tankgivare Nya idéer.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Tja, man kan ju fylla tanken med tex. 5 liter i taget och kolla vad givaren ger för ärvärde för varje 5 litersintervall och bygga en tabell i datorn med de värdena. ärvärdet mellan 5 litersaintervallerna är det ju bara att låta datorn interpolera fram.

hittade bra info om mätning här:
https://eeweb01.ee.kth.se/upload/public ... 07_003.pdf
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Det blir hemgjord kapacitiv givare. Kom gärna med tips på hur man bygger en billig kapacitansmätkrets som kan kopplas till datorn via en a/d omvandlare.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: tankgivare

Inlägg av v-g »

Tänk på att mycket (förrutom det du önskar) kan påverka kapacitansen tex fukt etc.

Har du funderat på ultraljudsgivare? (har inte läst hela tråden).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

hej v-g, läs gärna hela tråden så svarar det nog på din fråga.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: tankgivare

Inlägg av v-g »

Har läst hela nu men det svarade inte på frågan ;)

Kapacitiva givare är av naturen känsliga och dessutom smådryga att läsa av men vet du vad du sysslar med så klart det ska gå.

Fast det är klart ultraljud eller liknande i kapslat utförande kostar ju troligen för mycket.. :humm:
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: tankgivare

Inlägg av Gimbal »

Funderade på om en tryckgivare i botten på tanken skulle kunna vara något. Fast en sådan givare är antagligen dyrare än en färdig nivågivare... :doh:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

v-g skrev:Har läst hela nu men det svarade inte på frågan ;)

Kapacitiva givare är av naturen känsliga och dessutom smådryga att läsa av men vet du vad du sysslar med så klart det ska gå.

Fast det är klart ultraljud eller liknande i kapslat utförande kostar ju troligen för mycket.. :humm:
hej,svaret är ju att jag har all arbetstid jag behöver för att bygga själv och att bygga en ultraljudmätare verkar inte vara något som man bygger lika enkelt och framförallt billigt som en kapacitiv givare. därutöver,eftersom jag byggt hela båten från början så är det dessutom lite av en utmaning att själv tillverka allt som hör till den, så långt det är möjligt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Gimbal skrev:Funderade på om en tryckgivare i botten på tanken skulle kunna vara något. Fast en sådan givare är antagligen dyrare än en färdig nivågivare... :doh:
Eftersom tankarna redan är installerade och sitter fast monterade nere i kölsvinet så är det inget alternativ även om de vore billiga.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: tankgivare

Inlägg av Jimjou »

På jobbet har jag pysslat en del med system som använder nivågivare, dessa fungerar på så sätt att ett tillslutet (ickejärn)-rör sänks ner i vätskan. Runt röret sitter en flottör med en ingjuten magnet. Inne i röret sitter en massa magnetbrytare som sluts när de påverkas av magneten, de kopplar då in motstånd av varierande storlek.

Givaren kan sedan kopplas i en spännigsdelare och man får då fram varierande spänningar utifrån vilken nivå vätskan har.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: tankgivare

Inlägg av Gimbal »

Vad är det för båt? Är det en byggsats från någon känd tillverkare eller helt eget hopkok? Finns det några bilder någonstans?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Jimjou skrev:På jobbet har jag pysslat en del med system som använder nivågivare, dessa fungerar på så sätt att ett tillslutet (ickejärn)-rör sänks ner i vätskan. Runt röret sitter en flottör med en ingjuten magnet. Inne i röret sitter en massa magnetbrytare som sluts när de påverkas av magneten, de kopplar då in motstånd av varierande storlek.

Givaren kan sedan kopplas i en spännigsdelare och man får då fram varierande spänningar utifrån vilken nivå vätskan har.
Flottörgivaren som Scania har i produktion för tillfället, tillverkas av norska företaget WEMA [13]. Det är en cylindrisk givare som har flottören längs med cylindern (se figur 11 nedan). Röret innehåller ett antal resistorer som är kopplade tillsammans med Reedreläer
på ett avlångt isolerat kretskort (figur 12). Flottören innehåller magneter som har till uppgift att slå till Reed-reläerna och därmed sluta kretsen med fler resistanser. Nackdelen är att upplösningen begränsas av antalet resistorer. Exempelvis ger 25 st
resistorer 25 steg i mätningen.

(Verkar ju lite krånglig och dyr att tillverka själv.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Gimbal skrev:Vad är det för båt? Är det en byggsats från någon känd tillverkare eller helt eget hopkok? Finns det några bilder någonstans?
Båten är ritad av Långedrag marin. Den finns inte i byggsats utan måste byggas från ritning helt från början. Den är inte målad ännu, men är tänkt att bli vit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tankgivare

Inlägg av Mizzarrogh »

Om den är så enkel kan man ju kanske göra egna som är exakt som man vill ha dem, reederkontakterna i det utförande är inte särskilt dyra i storpack, tror jag gav några spänn styck senast jag köpte, motstånden är ju ännu billigare. Kretskortet kan man ju etsa själv eller beställa, har för mig det kostade några hundralappar att ta fram en egen serie. Nackdelen är ju att den inte blir vidare steglös.

Edit: Stålbåt = äger! 8) Tror ho blir kanonfin med litet färg, antar hon är litet rostig just nu i avvaktan på blästring, tha´ts it. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Verkar vara dåligt med ideer om hur man bygger en lämplig kapacitansmätare. Den behöver ju endast ett fast mätområde och utsignalen ska kopplas till en PC via A/D och behöver ju därför inte vara linjär.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: tankgivare

Inlägg av v-g »

Mäta kapacitans är inte så svårt ladda upp sen ladda ur över ett motstånd. Eftersom du själv bygger kan du ju kolla nivån och jämföra med en tabell som du själv gör genom att sätta givaren i några olika lägen.

Det tråkiga är att mycket kan påverka kapacitansen som jag påpekade tidigare.

Enklast är att prova och se vad som fungerar i ditt fall, själv har jag ingen aning.
Skriv svar