det, har iofs en rökgastempmätare som jag misstänker också använder typ-k, fast det framgår ju inte.

Frågan är om man vågar koppla in den givaren till boxen oavsett.
Som Icecap skriver så ger en tempgivare så låg ström att den inte kan skada utrustningen. Även den andra vägen så är det ofarligt. Mätutrustningen är utförd så att den inte heller skickar ut strömmar som är så stora att de skulle kunna orsaka någon form av uppvärmning i givaren då det skulle påverka mätningen.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av nifelheim »

En sökning på ebay "EGT sensor" , verkar ju ge typ K

till exempel
http://www.ebay.com/itm/K-TYPE-100-1250 ... 1456675086
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Ja, frågan är ju hur det är just på denna då..

Det är för övrigt en Apexi EL-II mätare:

http://www.apexi-usa.com/store/electron ... bezel.html

Det "nya" systemet som har en separat kontrollbox:

http://www.apexi-usa.com/store/electron ... -unit.html

Nu såg jag iofs att på denna sida hade dom faktiskt ersättningsgivare till ett lägre pris..

http://www.apexi-usa.com/store/electron ... ement.html

Den kostar "bara" $107, billigare än 1300 spänn men ändå dryga 900 spänn plus frakt, om dom ens säljer till sverige..

Ska jag köpa en sådan vill jag fan att det ska vara det som är felet också, annars känns det riktigt surt, allra helst skulle jag ju köpa nån universalgrej som funkar, typ som den som länkades innan.

Boxen i sig själv funkar ju, jag har två till mätare kopplade till den och dom funkar, men just EGT-mätaren har inte helt förvånande en helt egen ingång så man kan inte testa att koppla den på en annan "kanal".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Icecap »

Du ska kunde ta vilken Typ-K givare som helst och koppla in, sedan är det frågan om hur det fysiska är.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Nu har jag äntligen fått hem min Type-K givare.

Om jag kopplar in den gamla givaren (eller har den urkopplad helyt, blir samma beteende)
så kommer EGT-mätaren att först göra sitt "test" där den går igenom hela mätområdet och sedan
stannar den på 1200 grader, och blinkar med WARN-lampan i typ 2Hz.

Om jag kopplar in den nya så gör den självtestet, och ställer sej sen på 300 grader och blinkar inte
med warnlampan.

Måste rigga upp nåt så jag kan elda på givaren och se om den rör på mätaren, men hur sjutton kollar man
kalibrering då tro ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Nu har jag eldat på den rejält med gasol, nålen rör sig inte ens..

Men styrenheten verkar iaf tro att givaren sitter där osv, för nu kan jag ställa in warn-värdet, det gick inte innan..

Trist iaf..
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Andy »

Eftersom den nu känner att en givare är ansluten men inte visar något värde som följer temperaturen på givaren så borde felet ligga i styrenheten.
Skriv svar